منشاء طلا در زمین پیدا شد

به گزارش تور ایران، ایسنا نوشت: فلزات گرانبها مانند طلا و پلاتین مدتهاست که بشر را با زیبایی و کاربردهای صنعتی خود مجذوب خود نموده اند که البته میزان آنها محدود است. اکنون یک پیشرفت تازه نه تنها اسرار دیرینه را در خصوص آنها حل می نماید، بلکه شکل گیری اجرام آسمانی در سراسر دنیا را نیز روشن می نماید.

منشاء طلا در زمین پیدا شد

دانشمندان دانشگاه ییل و موسسه تحقیقاتی ساوث وست(SwRI) داستان قابل توجهی را کشف نموده اند که منشاء این مواد ارزشمند را از اعماق فضا تا گوشته زمین دنبال می نماید.

داستان با برخورد شدید اجرام آسمانی در فضا شروع می گردد و زمینه را برای یک درام کیهانی آماده می نماید که با ورود فلزات گرانبها بر سطح سیاره ما، آن هم بسیار نزدیک تر از آنچه قبلا تصور می شد، به سرانجام می رسد.

جون کورناگا، استاد علوم زمین و سیاره شناسی در دانشگاه ییل و سیمون مارکی پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ساوث وست در کلرادو، یافته های پیشگامانه خود را در مطالعه ای که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، رونمایی نموده اند.

تحقیقات آنها شناخت متعارف در این باب را به چالش می کشد و نظریه نوی ارائه می دهد که درک ما را از چگونگی ورود فلزات گرانبها از جمله طلا و پلاتین در گوشته زمین بازتعریف می نماید.

  • پرفروش ترین بازی تاریخ دوباره رکورد شکست/ عکس

  • رمزگشایی از اسرار دنیا تاریک در کوه های شیلی

  • کمیاب ترین الماس دنیا/ عکس

  • مادری که سرطان کودکش را در دوربین دید/ عکس

کورناگا در بیانیه ای گفت: پژوهش ما نمونه خوبی از انجام یک کشف غیرمنتظره پس از آنالیز مجدد شناخت و دانش متعارف است.

جاذبه مرموز فلزات براق

اجماع علمی بر سر این است که فلزات گرانبها مانند طلا و پلاتین میلیاردها سال پیش پس از برخورد زمین اولیه با اجرام آسمانی بزرگ به زمین رسیدند.

این برخوردها ذخایری از مواد را باقی گذاشتند که در نهایت در زمینی که امروزه می شناسیم، ادغام شدند. با این حال، فرآیند جذب این عناصر ارزشمند در ترکیب زمین همچنان یک راز به جای مانده است.

طلا و پلاتین عناصری بسیار سیدروفیل هستند، به این معنی که میل ترکیبی قوی به آهن نشان می دهند. بنابراین به طور منطقی، آنها یا باید مستقیماً با هسته آهنی زمین در هنگام برخورد ادغام می شدند یا به سرعت از گوشته به درون هسته فرو می رفتند.

این پدیده باید از جمع شدن این فلزات گرانبها در نزدیکی سطح زمین جلوگیری می کرد، اما به طرز شگفت انگیزی این اتفاق رخ نداده است و شاهد حضور این فلزات گرانبها در نزدیکی سطح زمین هستیم.

سیمون مارکی با کورناگا همکاری کرد تا پاسخی برای این معما ارائه دهد. نظریه آنها حول یک منطقه نازک و گذرا در گوشته زمین متمرکز است، جایی که بخش کم عمق آن مذاب است، در حالی که بخش عمیق تر آن جامد باقی می ماند.

قابل توجه است که این منطقه خواص دینامیکی از خود نشان می دهد که به طور موثر اجزای فلزی در حال سقوط را به دام می اندازد و به تدریج آنها را به بقیه گوشته می رساند.

بر اساس نظریه آنها، این فرآیند هنوز ادامه دارد و بقایای این منطقه گذرا به عنوان ناهنجاری های ژئوفیزیکی شناخته شده در اعماق گوشته ظاهر می شوند.

مارکی شرح داد: این منطقه گذرا تقریباً همواره زمانی شکل می گیرد که یک برخورد کننده بزرگ به زمین اولیه برخورد می نماید و نظریه ما را کاملاً قوی می نماید.

کشف فرآیند شکل گیری زمین

پیامدهای این پژوهش بسیار فراتر از یافتن منشاء طلا و پلاتین است و بینش های ارزشمندی را در خصوص شکل گیری اجرام آسمانی در سراسر دنیا ارائه می دهد.

این نظریه نو بسیاری از جنبه های گیج کننده تکامل ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی زمین را نیز شرح می دهد.

کورناگا بر مقیاس های زمانی خارق العاده ای که در شکل گیری زمین دخیل است، تأکید کرد و گفت: یکی از چیزهای قابل توجهی که ما دریافتیم این بود که دینامیک منطقه گذرای گوشته در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق می افتد - تقریباً یک روز - اما تأثیر آن بر زمین و تکامل آن چند میلیارد سال به طول انجامیده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 مهر 1402 بروزرسانی: 24 مهر 1402 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2442

به "منشاء طلا در زمین پیدا شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "منشاء طلا در زمین پیدا شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشاء طلا در زمین پیدا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید