واکنش به طراحی تازه لوگوی سازمان استاندارد؛ غیرحرفه ای است ، لوگوی تازه قابلیت اجرای ظریف روی محصولات ندارد ، حداقل یاری می گرفتید (طراحی لوگو)

به گزارش تور ایران، اخیرا اعلام شد که علامت استاندارد ایران تغییر نموده و این تغییر واکنش های زیادی را در پی داشت.

واکنش به طراحی تازه لوگوی سازمان استاندارد؛ غیرحرفه ای است ، لوگوی تازه قابلیت اجرای ظریف روی محصولات ندارد ، حداقل یاری می گرفتید (طراحی لوگو)

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، لوگوی موسسه استاندارد ایران در سال 64 به وسیله مرتضی ممیز، گرافیست برجسته ایران طراحی شد؛ طرحی ساده که در عین ساده بودن در نگاه اول هم واژه ایران را نمایان می کرد و هم اگر 180 درجه می چرخید، حروف ISIRI را می شد دید که مخفف کلمه موسسه استاندارد ایران است. حالا این طرح که اعتباری هم برای سازمان استاندارد محسوب می شد، ظاهرا به علت تبدیل موسسه استاندارد به سازمان استاندارد و لزوم استفاده از حرف o در آن تغییراتی نموده است. این تغییرات منجر به صدور بیانیه ای از سوی انجمن طراحان گرافیک شد. با بهداد صالحی گرافیست و عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران درباره بیانیه این انجمن به تغییر لوگو صحبت کردیم:

چه دلایلی برای این تغییر عنوان شده است؟

موسسه استاندارد چند سال پیش از موسسه به سازمان تغییر پیدا کرد و از همان زمان صحبت هایی در باره تغییرات در لوگو صحبت هایی شده بود. اما ظاهرا به این نتیجه رسیده بودند که تغییرات داده نگردد. سال جاری سازمان استاندارد تصمیم گرفت عبارت ISIRI تبدیل به INSO گردد. در طرح استاد ممیز از سمت درست عبارت ایران دیده می شد و وقتی 180 درجه بچرخد می شد عبارت ISIRI قابل خواندن بود. دوستانی که خواستند این تغییر را بدهند، احتمالا فکر نموده اند کلمه ایران را نگه دارند و ISIRI را به INSO تغییر دهند. به همین علت تغییرات خیلی جزئی اما خیلی غیرحرفه ای در این لوگو ایجاد نموده اند.

اعتراض انجمن دقیقا به چه مواردی است؟

دو مسئله وجود دارد که منجر به صدور بیانیه شد. اول این که دخل و تصرف در نشانه ای که از علامت های ملی ما محسوب می گردد، درست تر آن است که با مشورت استادان این حوزه انجام گردد و قابلیت اجرای ظریف داشته باشد. به معنای آنکه اگر قرار باشد لوگو در میزان بسیار کوچک روی بسته بندی چاپ گردد جزئیات آن قابل رویت باشد. که با تغییرات فعلی این مساله صورت نخواهد گرفت. در ادامه این نشانه یکی از نشانه های ملی است و بسیار هوشمندانه طراحی شده است. به همین علت تصمیم گرفته شد که بیانیه ای داده گردد.

در چنین مواقعی که احتیاج به تغییر لوگویی وجود دارد که ملی است و طراح هم در قید حیات نیست، شکل حرفه ای تغییر چطور باید باشد؟

این است که مسئولان می توانند با انجمن تخصصی و رسمی این حوزه مشورت نمایند تا این انجمن راهکارهای پیشنهادی را به آن سازمان محترم ارائه کند یا آنکه خودشان از استادان شناخته شده این عرصه یاری می گرفتند. چه طراحانی که هم نسل استاد ممیز بوده اند و چه از طراحان نسل های بعدی که بسیار حرفه ای در کشور مشغول به کار هستند.

الان معین است که لوگوی نو به وسیله چه کسی اجرا شده است؟

من اطلاع دقیقی ندارم و نمی توانم اظهار نظری داشته باشم اما تا جایی که میدانم از طراحان متخصص و مسلط بر امر طراحی نشانه استفاده نشده است.

  • عکس | نشان استاندارد ایران تغییر کرد؛ نشان نو را ببینید

در حال حاضر درخواست شفاف انجمن چیست؟

درخواست ما این است که سازمان استاندارد در این لوگو تنو نظر کند، اگر هم مصر هستند بر این که نشانه تغییر کند، با اساتید گرافیک مشورت نمایند. سالانه بیش 5 هزار نفر طراح گرافیت سالانه فارغ التحصیل گرافیک داریم. حدود 2 هزار نفر عضو انجمن طراحان گرافیک داریم. چرا از این افراد برای طراحی یک نشانه ملی استفاده نمی گردد؟ اگر شرکت معمولی بود، مسئله فرق می کرد، اما نشانه ملی داشته های بصری یک جامعه است. آن هم نشانه ای که هیچ ایرادی به آن وارد نبود.

بیانیه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره تغییر علامت استاندارد ایران

طراحی نشان موسسه استاندارد ایران در سال 1364 به وسیله استاد مرتضی ممیز پیشگام گرافیک مدرن ایران، بنیان گذار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و از پایه گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور، طراحی شد و جایگزین نشانه قبلی این موسسه شد.

این اثر با توجه به طراحی پیشرو و هوشمندانه ای که داشت در کنار شعار علامت استاندارد، نشانه مرغوبیت کالا است به سرعت به نشانه ای قابل اعتماد در جامعه بدل شد. علامت استاندارد در نگاه اول یک مونوگرام زیبا از حرف S را به نمایش می گذارد که با نگاهی خلاقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است، ویژگی منحصر به فرد این نشانه حروف مخفف شده عنوان موسسه استاندارد است که با ظرافت تمام به دو زبان در فضای میانی این مونوگرام جای گرفته است.

  • عکس | نشان استاندارد ایران تغییر کرد؛ نشان نو را ببینید

در حالت اصلی کلمه ایران (بدون نقطه) دیده می گردد و با چرخش 180 درجه ای آن، عبارت ISIRI خوانده می گردد.

علاوه بر طراحی زیبا و منسجم، این نشانه به عنوان یکی از برترین لوگوهای ملّی همیشه مورد توجه مردم و طراحان گرافیک داخل و خارج از کشور بوده و در حیطه آموزش گرافیک نیز همیشه مورد تحلیل و آنالیز دانشجویان و مدرسان است.

حال آنکه با توجه به تغییر سیستم اداری موسسه استاندارد و تبدیل شدن آن به سازمان، طراحی حروف میانی این نشانه نیز

از

ISIRI - Institute Standard Industrial Research of IRAN به

INSO - Iranian National Standard Organization

تغییر حالت پیدانموده و در پی این اتفاق، دخل و تصرفی خارج از اصول و قواعد طراحی گرافیک در اشکال اجرا شده است که توجه و تاثر بسیاری از طراحان گرافیک را به خود جلب نموده است.

نگاه و عمل تصمیم گیرندگان و مسئولین این امر به هر هدفی که بوده است با دستکاری و حذف و اضافه غیرحرفه ای جزئیات نه تنها به مقصود دست پیدا ننموده و قطعا بعدها با مسائل جدی ساختاری روبه رو خواهدشد، بلکه نتیجه آن به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده و به وضوح آسیبی جدی را به این نشانه ارزشمند ملی وارد نموده است.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدینوسیله این رفتار غیر حرفه ای را با یک اثر ملّی قویاً مردود اعلام می نماید و با توجه به متن این بیانیه در تاریخ 20 شهریور ماه سال 1401 انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملّی استاندارد ایران تقاضا دارد تا در تغییر نشانه استاندارد ایران به شکل فعلی تنو نظر کند.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

هیئت مدیره نهم

شهریور 1401

نشان قبلی ملی استاندارد ایران

نشان نو ملی استاندارد ایران

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2283

به "واکنش به طراحی تازه لوگوی سازمان استاندارد؛ غیرحرفه ای است ، لوگوی تازه قابلیت اجرای ظریف روی محصولات ندارد ، حداقل یاری می گرفتید (طراحی لوگو)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش به طراحی تازه لوگوی سازمان استاندارد؛ غیرحرفه ای است ، لوگوی تازه قابلیت اجرای ظریف روی محصولات ندارد ، حداقل یاری می گرفتید (طراحی لوگو)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید