ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران

به گزارش تور ایران، ژاپن به عنوان کشوری پیروز در زمینه جذب جهانگرد و صنعت جهانگردی، می تواند الگوی خوبی برای جذب جهانگرد به وسیله ایران باشد.

ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران

سهم مستقیم دنیاگردی و سفر ژاپن از فراوری ناخالص ملی 110 میلیارد دلار برابر با 2.4 درصد و کل سهم دنیاگردی سفر هم 343 میلیارد دلار برابر با 7.4 درصد فراوری ناخالص ملی کشور است. این در حالی است که سهم کل اشتغال دنیاگردی و سفر در ژاپن، 1.7 درصد کل اشتغال کشور و برابر با 125 هزار نفر است. پیش بینی می شود این رقم تا سال 2027 به یک میلیون و 129 هزار نفر، معادل 1.9 درصد کل اشتغال ژاپن برسد.

در سال 2017، دنیاگردان ورودی به ژاپن بیش از 32 میلیارد دلار وارد این کشور کردند، پیش بینی می شود این رقم تا سال 2027 به 49 میلیارد دلار برسد. اما باید در نظر داشت ژاپن در سال 2017، 34 میلیارد دلار یعنی 3.5 درصد کل سرمایه کشور را در زمینه دنیاگردی هزینه نموده است که طبق پیش بینی دولت در سال 2027، به 42 میلیارد دلار می رسد.

در سال 2017، حدود 28 میلیون نفر از ژاپن تماشا کردند و حدود 18 میلیون ژاپنی نیز از دنیا تماشا کردند، با این حال پیش بینی می شود تعداد بازدیدنمایندگان ژاپنی در سال 2018، به 32 میلیون نفر برسد.

اندرو شاجی، یک کارشناس دنیاگردی در این باره می گوید:

ژاپن می خواهد خود را به عنوان یک مقصد دنیاگردی نو به دنیایان معرفی کند. این کشور نه تنها برنامه های مختلفی برای جذب دنیاگرد از سراسر دنیا در نظر گرفته است، بلکه گوشه چشمی هم به جذب دنیاگردان مسلمان از کشورهای مختلف از جمله ایران دارد.

مرتضی رحمانی موحد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و کارشناسان این بخش، معتقد هستند که ژاپن به عنوان یکی از کشورهای آسیایی و پیشرفت در زمینه توسعه صنعت دنیاگردی، می تواند الگو و تجربه خوبی برای جذب دنیاگرد در ایران باشد. رحمانی موحد اظهار نموده است که در سال 2016، بازدیدنمایندگان ایرانی از ژاپن 6 هزار نفر و بازدیدنمایندگان ژاپنی از ایران حدود 10 هزار نفر بودند که رقم پایینی است.

رحمانی موحد، یکی از برنامه های خود را کسب تجربه از توریسم پذیری ژاپن و انتقال آن به داخل کشور، و بعلاوه توسعه روابط دنیاگردی دو کشور عنوان نمود. او در این باره گفته است:

در حال حاضر تسهیل ویزا، به ویژه برای دنیاگردان ژاپنی، با استفاده از خدمات الکترونیک، در دستور پیگیری و اقدام جمهوری اسلامی ایران است. تعداد دنیاگردان بسته به عواملی مانند توسعه حمل و نقل، تسهیلات ویزا، خدمات بانکی، امنیت و ایمنی سفر و از همه مهم تر، تبلیغات گسترده و هدفمند است. در تمامی زمین ها به ویژه در مورد مدیریت مقصدسازی و بازاریابی نحوه تامین اقتصادی پروژه ها، امکان استفاده از تجارب ژاپن برای توسعه دنیاگردی ایران وجود دارد.

از جمله اقدامات ژاپن در جهت جذب دنیاگرد، گشایش مهمان پذیرهای دولتی برای عموم مردم، تغییر مدل پارک های ملی تا سال 2020 به منظور افزایش جاذبه های طبیعی، کوشش برای جذب دنیاگرد از اروپا، آمریکا و استرالیا و دیگر کشورها به عنوان دنیاگردان ثروتمند است.

رحمانی موحد اظهار می نماید طبق مصوبه معین کشورهای هدف در برنامه ریزی دنیاگردی سال 94، ژاپن به عنوان یکی از 40 کشور هدف با اولویت بالا بود. تربیت راهنمای آشنا به زبان ژاپنی، توسعه اقامتگاه های بوم گردی در شهرهای مقصد و مورد علاقه دنیاگردان ژاپنی، توسعه حمل و نقل هوایی بین دو کشور و خدمات حمل و نقل داخلی مناسب با استانداردهای بین المللی، از جمله اقداماتی است که دنیاگردان ژاپنی را به ایران جذب می نماید.

رحمانی موحد در پایان اضافه کرد:

امروزه در دنیا، نمایشگاه های دنیاگردی از ارکان مهم توسعه صنعت دنیاگردی محسوب می شوند و کشورها می توانند با حضور مستمر در این نمایشگاه ها، برای افزایش تعداد دنیاگردان ورودی و کسب عایدی بیشتر، برنامه ریزی نمایند. از ان جایی که در حاشیه نمایشگاه JATA، رویدادهای گوناگونی مانند همایش، گردهمایی و ... برگزار می شود، دفاتر علاقه مند ایرانی می توانند با برنامه ریزی از خدمات جانبی نمایشگاه، حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

عکس کاور: ایرنا

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2192

به "ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید