کشف هفت هزار شی تاریخی از تپه های باستانی قم تا به امروز

به گزارش تور ایران، علیرضا ارجمندی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: این آثار تاریخی در تپه های تاریخی قمرود، تپه یوسف خان خاوه و قلی دوریش جمکران کشف شده است.

کشف هفت هزار شی تاریخی از تپه های باستانی قم تا به امروز

وی اظهار کرد: اشیاء تاریخی کشف شده در مخزن نگهداری می گردد که در صورت تکمیل مخزن امن مدرن و پیشرفته، اشیا برای نگهداری بهتر به آن مکان منتقل می گردد.

وی تپه تاریخی قلی درویش با بیش از هفت هزار سال را سرمایه ای مهم برای قم دانست و ادامه داد: برای ساخت سایت موزه قلی درویش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال از اعتبارات ملی هزینه شده و هم اکنون یافته های باستان شناسی از این تپه، قدمت شهر قم را به هفت هزار پیش عقب برده است.

ارجمندی با اشاره به آخرین کاوش های انجام شده در تپه های تاریخی قم، گفت: در تپه های استانی قمرود، تپه یوسف خان خاوه و قلی دوریش جمکران کاوش هایی در حال اجرا است که در صورت سرانجام آن بی تردید بر اهمیت تاریخی شهر قم افزوده خواهد شد.

وی با بیان این که ظرفیت های تاریخی و باستانی قم به خوبی معرفی نشده است گفت: تپه قلی درویش نخستین بار از طریق یک باستان شناس آلمانی در سال 1380 کشف و سپس در لیست آثار ملی به ثبت رسید که کشف این تپه، گوشه ای از غنای تاریخی این منطقه را به نمایش درآورد.

کاوش های قلی درویش به وضوح نشان داد که منطقه قم در سرانجام عصر برنز و شروع عصر آهن در حدود سه هزار و 500 سال پیش یکی از مراکز مهم فرهنگی استقرارهای این دوره در حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران محسوب می شده است.

لایه نگاری و کاوش های محوطه باستانی قلی درویش واقع در حاشیه جنوبی شهر قم و متعاقب آن تپه شادقلی خان واقع در بافت تاریخی شهر قم، غنای تاریخی، فرهنگی این شهر را به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد به عقب برد. لایه نگاری به اسم یکی از روش های کاوش آثار تاریخی است که در آن با برشی عمودی از بالاترین نقطه شروع و درجایی که بستر خاک است تمام می گردد که طی آن به صورت لایه ای تحقیقات صورت می گیرد.

وسعت محوطه بیش از 100 هکتار بوده که امروزه حدود 30 هکتار آن، به شکل مسطح برجای مانده است.

ارتفاع محوطه در ابتدا حدود 20 متر در ضلع جنوبی و 10 متر در ضلع شمالی بوده که اکنون فقط پنج متر از ضخامت لایه های فرهنگی، استقراری محوطه در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین های اطراف بر جای مانده است.کاوش های باستان شناسی در تپه تاریخی قلی درویش نشانگر نشیمنگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است.

ایرنا نوشت، تا به امروز هفت فصل کاوش در محوطه قلی درویش انجام شده و در این کاوش ها از متخصصان علوم مختلف چون استخوان شناس، گیاه شناس، زمین شناس و نقشه بردار استفاده شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1847

به "کشف هفت هزار شی تاریخی از تپه های باستانی قم تا به امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف هفت هزار شی تاریخی از تپه های باستانی قم تا به امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید