5 انتخاب بازیگر بی نقص در فیلم های کوبریک (و کسی که ابتدا انتخاب شده بود)

به گزارش تور ایران، استنلی کوبریک یکی از بزرگ ترین فیلم سازان تاریخ است. فیلم هایی مانند 2001: ادیسه فضایی، دکتر استرنج لاو و درخشش شاهکارهایی هستند که در سطح جهانی ستایش شده اند و با گذشت زمان، مجذوب کننده تر به نظر می رسند. حماسه های گیج کننده و مبهم کوبریک حتی امروزه نیز به وسیله هواداران و منتقدان مورد آنالیز قرار می گیرند. شخصیت های فیلم های کوبریک مانند الکس دلارج، ضدقهرمان روان پریش پرتقال کوکی و گروهبان هارتمن، مربی ارشد آموزش غلاف تمام فلزی، به برترین شکل ممکن به تصویر کشیده شدند اما بازیگران این شخصیت ها اولین انتخاب برای ایفای نقش خود نبودند.

5 انتخاب بازیگر بی نقص در فیلم های کوبریک (و کسی که ابتدا انتخاب شده بود)

5. گروهبان هارتمن - با بازی آر. لی ارمی

غلاف تمام فلزی (Full Metal Jacket)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: وینسنت دونفوریو، متیو مودین، آدام بالدوین
  • تاریخ انتشار: 1987
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

گروهبان هارتمن فقط در نیمه اول فیلم ظاهر می گردد اما این مربی ارشد آموزش با لحن و رفتار کوبنده و زننده خود، به یاد ماندنی ترین عنصر غلاف تمام فلزی است. کوبریک کمال گرا به ندرت به بازیگرانش اجازه بداهه پردازی می داد اما برای ارمی استثنا قائل شد، زیرا او مربی سابق تفنگداران دریایی بود و با رفتار و اعمالش، به واقعیت فضای نظامی فیلم می اضافه کرد.

ارمی در ابتدا به عنوان مشاور در این فیلم مشغول به کار شد اما پس از نارضایتی کوبریک از نحوه بازی بازیگران بدون سابقه نظامی، نقش هارتمن را بر عهده گرفت.

انتخاب اولیه: تیم کالسری

به گزارش هالیوود ریپورتر، قبل از این که کوبریک ارمی را برای نقش آفرینی آماده کند، تیم کالسری برای بازی در نقش گروهبان هارتمن انتخاب شده بود. کالسری ماه ها زمان صرف یادگیری دیالوگ های هارتمن و آماده شدن برای این نقش کرد.

پس از این که ارمی برای نقش هارتمن انتخاب شد، کالسری نقش بسیار کوچک تری را به عنوان تیرانداز هلیکوپتری که غیرنظامیان ویتنامی را به قتل می رساند بر عهده گرفت.

4. بری لیندون - با بازی رایان اونیل

بری لیندون (Barry Lyndon)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: ماریسا برنسون، پاتریک مگی، هاردی کروگر
  • تاریخ انتشار: 1975
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

یکی از کم تر دیده شده ترین فیلم های کوبریک، بری لیندون، حماسه ای تاریخی و طعنه آمیز درباره دوئل بازان است. این فیلم به علت فیلمبرداری متمایزش که عمدتا با نور طبیعی صورت گرفت تا شبیه سبک مجلل نقاشی های رنگ روغن باشد، مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر خصوصیات برجسته بصری فیلم، رایان اونیل نیز بازی خوبی را در نقش شخصیت اصلی ارائه می دهد. ارائه چنین اجرای با کیفیتی در چنین محیطی، اصلا آسان نیست.

انتخاب اولیه: رابرت ردفورد

به گفته ووگ، اونیل اولین انتخاب کوبریک برای نقش بری نبود. کوبریک امیدوار بود تا رابرت ردفورد این نقش را بازی کند اما ردفورد ترجیح داد تا به جای آن، دوباره با جورج روی هیل کارگردان فیلم والدو پپر بزرگ همکاری کند.

ردفورد قطعا جلوه بسیار متفاوتی را به عنوان بری رقم می زد. اونیل ضدقهرمانی مشکوک بود که ظرافت های عمیق خاص خود را داشت اما ردفورد احتمالا به قهرمانی معمول تبدیل می شد و از مجذوب کنندهیت هالیوودی خود استفاده می کرد.

3. هال 9000 - با بازی: داگلاس رین

2001: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: گری لاکوود، ویلیام سیلوستر، مارگارت تیزاک
  • تاریخ انتشار: 1968
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

هوش مصنوعی سرکش در حال حاضر یکی از اصلی ترین عناصر داستان های علمی تخیلی است اما هال 9000 که از باز کردن درب های مخزن برای دیو اجتناب کرد، کاراکتری نسبتا نو در سال 68 میلادی و در فیلم ادیسه فضایی بود.

این نقش به بازیگری با صدایی شفاف و رسا احتیاج داشت که بتواند مخاطبین را با لحن بی تفاوت خود جذب کند. داگلاس رین فردی بود که چنین خصوصیاتی داشت.

انتخاب اولیه: استفانی پاورز

بر اساس کتاب خود پاورز، یکی از هارت، در ابتدا او قرار بود صدای هال را اجرا کند اما کوبریک در نهایت وقتی فراوری فیلم آغاز شد، رین را جایگزین وی کرد.

از آن جایی که هال یک ربات قاتل است، کوبریک یک صداپیشه خونسرد می خواست که بتواند وجهه غیرانسانی و نگران کننده ای را در هر دیالوگ ارائه کند و این همان چیزی بود که رین به خوبی نمایش داد.

2. الکس دلارج - با بازی: مالکوم مک داول

پرتقال کوکی (A Clockwork Orange)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: آنتونی بورگس، پاتریک مگی، آدرین کوری
  • تاریخ انتشار: 1971
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

الکس دلارج نقشی منحصر به فرد و سخت به نظر می رسد، زیرا او یک روان پریش مذموم است که با اعمال خشونت آمیز و سادیستی، خود را سرگرم می نماید و در عین حال، به طرز عجیبی مجذوب کننده است.

مالکوم مک داول در نهایت این نقش را به طرزی تماشایی اجرا کرد و ذات شیطانی و خشن الکس را به زیبایی به نمایش گذاشت و با صدای خود روی تصاویر فیلم، جنبه ای تلخ از کمدی را ارائه داد.

انتخاب اولیه: میک جگر

به گزارش گاردین، تری ساترن، فیلمنامه نویس پرتقال کوکی که رمان منبع پرتقال کوکی را به کوبریک معرفی کرد، دیوید همینگز را برای نقش الکس در نظر گرفته بود.

اعضای رولینگ استونز و بیتلز همگی طوماری را برای اعتراض به انتخاب همینگز امضا کردند و آن را به ساترن فرستادند. آن ها می خواستند که میک جگر در نقش الکس و سایر اعضای گروه به عنوان بازیگران دیگر انتخاب شوند. این کمپین در نهایت ناموفق بود.

1. جک تورنس - با بازی: جک نیکلسون

درخشش (The Shining)

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: شلی دووال، دنی لوید، اسکاتمن کراترز
  • تاریخ انتشار: 1980
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10

در رمان اصلی استفن کینگ، جک تورنس مرد خوبی است که خانواده اش را دوست دارد و به وسیله ارواح هتل اوورلوک تسخیر می گردد. با این حال، در فیلم کوبریک، او از همان ابتدا از همسر و پسرش متنفر است و ظاهرا تنها به علت انزوا، دست به خشونت می زند.

جک نیکلسون انتخابی عالی برای ایفای نقش این شخصیت بود. او در هر صحنه ای از شدت خشم می جوشد و در طی یک طغیان منفجر می گردد. کاراکتر او جلوه ای مجذوب کننده از فرایند آهسته نزول به جنون است.

انتخاب اولیه: رابرت دنیرو

به گزارش آپروکس، کوبریک در ابتدا رابرت دنیرو را برای بازی در نقش جک در نظر داشت. این کارگردان پس از تماشا بازی دنیرو در نقش تراویس بیکل (که از قضا او هم یک قاتل روان پریش بود) در شاهکار نئونوآر مارتین اسکورسیزی، راننده تاکسی، به این نتیجه رسید که انتخاب او اشتباه است.

اما این قضیه به نفع فیلم تمام شد. این بازیگر گفته بود که پس از تماشای درخشش، به مدت یک ماه کابوس دیده است.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2081

به "5 انتخاب بازیگر بی نقص در فیلم های کوبریک (و کسی که ابتدا انتخاب شده بود)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 انتخاب بازیگر بی نقص در فیلم های کوبریک (و کسی که ابتدا انتخاب شده بود)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید