آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی حفاظت می شود

به گزارش تور ایران، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: نگهبان در آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی مستقر شده است.

آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی حفاظت می شود

به گزارش میراث به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، مهدی جمال امروز سه شنبه 19 فروردین 99 با اعلام این خبر افزود: شناخت ناقص از قوانین منجر به قضاوت و تحلیل نادرست هم وطنان از شرایط موجود آرامگاه شیخ علاءالدوله شده است.

او گفت: مطابق ماده دوم قانون ثبت آثار ملی مصوب 1309 مجلس شورای ملی، دولت مکلف است از تمامی آثار ملی ایران که فعلاً معلوم و معین است و حیثیت تاریخی یا علمی یا صنعتی خاصی دارد فهرستی ترتیب داده و بعدها هم هر چه از این آثار مکشوف شود، ضمیمه فهرست مزبور کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: وظیفه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شناسایی، ثبت و حمایت معنوی، ارائه کمک های فنی و کارشناسی در ارتباط با نحوه بازسازی، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی فرهنگی ارزشمند و واجد ارزش ثبت در فهرست میراث ملی کشور است و نگهداری فیزیکی از آثار تاریخی که در استان بیش از 800 اثر هستند، وظیفه مالک یا متصرف قانونی اثر خواهد بود.

او افزود: همان گونه که بازار تاریخی شهر سمنان، مسجد امام سمنان، مسجد جامع سمنان و سایر آثار که جنبه عمومی یا در اختیار بخش دولتی و نهادهای عمومی هستند، از سوی نهاد متولی و مالک خصوصی حفاظت و نگهداری می شوند.

جمال افزود: آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی نیز از این قاعده مستثنا نیست و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به عنوان مالک نیز وظیفه دارد نسبت به حفاظت فیزیکی و نگهداری شایسته از این اثر نفیس و تاریخی ارزشمند اقدامات مقتضی را صورت دهد.

او افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به دلیل مسائل قانونی در جذب نیروی انسانی، امکان استقرار نگهبان را به صورت شبانه روزی در بناها را ندارد، ولی کارکنان یگان حفاظت این اداره کل به صورت روزانه از بناها سرکشی می کنند و همچنین حفظ تمام آثار نیازمند عزم عمومی مردم عزیز و فرهنگ دوست استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: به دلیل همکاری نکردن اداره کل اوقاف و امور خیریه استان که مالک اصلی این بناست و مساعدت نکردن دهکمک و شورای روستای صوفی آباد برخی از افراد سودجو به بنا آسیب رسانده اند. که با پیگیری های به عمل آمده و با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دهکمک روستای صوفی آباد مسائل برطرف و نگهبان در این آرامگاه مستقر شده است.

او افزود: تا به امروز بر اساس مستندات موجود بیش از 50 میلیارد ریال در راستای رسالت ذاتی خود اقدام به بازسازی بنا در سال های اخیر کرده و همچنین ارسال 1395 تا به امروز حفاظت فیزیکی این اثر تاریخی به رغم اینکه جزو وظایف این اداره کل نبوده با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال اجرا شده است، با عنایت به اینکه سند مالکیت در ید اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است.

جمال گفت: همچنین در حال حاضر نیز این اداره کل با دعوت از گروه بین المللی ایسکارسا ترکیه که یکی از تشکل های حرفه ای بین المللی بازسازی بناهای تاریخی است با پیگیری های مستمر این افتخار شامل حال استان شده است که از آموزش آن ها برخوردار شود.

آرامگاه شیخ علاءالدوله که در روستای صوفی آباد شهرستان سرخه واقع شده است مربوط به دوره ایلخانی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1087

به "آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی حفاظت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی حفاظت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید