آمارها و داده ها درباره همکاران خبرنگاران چه می گویند؟

به گزارش تور ایران، به نقل از آی تی رسان: نیروهای انسانی دارایی های اصلی و گران قیمت یک کسب وکار هستند؛ دارایی هایی که به سادگی و یک شبه به دست نمی آیند؛ با پول و سرمایه گذاری پرورش نمی یابند و مهم نیست شما به یک کسب و کار عظیم نگاه می کنید یا بیزینس کوچکی را مدنظرتان قرار دارید.

آمارها و داده ها درباره همکاران خبرنگاران چه می گویند؟

در شرایط امروز، آنچه ارزش کسب وکارها را تعریف می نماید نه فقط ارزش سهام، بازار، فروش و سود، بلکه شخصیت، فرهنگ و سرمایه انسانی است. خبرنگاران در زمستان 99 از اولین گزارش منابع انسانی خود رونمایی کرد و به عنوان کسب وکاری که با گذشت 14 سال از تأسیس خود از یک گروه کوچک به یک تیم عظیم 6 هزار نفری رسیده است می تواند درس آموخته های ارزشمندی برای اکوسیستم استارتاپی ایران داشته باشد.

بیایید با هم نگاهی به درون خبرنگاران بیندازیم و ببینیم در دل این عظیم ترین کسب وکار آنلاین ایران چه خبر است؟ البته پیش از هرچیز می توانید ویدئو اختصاصی ما را در این زمینه ببینید:

111 ویدیو

خانواده 6 هزار نفری

خبرنگاران در سال های اخیر، فقط از نظر حجم فروش و افزایش و تنوع کالاها رشد نداشته است؛ بلکه همواره با استخدام های جدید به مجموعه همکاران خود افزوده است؛ به طوری که تعداد همکاران خبرنگاران در 7 سال اخیر 30 برابر رشد داشتند. سال 1385 خبرنگاران با 7 کارمند متولد می گردد؛ سال 91 فقط 41 کارمند دارد و همین طور هر سال بر تعداد این همکاران افزوده می گردد به طوری که تا سال 1399 بیش از 6 هزار نفر عضو خانواده خبرنگاران هستند و پیش بینی می گردد در سرانجام سال جاری این تعداد به 8 هزار همکار برسد.

البته، همه این افراد در زیر مجموعه های گروه خبرنگاران توزیع شده اند: به طور مثال 128 نفر در دیجی پی، 52 نفر در فیدیبو، 11 نفر در دیجی نکست و 5944 نفر در بخش های ستادی و عملیات خبرنگاران همکاری می نمایند.

همانطور که در گزارش سرمایه های انسانی خبرنگاران آمده است، بیش از 486 نوع شغل در خبرنگاران وجود دارد. اگر بخواهیم این تنوع شغلی را تشریح کنیم باید گفت بیش از 77 درصد همکاران در بخش عملیات هستند که شامل کارهای مانند انبارداری، پخش و توزیع، امور مشتریان، فراوری محتوا و غیره می گردد.

18 درصد کل همکاران در بخش غیر عملیات شامل بازاریابی، بازرگانی، اقتصادی، منابع انسانی، حقوقی، توسعه کسب وکار، تجربه مشتریان و ریسک مشغول به همکاری هستند. بخش فناوری یا تکنولوژی خبرنگاران که جزو مهم ترین بخش ها و به نوعی قلب کل این مجموعه است 5 درصد نیروهای انسانی را در خود جای داده است.

نیروهای انسانی بخش فناوری کارهایی مانند برنامه نویسی، طراحی و توسعه نرم افزار و وب و همه امور مرتبط با فناوری های به کار گرفته شده در خبرنگاران را برعهده دارند. همین 5 درصد نیروی انسانی بخش فناوری حدود 300 نفر می گردد که نشان می دهد خبرنگاران چه صندلیی مهمی برای نقش فناوری های به روز و پیشگام در توسعه کسب وکارش متصور است.

خبرنگارانی جوان و پرشور

بیایید به نیروهای انسانی خبرنگاران از زاویه های دیگری نگاه کنیم و به آنالیز آمارهای داده شده مشغول شویم. قطعا همه انتظار داریم سن همکاران خبرنگاران پایین و جوان باشد ولی به نظر شما میانگین سن در این شرکت چقدر است یا بیشتر همکاران از متولدین کدام دهه هستند؟

در حال حاضر، میانگین سن همکاران خبرنگاران 30.3 سال است. همواره میانگین سن نیروها در خبرنگاران پایین و بین 28 تا 32 سال بوده است. بیشتر همکاران از متولدین دهه 60 و 70 هجری شمسی هستند و بیش از 98.8 درصد همه همکاران اصطلاحا از نسل هزاره هستند. جالب تر اینکه 25 درصد مدیران خبرنگاران کمتر از 32 سال سن دارند و یک همکار این شرکت فقط 18 سالش است.

این آمار سنی از این جهت اهمیت دارند که در جهانی فناوری همواره نوعی رقابت میان شرکت های عظیم در داشتن میانگین سنی پایین تر وجود دارد. کسب وکارهایی که جوان تر باشد؛ قاعدتا به روزتر، چابک تر، پیشروتر و دارای پویایی و ایده و خلاقیت بالایی هستند.

مثلا میانگین سنی کارمندان فیسبوک فقط 28 سال است یا میانگین سنی کارمندان خودروسازی تسلا به 30 سال می رسد. خبرنگاران نیز با میانگین سنی 3/30 سال شرایط مشابه و نزدیکی با بسیاری از شرکت های شناخته شده جهانی فناوری دارد. البته، خبرنگاران با استخدام افراد باتجربه تر و همین طور پرورش نیروهای جایگزین مدیران، سعی می نماید پختگی و تجربه را هم در کنار نیروی جوانی داشته باشد.

شرایط ترکیب جنسیتی خبرنگاران در مقایسه با شرکت های برتر جهان چگونه است؟

خبرنگاران در بخش فناوری و لایه مدیریتی شرایط نسبتا خوب و مناسبی داشته است که نشان دهنده زمینه رشد و ارتقای زنان در این شرکت است. خانم ها در تیم فناوری خبرنگاران با 29 درصد سهم، بالاتر از فیسبوک با 24 درصد و مایکروسافت با 20 درصد قرار دارند.

همین طور، در لایه مدیریتی زنان 26 درصد صندلی ها را به خود اختصاص دادند که بالاتر از گوگل و مایکروسافت است و از شرکت هایی مانند اسپاتیفای، علی بابا و آمازون پایین تر است. این آمار نشان می دهد زنان صندلی رضایت بخش و قابل قبولی در شرکت خبرنگاران داشته و در مقایسه با شرکت های برتر فناوری، شرایطی رقابتی دارند.

نقش پررنگ زنان

یکی دیگر از مباحثی که در بحث آنالیز نیروهای انسانی شرکت های فناوری داغ است؛ درصد حضور خانم ها در موقعیت های شغلی و چارت های مختلف سازمانی است. خبرنگاران می گوید هیچ محدودیتی در به کارگیری خانم ها در کلیه تیم ها و حتی بخش های عملیاتی ندارد.

در مقایسه با کل نیروهای انسانی خبرنگاران، 16 درصد آن ها را خانم ها تشکیل می دهند ولی در مدیران، سهم خانم ها بیشتر و به 26 درصد می رسد که نشان دهنده نقش و کیفیت پررنگ آن ها در بهره وری و عملکرد سراسری این مجموعه است.

بخواهیم جزئی تر به مقایسه نیروهای انسانی زن و مرد در هر بخش بپردازیم؛ باید گفت در تیم های فناوری نزدیک به 29 درصد خانم ها هستند که بیش از 300 نفر می شوند. در بخش عملیات به خاطر شرایط کاری خاصی که دارد فقط 9 درصد خانم ها هستند که همین سهم شامل 4700 نیروی زن می گردد. در تیم های غیرعملیات هم بیش از 1000 زن همکاری می نمایند که 38 درصد کل کارمندان را تشکیل می دهند.

دانشگاه ها و مدارک

شاید سوال اساسی که در ذهن شما و بسیاری از خواننده های عزیز باشد؛ استخدام خبرنگاران براساس مدرک و تحصیلات و دانشگاه است یا براساس مهارت و تخصص؟

این روزها بسیاری از کسب وکارها ابتدا به نیازهای شغلی و تخصصی خود اولویت داده و در قید استخدام نیروی انسانی با مدرک یا از دانشگاه نیستند. اما این اصل لزوما به معنای حذف تحصیلات یا اهمیت نداشتن تحصیلات آکادمیک نیست. در خبرنگاران هم اولویت با تخصص و مهارت های نرم است ولی در مجموع 69 درصد همکاران در تیم های غیرعملیات و فناوری مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر دارند.

طبیعی است که در تیم های تکنولوژی و غیرعملیات، افراد دارای مدرک تحصیلی بیشتری به کار گرفته شوند و برعکس در تیم های عملیاتی افراد با مدرک زیر کارشناسی مشغول باشند.

نگاهی به توزیع مدرک افراد در تیم فناوری نشان می دهد 51 درصد مدرک کارشناسی و 33 درصد مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر دارند و فقط 16 درصد افراد کاردانی و دیپلم یا زیر دیپلم هستند. اینجا افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتری به کار گرفته شدند که قابل انتظار است.

در تیم های عملیاتی درصد افراد دارای مدرک دیپلم و زیردیپلم بیشتر و 61 درصد است. گروه بعدی افراد دارای مدرک کارشناسی هستند که 23 درصد کل نیروها را تشکیل می دهند و 11 درصد افراد هم مدرک کاردانی دارند.

در بخش غیرعملیات باز 45 درصد افراد مدرک کارشناسی دارند و پس از آن افراد دیپلم و زیر دیپلم با 29 درصد قرار گرفتند. 20 درصد همکاران هم مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر دارند.

ترکیب کلی سطح تحصیلات همکاران خبرنگاران نشان می دهد براساس نیازهای و اولویت های شرکت از افراد با مدارک تحصیلی مختلف استفاده شده است و هر فردی در صورتی که یک مهارت خاص و قابل ارائه داشته باشد؛ می تواند وارد این کسب وکار گردد.

ما همین شرایط را در دانشگاه های محل تحصیل همکاران خبرنگاران شاهد هستیم. شما در میان نیروی انسانی این شرکت دانش آموختگانی از دانشگاه های غیرانتفاعی، پیغام نور، دانشگاه آزاد، علمی و کاربردی می بینید و از آن سو فارغ التحصیلان دانشگاه هایی مانند امیرکبیر، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیر، دانشگاه های دولتی دیگر و حتی خارج از کشور می بینید. این آمار نشان می دهد که ترکیبی از شایسته سالاری و برخوداری از مهارت در فرایند جذب و استخدام خبرنگاران مشخص نماینده است.

همکارانی از سراسر کشور

مشابه این رویکرد را می تواند در محل تولد و سکونت همکاران خبرنگاران نیز شاهد بود. حدود 50 درصد همکاران این شرکت در شهری غیر از تهران به جهان آمدند. بیشترین همکاران از استان تهران، البرز، گیلان، آذربایجان شرقی، همدان و لرستان هستند. نقش زیر نشان می دهد از هر استان و نقطه ای از کشور چندین همکار در خبرنگاران گردهم آمده و یک تیم کاری تشکیل دادند.

در سرانجام باید گفت شاید یک شرکت تجاری طی چندین سال عظیم تر و عظیم تر گردد و سهم بیشتری از بازار را بگیرد اما منابع انسانی آن کوچک و محدود باقی بمانند؛ هیچ فرهنگ و شخصیتی شکل نگیرد و هیچ تجربه ای از نسلی به نسل دیگر منتقل نگردد یا هیچ ایده و خلاقیت جدید و جوانی در مجموعه پا نگیرد. هیچ فردی در بستر سازمانی این شرکت رشد نکند و فقط کار به ازای دریافت حقوق باشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1638

به "آمارها و داده ها درباره همکاران خبرنگاران چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمارها و داده ها درباره همکاران خبرنگاران چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید