اختلاف عجیب آمارهای همتی با دیگران، سردرگمی مردم بین آمارهای متناقض

به گزارش تور ایران، به گزارش خبرنگاران این مرکز جدولی از جزییات نرخ رشد مالی بانک مرکزی و مرکز آمار را منتشر کرد و نوشت که اختلافات به حدی است که گویا مربوط به دو کشور متفاوت است و همین مساله تحلیلگران و فعالان مالی را سردرگم نموده است.

اختلاف عجیب آمارهای همتی با دیگران، سردرگمی مردم بین آمارهای متناقض

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که پیش از این معمول بود آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار اندک اختلافی با یکدیگر داشته باشند اما حالا نه تنها اختلاف ها به حدی رسیده که یکی نرخ رشد مالی کشور را مثبت و دیگری منفی اعلام می نماید که پای اختلافات آماری رییس بانک مرکزی به آمار سایر نهادها رسیده و البته باز هم تفاوت فاحش است!

رشد مالی در بانک مرکزی مثبت شد!

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی برای دومین بار در سال 99 آمارهای رشد مالی اش با مرکز آمار ایران متفاوت از آب درمی آید. مرکز آمار ایران نرخ رشد مالی در بهار 99 را با نفت منفی 3.5 و بدون نفت منفی 1.7 درصد اعلام نموده بود اما بانک مرکزی نرخ رشد مالی بهار امسال به روایت همتی، شرایط بهتری دارد و با نفت منفی 2.9 درصد و بدون نفت منفی 0.6 درصد است.

درباره شرایط رشد مالی در شش ماهه اول امسال هم همین روال تکرار می گردد و در شرایطی که مرکز آمار ایران شرایط رشد مالی را در نیمه اول امسال همچنان منفی ارزیابی نموده است، همتی از مثبت شدن رشد مالی خبر می دهد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران رشد مالی نیمه اول سال را با نفت منفی 1.9 درصد و بدون نفت منفی 1.3 درصد اعلام نموده، بانک مرکزی رشد مالی را برای نیمه اول سال با نفت مثبت 1.3 درصد و بدون نفت مثبت 1.4 درصد دانسته است. صندوق جهانی پول رشد مالی ایران را در سال 2020 منفی 5درصد پیش بینی نموده است.

تراز تجاری در وزارت صنعت منفی در بانک مرکزی مثبت!

در نیمه آذر ماه اختلاف آماری بانک مرکزی و گمرک خبرساز شد. رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه شبانگاه تلویزیونی حاضر شد و به مثبت شدن 1.5 میلیارد دلاری تراز تجارت خارجی اشاره نمود و گفت که میزان صادرات به 26.5 میلیارد دلار و واردات به 25 میلیارد رسیده است.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که گمرک ایران به عنوان مرجع اصلی آمار تجارت خارجی گزارش داده بود که در 8 ماه اول امسال نه تنها مثبت 1.5 میلیارد دلار نبوده بلکه منفی 1.6 میلیارد دلار بوده است و معین نشد رئیس کل بانک مرکزی این آمار را بر چه مبنا و از کدام مرجع اعلام نموده است.

رشد نقدینگی با آمار بهتر به دست روحانی رسید؟

آمارهای عجیب همتی شهریور ماه به نهاد ریاست جمهوری کشید و گویا گزارشی که بانک مرکزی از رشد نقدینگی به دست حسن روحانی رسانده بودند گزارش بهتری بود نسبت به آنچه که رییس بانک مرکزی در نشست شورای پول و اعتبار گفته بود!

در 4 شهریور امسال همتی، رییس بانک مرکزی در نشست پول و اعتبار گفته بود پایه پولی در پنج ماهه امسال، نسبت به خاتمه سال 98، حدوداً چهار درصد رشد داشته و ضریب فزاینده نقدینگی نیز به محدوده 7.5 واحد رسیده است.

این در شرایطی است که 8 روز بعد حسن روحانی در نشست هیات دولت گفت که آمار بانک مرکزی نشان می دهد که رشد پایه پولی در پنج ماهه اول امسال نسبت به آخر سال گذشته معادل 2.9 درصد بوده و این بیانگر جهت صحیح و درست حرکت مالی کشور است!

این اختلافات عجیب آماری در شرایطی رخ می دهد که در سال 97 و با مصوبه شورای عالی آمار در راستای حذف موازی کاری آماری، بانک مرکزی از انتشار خبرهای مربوط به تورم، رشد مالی و حساب های ملی منع شده و مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار شناخته می گردد، با این حال بانک مرکزی معمولا این آمار یا به وسیله رئیس کل یا انتشار کامل جزئیات اعلام می نماید که موجب ابهاماتی در آمار شده است.

در همین مورد روز گذشته هم مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران گفته بود ارائه آمارهای متناقض و متفاوت موجب بروز سردرگمی بیشتر فعالان مالی شده است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1525

به "اختلاف عجیب آمارهای همتی با دیگران، سردرگمی مردم بین آمارهای متناقض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف عجیب آمارهای همتی با دیگران، سردرگمی مردم بین آمارهای متناقض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید