استانداردهای یک سفر مطمئن در جاده ها

به گزارش تور ایران، دومین عامل مرگ و میر در بین جوانان، سوانح و حوادث است و از این میان حوادث جاده ای، بیشترین سهم را داراست. عدم رعایت سرعت مجاز و اصول ایمنی و نبود جاده و خودرو های ایمن موجب افزایش آن می گردد. اما خصوصیات جاده های استاندارد چیست؟

استانداردهای یک سفر مطمئن در جاده ها

استانداردهای یک سفر مطمئن در جاده ها

نویسنده : علیرضا سزاوار

هر یک ساعت سه نفر در اثر حوادث جاده ای در جهان جان خود را از دست می دهند اما ما می توانیم با رعایت قوانین و استفاده از جاده های ایمن و نیز خودروهای استاندارد و ایمن از بروز حوادث رانندگی پیشگیری کنیم.

دومین عامل مرگ و میر در بین جوانان، سوانح و حوادث است و از این میان حوادث جاده ای، بیشترین سهم را داراست. عدم رعایت سرعت مجاز و اصول ایمنی و نبود جاده و خودرو های ایمن موجب افزایش آن می گردد. اما خصوصیات جاده های استاندارد چیست؟

خط کشی جاده ها، وجود علائم هدایت و رانندگی و علائم هشداردهنده پیش از رسیدن به محل های خطرآفرین لازم است و فقدان آنها موجب پایین آمدن ایمنی جاده ها می گردد.

از سوی دیگر جاده ها احتیاج به نگهداری دارند، و در واقع جاده ها برخلاف ساختمان ها احتیاج به نگهداری دارند و از این طریق می توان عمر و ایمنی آنها را ارتقا داد.

قشری از مصالح سنگی با مشخصات فنی در حد مشخص و به ضخامت محاسبه شده مشخص بر روی بستر جاده به منظور تحمل بارهای وارده قرار گیرد این قشر معمولا اولین لایه از ساختمان روسازی راه را تشکیل می دهد. این مسئله جاده ها را در برابر سرما و گرمای شدید و جلوگیری از ایجاد حفره ها محافظت می نماید.

قبل از اجرای عملیات بستر روسازی راه باید عاری از هر گونه مواد زائد و اضافی بوده و طبق خط کشی های طولی و عرضی برای عبور انواع خودروها با سرعت های مختلف آماده شده باشد.

به طور کلی موضوع ایمنی جاده ها تنها مربوط به شرایط جاده نیست. و این موضوع به فرهنگسازی هم احتیاج دارد. رانندگان باید با احتیاط بیشتری در جاده ها حرکت و قوانین رانندگی را رعایت و متناسب با میزان سرعت مجاز در هر جاده، رانندگی نمایند.

بعلاوه باید به موضوع تربیت نیروی انسانی، برای توسعه و نگهداری تخصصی آن هم توجه ویژه ای گردد.

تلفات تصادفات جاده ای برای سال 2011 میلادی در جهان حدود هشت میلیون نفر تخمین زده شده است و پیش بینی می گردد در سال 2020 میلادی تلفات تصادفات جاده ای در صندلی دوم از عوامل تلفات انسانی قرار گیرد در حالی که در سال گذشته در صندلی چهارم بود.

این معضل از مسائل مهم جهانی است و این امر در کشورهای در حال توسعه در ایمنی حمل و نقل در موقعیت وخیم تری نهاده شده است.

معضلات ناشی از نابسامانی حمل و نقل جاده ای و خطرات بالقوه آن باعث شده که تصادفات از حیث پیامدها و عوارض ناشی از آن از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند.

آمار چه می گویند؟

آنالیز ها نشان می دهد در بین کشورهای مختلف هندوستان با 110 هزار کشته در سال بیشترین آمار قربانیان حوادث جاده ای را در جهان دارد، پس از آن، چین با 91 هزار کشته در سال در رتبه دوم نهاده شده است. اما ایران با ثبت آمار 27 هزار کشته در سال در مقایسه با جمعیت 70 میلیون نفری خود، به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است.

این آمار در برخی کشورهای دیگر نظیر ایالات متحده آمریکا با 43 هزار کشته، روسیه 33 هزار کشته، مصر 13 هزار کشته، امارات متحده عربی 6900 کشته، بلغارستان 1006 کشته، نروژ 541 کشته و بلژیک 383 کشته می رسد.

آمارها نشان می دهد که کشور هند با ایمن نموده جاده ها و خودروهایش به نسبت 6 سال قبل تصادفات جاده ای اش را 40 درصد و چین و روسیه هم با همین کار تصادفاتشان را به ترتیب 33 و 27 درصد کاهش داده اند.

آنالیز ها در کالج سلطنتی لندن نیز نشان می دهد ایمن سازی یک جاده 200 کیلومتری می تواند سالانه جان چهار هزار نفر را نجات دهد. و جالب این که فراوری هر 100 هزار خودروی ایمن هم از مرگ 10 هزار انسان می کاهد.

تصادفات رانندگی جاده ای روزانه حدود 20 میلیون دلار و سالانه بالغ بر 9 میلیارد دلار خسارت به کشورهای در حال توسعه وارد می نماید و خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی سالانه هفت درصد فراوری ناخالص ملی آن کشورها را شامل می گردد. حال آن که با نیمی از این سرمایه می توان جاده و خودرویی امن ایجاد کرد.

وسیله نقلیه ایمن چه تاثیری دارد؟

به ندرت اتفاق می افتد که تصادفی فقط تحت تأثیر یک دلیل رخ دهد و نقش خودرو هم دست کمی از شرایط جاده و راننده ندارد.

اگر چه آمار نشان می دهد درصد قابل توجهی از علل تصادفات مربوط به خطای راننده است اما درحقیقت در بسیاری از موارد، ویژگی و خصوصیات وسیله نقلیه نقش مکمل عملکرد راننده را در راستای تکوین حادثه برعهده داشته است.

ایمنی ماشین و امنیت سرنشینان آن همیشه یکی از عمده ترین مسایل مورد توجه خوردوسازان بزرگ جهان بوده است. با افزایش تعداد خودروها و متعاقب آن حوادث رانندگی و نقش موثر وسیله نقلیه در فرایند تکوین تصادف، احتیاج به خودروهایی است که ضریب ایمنی بالاتری در اختیار راننده می گذارد.

امروزه سازندگان خودرو باید مورد ستایش قرار بگیرند زیرا این افراد توانسته اند خلاقیت و عملکرد بالا را با فناوری های امنیتی بسیار قوی ترکیب نمایند. به گونه ای که این سیستم ها در جاده همیشه یک گام جلوتر از تمامی رانندگان باشند.

بسیاری از سامانه های ایمنی که درحال حاضر برای خودروها به کار می فرایند، زمانی به نظر بسیار دور از دسترس می آمدند. همان طور که سپرهای بی ضرر برای عابرین پیاده و خودروهایی که می توانند به صورت اتوماتیک رانندگی نمایند، درحال حاضر به نظر دور از دسترس می رسند.

سازمان ملی امنیت عبور و مرور اتوبان ها در ایالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسایل نقلیه مسافربری با وزن حدود 10 هزار پوند یا کمتر از سال 2009 مجهز به سیستم کنترل فشار چرخ ها نمایند. با این حال، هم اکنون بسیاری از خودروهای مدل های پایین تر نیز از این ویژگی برخوردار هستند.

مثلا خودروی بی ام و این سامانه را در تمام مدل های خود ارائه نموده است. حسگرهای کار گذاشته شده در چرخ ها می توانند با فراوری صدایی مشخص یا روشن شدن چراغی در مقابل راننده (یا هر دوی این روش ها)، او را از کم بودن فشار هوا در چرخ ها آگاه سازند. بعلاوه، خودروهایی که توانایی حرکت با لاستیک پنچر را دارند، نیز در آینده دیده خواهند شد.

کنترل نماینده های تازه راستا، کارهای بیشتری از ثابت نگه داشتن سرعت انجام می دهند. این کنترل نماینده ها با استفاده از حسگرها و رادار می توانند دریچه کنترل بنزین و ترمزها را به گونه ای تنظیم نمایند که اگر تغییری در سرعت عبور و مرور رخ داد یا مثلا راننده ای بسیار محتاط در مقابل خودرو نهاده شد، همیشه فاصله مطمئن با خودروی مقابل حفظ گردد.

اگر این سامانه متوجه احتمال وقوع تصادف گردد، به صورت اتوماتیک ترمز نموده و کمربندها را نیز محکم می نماید و اگر متوجه خالی شدن جاده یا افزایش سرعت خودروها گردد، به صورت اتوماتیک در صورت تغییر در سرعت عبور و مرور یا مثلا نهاده شدن راننده ای بسیار محتاط در مقابل خودرو، به سرعت اولیه باز گردانند.

بیشتر سازندگان، خودروها را به سیستم کنترل پایدار الکترونیکی مجهز نموده اند. در عین حال، برخی از سازندگان نیز سامانه های آماده سازی (مانند محکم کردن کمربندها) را پیشنهاد می نمایند.

با این حال سامانه مورد بحث در اینجا از این سامانه ها بسیار پیشرفته تر است. اگر این سامانه متوجه احتمال چپ کردن خودرو گردد (مانند حالتی که راننده با سرعت می پیچد یا با سرعت زیاد از راستا منحرف می گردد) ترمزها و دریچه بنزین را کنترل نموده و در کنترل شرایط خودرو به راننده یاری می نماید.

هم اکنون کیسه های هوای جلوی راننده که با ترمز سریع فعال می شوند هم درحال پیشرفت هستند تا بتوانند با چند مرحله ای شدن و حساسیت نسبت به شرایط سرنشینان، این تفاوت ها را جبران نمایند. با فناوری تازه ایربگ ها می توانند میزان، وزن، شرایط کمربند، طریقه نشستن سرنشینان (مثلا اگر راننده در حال تنظیم رادیو یا برداشت چیزی از روی زمین باشد) را تشخیص دهند و حتی سرعت خودرو را تشخیص دهند. با توجه به اینکه ایربگ های راننده، مسافرین و ایربگ های کنار پنجره، امری تازه نیستند، ایربگ های حساس می توانند در هر قسمت از ماشین به کار فرایند.

دید جاده در شب، می تواند به صورت های مختلفی مثل استفاده از چراغ های جلوی مادون قرمز و یا دوربین های حرارتی صورت بگیرد. با این حال، هر سامانه ای که استفاده گردد هدف یاری به افزایش دید راننده به گونه ای است که بتواند حیوانات، انسان ها و یا درختان طول راستا را از فاصله ای حتی در حدود 1000 فوت دورتر، تشخیص دهد. این سامانه تصویری از جاده درپیش روی راننده قرار می دهد و اشیایی را که تشخیص آنها با چشم غیرمسلح مشکل است، روشن تر می سازد.

چراغ های جلوی قابل انطباق براساس جهت حرکت خودرو تنظیم می شوند (برای مثال در پیچ ها نور را به صورت خمیده می تابانند). بعلاوه، ممکن است چراغ های حساس به سرعت (با تغییر ارتفاع و طول نور) و یا چراغ هایی که می توانند نور زیاد محیط را جبران نمایند نیز عرضه شوند.

این فناوری های به کار رفته در خودروها می تواند سفر راحتی برای ما به ارمغان داشته باشد و البته هر روز هم این فناوری ها درحال رشد هستند، درنهایت می توان گفت سرمایه گذاری برای ایمنی جاده و خودرو سرمایه گذاری برای رفاه ملی در جامعه است.

منبع:روزنامه کیهان 12/09/1390

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : sukhteh

منبع: راسخون
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2026

به "استانداردهای یک سفر مطمئن در جاده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانداردهای یک سفر مطمئن در جاده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید