اسنپدراگون 8 نسل 2 شاید پرمصرف تر از نسل قبلی باشد

به گزارش تور ایران، اسنپدراگون 8 نسل 1 در کنار اگزینوس 2200 به دلیل بالا بودن مصرف انرژی پردازنده با نقدها زیادی روبرو شده است و حتی چیپست دایمنسیتی 9000 هم تا حدی با این مسائل دست و پنجه نرم می کند. هر سه تراشه از هسته پردازشی Cortex X2 استفاده می کنند که نسبت به نسل قبلی انرژی بیشتری را مصرف می کند. حالا بر اساس یک گزارش تازه، به نظر می رسد هسته X3 هم در این زمینه بهتر از نسل های قبلی نخواهد بود.

اسنپدراگون 8 نسل 2 شاید پرمصرف تر از نسل قبلی باشد

طبق یک شایعه نو، Cortex X3 در مقایسه با نسل های قبلی انرژی بیشتری را مصرف می کند. گفته می شود زمانی که سرعت این هسته بر روی 3.0 گیگاهرتز یا بالاتر تنظیم می شود، در زمینه مصرف انرژی حدود 10 درصد فشار بیشتری بر باتری وارد می کند. اگرچه گفته می شود این هسته از نظر قدرت پردازشی صرف نسبت به نسل قبلی ارتقای چندان قابل توجهی ارائه نمی کند، ولی از طرف دیگر در حوزه هوش مصنوعی می تواند 100 درصد سرعت بیشتری نسبت به X2 به ارمغان بیاورد.

این شایعه بر اساس نوترین فناوری ساخت شرکت های سامسونگ و TSMC مطرح شده است. از سوی دیگر، ظاهرا کوالکام به علت مسائل هسته های بزرگ ارائه شده از طرف Arm، قصد دارد بار دیگر به بهره گیری از هسته های قدرتمند اختصاصی روی بیاورد. اما به نظر می رسد این رویکرد تا سال 2024 عملی نخواهد شد. این یعنی به احتمال زیاد اسنپدراگون 8 نسل 4 هم با هسته های طراحی شده از طریق شرکت Arm به دست کاربران می رسد. در این میان، مدیاتک برنامه ای برای طراحی هسته های اختصاصی ندارد زیرا انجام چنین کاری به بودجه هنگفتی نیاز دارد. همچنین سامسونگ هم که تا چند سال قبل برای چیپست های اگزینوس از هسته های پردازشی اختصاصی بهره می برد، این برنامه ها را کنار گذاشته و از سرگیری طراحی هسته های اختصاصی از طرف این شرکت بعید به نظر می رسد.

روی هم رفته کوالکام اخیرا در رقابت با مدیاتک با مسائل زیادی روبرو شده است. در حال حاضر تولید پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 بر عهده سامسونگ است. اگرچه سامسونگ یکی از مهم ترین سازندگان تراشه های موبایل محسوب می شود، اما اغلب کارشناسان بر این باور هستند که TSMC در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن دارد. گفته می شود علاوه بر اینکه بازده تولید اسنپدراگون 8 نسل 1 پایین تر از حد انتظار است، بلکه سامسونگ نتوانسته کیفیت ساخت این تراشه را در حد و اندازه انتظارات مدیران کوالکام نگه دارد. به همین علت کوالکام تصمیم گرفته ساخت مدل پلاس این تراشه را به شرکت TSMC واگذار کند.

همانطور که احتمالا می دانید، مدل پلاس تراشه های پرچم دار کوالکام معمولا تفاوت زیادی با مدل استاندارد ندارند و فقط از سرعت نسبتا بیشتری در زمینه پردازنده و پردازنده گرافیکی بهره می برند. اما با توجه به اینکه گفته می شود مسائل اسنپدراگون 8 نسل 1 تا حد زیادی مربوط به فناوری ساخت سامسونگ است، احتمالا مدل پلاس بسیاری از این مسائل مانند مصرف انرژی زیاد و داغ شدن بیش از حد انتظار را نخواهد داشت. باید خاطرنشان کنیم دایمنسیتی 9000 ساخت مدیاتک از نظر پردازنده عملا تفاوتی با اسنپدراگون 8 نسل 1 ندارد ولی مدیاتک تولید این تراشه را به TSMC سپرده و به همین علت گفته می شود چیپست موردنظر توانسته فاصله خود را از تراشه پرچم دار کوالکام نسبت به سال های گذشته تا حد زیادی کمتر کند.

روی هم رفته این روزها رقابت تراشه های پرچم دار داغ تر از همیشه شده است و زمانی که رقابت تشدید می شود، این کاربران هستند که برنده نهایی به حساب می آیند زیرا می توانند از تراشه های بهتر بهره ببرند.

منبع: notebookcheck

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2202

به "اسنپدراگون 8 نسل 2 شاید پرمصرف تر از نسل قبلی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون 8 نسل 2 شاید پرمصرف تر از نسل قبلی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید