شیائومی وارث تاج و تخت هواوی
به گزارش تور ایران، پیش از تحریم های ایالات متحده علیه هواوی، این کمپانی چینی می خواست پا را فراتر از هر زمان دیگر گذاشته و به مقابله مستقیم با سامسونگ بپردازد. چند سال قبل از تحریم ها، هواوی توانسته بود به جایگاهی برابر با اپل رسیده و در نهایت این کمپانی غول تکنولوژی را پشت سر نیز بگذارد و بدین ترتیب، تبدیل به دومین تولیدکننده بزرگ موبایل در سراسر جهان شود.
به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو،حدودا یک سال پیش از اعمال تحریم ها، هواوی حتی برای برهه ای کوتاه در سه ماهه دوم 2020، سامسونگ را نیز پشت سر گذاشت و تبدیل به برند شماره یک جهانی موبایل شد. اما این موفقیت ناشی از ترکیبی از فاکتورهایی بود که پیشتر مشابه شان را ندیده بودیم. در آن زمان چین داشت از پاندمی کووید-19 احیا می شد و در عین حال، اروپا و آمریکای شاقتصادی که اصلی ترین سنگرهای سامسونگ به حساب می آیند تازه در ابتدای پاندمی بودند.
آمار و ارقام مربوط به سه ماهه سوم 2020 نشان می دهد که برآورد ها درست بوده و هواوی فقط به خاطر شرایط پیش آمده در جهان توانسته بود به جایگاه نخست دست پیدا کند. این برند چینی از آن زمان تا به امروز با مسائل متعددی دست و پنجه نرم کرده و برخی از مهم ترین بازارهای خود را از دست داده. در واقع تحریم های آمریکا علیه هواوی در را به روی بسیاری از برندهای دیگر باز کرد تا از این موقعیت استفاده کنند و به نظر می رسد شیائومی یکی از برندهایی است که می خواهد مسیری که به ناکامی هواوی ختم شد را ادامه دهد.
وارث تاج و تخت هواوی؟
شیائومی گزارش اقتصادی خود برای سه ماهه سوم سال 2020 را طی هفته اخیر منتشر و اعلام کرد که میزان عرضه موبایل های هوشمندش، با رشد 45 درصدی نسبت به همین بازه در سال گذشته میلادی همراه بوده است. در این بین، موسسه آماری Counterpoint Research پیشتر گفته بود که هواوی با کاهش 24 درصدی عرضه نسبت به همین سه ماهه در سال 2019 روبرو شده است. از طرف دیگر شنیدیم که هواوی حالا سهمی 14 درصدی از بازار موبایل دارد و همین سهم برای شیائومی به 13 درصد می رسد.
به عبارت دیگر، کاملا محتمل است که شیائومی اکنون از نظر سهم از بازار جهانی، هواوی را پشت سر گذاشته و در این فرایند، به محبوب ترین برند چینی تبدیل شده باشد. آمار رشد 45 درصدی، به صورت خاص بسیار تحسین برانگیز است، زیرا به گفته کانترپوینت، تمام 5 بازیگر اصلی بازار موبایل به جز سامسونگ، با کاهش میزان عرضه نسبت به سال قبل روبرو شده اند. اما حتی رشد سامسونگ هم بسیار ناچیز بود و تنها به 2 درصد می رسید.
استراتژی شیائومی طی چند سال اخیر این بوده که هواوی را در اصلی ترین سنگرهایش (که می شوند اروپا، خاورمیانه و آفریقا) به چالش بکشد و در عین حال، گشتاور خود را در بازار خانگی چین و بازار بسیار رقابتی هند حفظ کند. پیشتر در اخبار خوانده بودیم که شیائومی در سه ماهه دوم 2020 توانسته با عبور از هواوی، به سومین برند پرفروش موبایل در اروپا تبدیل گردد. اما خود شیائومی اضافه می کند که در 54 بازار جهان جزو 5 تولیدکننده برتر است و در 10 بازار دیگر نیز جایگاه نخست را به دست آورده است.
این شرکت چینی برای مدتی طولانی در تلاش بوده که تمام تخم های خود را در یک سبد نگه ندارد و به نظر می رسد که این رویکرد بالاخره دارد نتایجی مطلوب به همراه می آورد. شیائومی گزارش کرده که درآمد حاصل از بازارهای آن سوی آب ها، برای اولین بار بیشتر از نیمی از درآمد کل شرکت بوده است (یا اگر دقیق تر باشیم، اندکی بیشتر از 55 درصد). این یعنی شیائومی حالا می تواند به صلاحدید خود، روی بازار خانگی یا بازارهای خارجی اتکا کند. این استراتژی پیشتر منافع فراوانی برای هواوی نیز به ارمغان آورده و تبدیل شدن این کمپانی به برترین تولیدکننده موبایل در جهان برای مدتی کوتاه، حاصل همین رویکرد بود.
شیائومی از طرف دیگر با استفاده از استراتژی های آزمون پس داده، شروع به همکاری با اپراتورهای مخابراتی کرده است. بعد از اعمال تحریم های آمریکا و منع دسترسی موبایل های هواوی به سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل، بسیاری از اپراتورها به دنبال پر کردن خلاء به وجود آمده بودند. شیائومی می گوید اکنون با 50 اپراتور مخابراتی در 50 کشور وارد همکاری شده که همگی بیش از 100 زیر شبکه را تحت پوشش دارند. از آن جایی که تمام این اپراتورها به دنبال جایگزین هایی برای موبایل های خانواده لایت، گوشی های اقتصادی سری Y و دیوایس های پرچمدار هواوی بوده اند، شیائومی بدون تردید دست به حرکتی بسیار هوشمندانه زده است.
معمای پریمیوم
موبایل های اقتصادی شیائومی اصلی ترین عامل رشد این شرکت در سالیان اخیر بوده اند. در لیست 10 موبایل پرطرفدار جهان در سه ماهه سوم سال 2020، سه موبایل اقتصادی شیائومی به چشم می خورند. اما یک چالش بزرگ برای شیائومی، بازار موبایل های پریمیوم است. این شرکت چینی اکنون مدتیست که در صدد آزمون و خطا در بازار پرچمدارها برآمده. اما گران قیمت ترین موبایل های شیائومی مانند سری می 8 و می 9، معمولا به عنوان پرچمدارانی مقرون به صرفه شناخته می شوند.
نخستین نشانه ورود شیائومی به بازار موبایل های حقیقتا پریمیوم، سال گذشته به دست مان رسید و زمانی که لی جون، مدیرعامل شیائومی گفت که باید منتظر پرچمدارانی با قیمت گذاری های بالاتر باشیم. او در جریان یک مصاحبه و با اشاره به خانواده می 9 گفت: من به تیم گفتم که این احتمالا آخرین باری باشد که قیمتی کمتر از 3000 یوان (معادل 447 دلار) در نظر می گیریم. در آینده، موبایل های ما احتمالا گران قیمت تر باشند. نه خیلی گران، اما اندکی گران قیمت تر.
و درست همانطور که وعده اش را به ما داده بودند، خانواده شیائومی می 10 که اوایل سال جاری میلادی به بازار آمد واقعا گران قیمت تر بود. و باز هم همانطور که وعده داده شده بود، می 10 و می 10 پرو به ترتیب با قیمت 3999 یوان (573 دلار) و 4999 یوان (716 دلار) از راه رسیدند و اندکی گران قیمت تر از دیوایس های قبلی بودند.
شیائومی در حال حاضر با سری می 10T جایگزینی بسیار ارزان تر برای بهترین پرچمداران بازار ساخته است، اما اگر بخواهد در زمین سامسونگ و هواوی بازی کند و برچسب های قیمت این چنینی را روی موبایل هایش بچسباند، باید انبوهی از قابلیت های تازه مانند مقاومت در برابر آب و تکنولوژی بهتر نمایشگر را به موبایل های خود بیاورد.
این برند چینی ضمناً باید اندکی از رویکردهای تازه تر سامسونگ و اپل نیز درس بگیرد. گلکسی اس 20 فن ادیشن و آیفون 12 / آیفون 12 مینی، دیوایس هایی هستند که به خاطر بالانس کردن قیمت گذاری و پرفورمنس، حسابی منحصر به فرد ظاهر شده اند. این ها برندهایی نام آشنا برای مصرف کنندگان هستند و اگر شیائومی هم بخواهد به چنین برندی تبدیل گردد، باید دست به کارهایی خرق عادت بزند و چشم ها را از روی بهترین محصولات سامسونگ و اپل بردارد.
البته که شرایط برای شیائومی واقعا مساعد است. کانترپوینت پیشتر گزارش کرده بود که شیائومی در سه ماهه نخست 2020، به جمع 5 برند برتر بازار پریمیوم (یعنی موبایل های گران تر از 400 دلار) راه پیدا کرده است. بعد از سه ماهه سوم 2018، این نخستین باری بود که چنین موفقیتی برای شیائومی حاصل می شد و احتمالا اصلی ترین عاملان موفقیت، دو خانواده می 10 و می نوت 10 باشند.
با این همه لازم به اشاره است که گرچه شیائومی طی سه ماهه نخست 2020 در رده پنجم قرار گرفت، اما سهمی تنها 2 درصد از بازار داشت - در واقع بهترین بازیگران جهانی موبایل مانند مانند اپل، سامسونگ و هواوی، چنین سطحی از رقابت را با یکدیگر تجربه می کنند و مجال تنفس به رقبای تازه خود نیز نمی دهند. البته که کماکان سهم 12 درصدی هواوی از بازار می تواند همان فضای تنفس بالقوه ای باشد که شیائومی به دنبالش می گردد. اگر صادق باشیم، اصلا برایمان جای تعجب نخواهد داشت اگر متوجه شویم شیائومی همین حالا بخش اعظمی از آن سهم از بازار را مال خود کرده است.
در سال 2021 چه می گردد؟
پاندمی کووید-19 و عدم قطعیت اقتصادی ناشی از آن، همراه با دردسرهای به وجود آمده برای هواوی، قطعا می تواند شرایطی ایده آل برای دیگر برندهای تولیدکننده اسمارت فون رقم بزند. شیائومی یکی از همین برندهاست که اکنون در زمان و مکان درست برای استفاده حداکثری از این شرایط به سر می برد. اما تبدیل شدن به یکی از برترین تولیدکنندگان، نیازمند رویکردهایی گسترده تر نسبت به ساخت موبایل های صرفا ارزان قیمت است. شیائومی اگر امیدوار به رقابت مستقیم با اپل و سامسونگ در بالاترین سطح باشد، باید تغییراتی اساسی در موبایل های پرچمدار خود به وجود آورد.
آیا شیائومی می تواند به هواوی بعدی تبدیل شده و در سال 2021 در رده دوم برترین تولیدکنندگان موبایل قرار بگیرد؟ این بزرگ ترین سوال است و بسیاری از ابعاد ماجرا بستگی به این دارد که دولت بایدن چه سیاستی در قبال هواوی در پیش می گیرد. اگر بایدن تحریم ها را بردارد، بازگشت سرویس های گوگل بردی بزرگ برای هواوی خواهد بود، اما این شرکت در هر صورت مسیری طولانی برای جلب دوباره اعتماد مصرف کنندگان در پیش خواهد داشت.
افزون بر رقابت با غول هایی مانند سامسونگ و هواوی، شیائومی باید در سال 2021 به روبروه با امثال اوپو، ریلمی و ویوو نیز بپردازد. در واقع هر سه برند، بازیگرانی تازه در بازار حیاتی اروپا هستند. ریلمی که تمرکزی مضاعف روی موبایل های اقتصادی دارد، به صورت خاص می تواند بزرگ ترین تهدید برای سهم شیائومی از بازار جهانی باشد. ریلمی ضمناً در هند نیز بسیار فعال بوده که یکی از اصلی ترین بازارهای شیائومی به حساب می آید و به شکلی تهاجمی، فعالیت هایش را در اروپا نیز گسترش داده.
طی سال های اخیر، شیائومی سرمایه گذاری را روی تحقیق و توسعه افزایش داده و اخیرا متوجه شدیم که در سال 2019، بالغ بر 7.5 میلیارد یوان (معادل 1.14 میلیارد دلار) صرف تحقیق و توسعه کرده و این رقم، 29.7 درصد نسبت به سال 2018 افزایش داشته است. شیائومی اکنون پیش بینی کرده که تا پایان سال 2020، بالغ بر 10 میلیارد یوان (1.5 میلیارد دلار) به دست تیم تحقیق و توسعه خود برساند. و این ارقام در برابر هزینه های تحقیق و توسعه هواوی (که در سال 2019 معادل 15 میلیارد دلار بود) آنقدرها به چشم نمی آیند.
در هر صورت اما انتظار می رود شیائومی در سال 2021، موبایل هایی با تکنولوژی شارژ سریع تر، دوربین های سلفی زیر نمایشگر و تکنولوژی وایرلس UWB به دست مشتریان برساند. آیا این تکنولوژی های جدید و قیمت گذاری رقابتی برای تبدیل شدن به دومین تولیدکننده برتر موبایل های هوشمند در سال 2021 کافی خواهند بود؟ زمان تعیین خواهد کرد.
منبع: جام جم آنلاین