ستاره های استانبول

به گزارش تور ایران، استارتاپ سیمیاروم در حوزه مشاوره و روانشناسی آنلاین فعالیت می نماید. جامعه هدفش را براساس ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته و در حال حاضر بیشترین تمرکز را بر مهاجران ایرانی دارد. سیمیاروم از سال 96 آغاز به کار نموده و توانسته 5هزار و 200 جلسه آنلاین و تصویری مشاوره و روانشناسی برگزار کند.

ستاره های استانبول

از سفر با تور استانبول لذت ببرید.

همچنین بیش از 600 نفر از خدمات این استارتاپ استفاده نموده اند که اغلب ایرانیان ساکن انگلیس، آمریکا، استرالیا و آلمان هستند. سیمیاروم 4هم بنیانگذار به نام های زینب رئوفی، غزاله سروش، علیرضا توکلی و مهدی قطبی دارد. غزاله سروش، هم بنیانگذار این استارتاپ در گفت وگو با شنبه از ارزآوری بیش از 180هزار دلاری این کسب وکار طی مدت فعالیتش حرف زده و می گوید روی جامعه هدفی تا 250میلیون نفر به عنوان مهاجران کشورهای مختلف، حساب باز نموده اند.

سروش می گوید قیمت مناسب و هم فرهنگی مشاوران با کاربران، از مهم ترین دلایل رویکرد مثبت ایرانی های خارج از کشور به سیمیاروم بوده است. سیمیاروم اواخر مهرماه سال جاری در رویداد استارتاپ استانبول حضور داشته و توانسته در میان 100 استارتاپ، جزو 10 استارتاپ برگزیده باشند. فرصت سنجش ایده و کسب وکار با استارتاپ های خارجی و برقراری ارتباط با سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف، دیگر دستاوردهای این رویداد برای تیم سیمیاروم بوده است.

غزاله می گوید سرمایه گذاران ترک و عرب، اکوسیستم ایران و بچه های ایرانی را به خوبی می شناسند و هر کدام چندین بار به ایران آمده اند و با اینکه مشتاق سرمایه گذاری در اکوسیستم ایران هستند، اما به خاطر شرایط اقتصادی فعلی، مسائل مربوط به انتقال پول و تحریم ها، از سرمایه گذاری در کشور ما می ترسند. به بهانه پیروزیت آنها در رویداد مهم استارتاپ استانبول به سراغ آنها رفتیم.

اخیرا در رویداد استارتاپ استانبول حضور داشتید و در بین 10 تیم برتر نهاده شده اید. از این رویداد و نحوه حضور سیمیاروم بیشتر بگویید.

این رویداد 2بار در سال یعنی هر 6ماه یک بار برگزار می شود. سال جاری حدود 160هزار استارتاپ از سراسر دنیا برای حضور در این رویداد که از 26 تا 29 مهرماه برگزار گردید، ثبت نام نموده بودند. برای ثبت نام هم باید در خصوص ایده، مدل درآمدزایی و آمار و ارقامی که ایجاد نموده ای، شرح بدهی.

در نهایت با آنالیز این تعداد از استارتاپ، 100 استارتاپ برگزیده شدند که در این رویداد فرصت معرفی خودشان را به داوران و سرمایه گذاران داشته باشند. (یعنی فرصت پیچ کردن) 5 استارتاپ از ایران در رویداد سال جاری شرکت نموده بودند، اما سیمیاروم تنها تیم ایرانی بود که جزو 10 استارتاپ برتر رویداد نهاده شد. بعد از این برای ما جلسه ای با سرمایه گذاران تشکیل شد که هرچه بیشتر در خصوص استارتاپ مان صحبت کردیم شبکه سازی بسیار خوبی برای مان ایجاد شد.

برای اینکه بیشتر با سیمیاروم آشنا بشویم، بگو که از چه سالی کارش را آغاز نموده است؟

از سال 96.

چه خدماتی ارائه می نماید؟

جلسات آنلاین و تصویری مشاوره روانشناسی و روانپزشکی خدماتی است که سیمیاروم ارائه می نماید. این خدمات روی سایت ارائه می شود و پنلی داریم که هر فرد، روی این پنل پرونده پزشکی دارد و جلسات مشاوره اش هم روی همین پنل انجام می شود.

به لحاظ امنیت ما بسیار مراقبیم که اسم و صحبت کاربر هیچ جا منتشر نشود و به جایی درز نکند. در واقع کاربر خیالش راحت است که مسائلش را کسی متوجه نخواهد شد. فکر می کنم ایجاد این تجربه پیروز موجب شده تا کاربران ما درصد رضایت بالایی هم داشته باشند.

شما 4 هم بنیانگذار هستید. چگونه با هم آشنا شده اید؟

این استارتاپ از یکی از دوره های استارتاپ ویکند آغاز شده است؛ یعنی حدودا سال 95. هم بنیانگذاران سیمیاروم در آنجا با هم آشنا می شوند و چون ایده های مشابه داشته اند، این استارتاپ را آغاز می نمایند.

5 هزار و 200 جلسه آنلاین روانشناسی و مشاوره برای ایرانیان داخل و خارج از کشور برگزار نموده ایم

21 مشاور در حال حاضر با ما همکاری می نمایند. در میان این مشاوران، چند نفری هم خودشان از مهاجران ایرانی خارج از کشور هستند. طبق آخرین برآوردهایی که داشته ایم، تاکنون بیش از 180هزار دلار، درآمد دلاری یا همان ارزآوری داشته ایم

در تیم بنیانگذار شما 2نفر خانم هستند؛ فضای استارتاپی را چقدر برای اینکه دختران ایرانی واردش شوند و کسب وکار خودشان را راه اندازی نمایند، دارای ظرفیت می دانی؟

در این فضا ظرفیت وجود دارد و خانم ها باید وارد شوند و کسب وکار خودشان را راه اندازی نمایند. قبل از همه اینها باید به این دید برسند که از شکست نترسند.شکست بخشی از راستا کسب وکار است و خود من تجربه شکست دارم اما از آن عبور کردم.

از طرفی الان در برخی از نهاد ها و ارگان هایی مثل اتاق بازرگانی، آموزش هایی برای زنان و دختران در نظر گرفته اند تا راه اندازی کسب وکار، اداره آن و رسیدن به درآمدزایی را به آنها آموزش می دهند. در ترکیه که بودیم، از روزنامه اختصاصی زنان در ترکیه با ما صحبت کردند و یکی از سوالات شان این بود که چرا دختران ایران حضور کم رنگی در چنین رویدادهایی دارند؛ یعنی این مسئله به چشم دیگران هم آمده است.

برگردیم به سیمیاروم؛ این کسب وکار تاکنون به چه تعداد از افراد خدمات مشاوره ارائه نموده است؟

بیش از 600 نفر از خدمات سیمیاروم استفاده نموده اند که اغلب این افراد، خارج از کشور هستند.

در این مدت چند جلسه مشاوره و روانشناسی برگزار نموده اید؟

5هزار و 200 جلسه آنلاین روانشناسی و مشاوره برای ایرانیان داخل و خارج از کشور برگزار نموده ایم.

هر جلسه چند دقیقه است؟

45 دقیقه.

و بابت هر جلسه چقدر هزینه دریافت می کنید؟

35دلار.

مشتریان خارج از کشور شما بیشتر در چه کشورهایی ساکن هستند؟

آلمان، آمریکا و استرالیا.

سهم سیمیاروم از هزینه ای که بابت هر جلسه می گیرد، چقدر است؟

35درصد سهم سیمیاروم و 65درصد به مشاور پرداخت می کنیم.

برای ارائه خدمات مشاوره حتما از متخصصان این حوزه استفاده می کنید. در حال حاضر چند مشاور با سیمیاروم همکاری می نمایند؟

21 مشاور در حال حاضر با ما همکاری می نمایند. در میان این مشاوران، چند نفری هم خودشان از مهاجران ایرانی خارج از کشور هستند که در کشورهایی چون استرالیا، آمریکا و انگلیس حضور دارند.

پس فرصت خوبی برای درآمدزایی مشاوران و روانشناسان هم ایجاد شده چون دسترسی به جامعه بزرگی از کاربران برای شان فراهم شده است.

دقیقا. حتی برخی از این مشاوران، مراجعه نمایندگان خودشان را هم به پلتفرم ما آورده اند و از این طریق مشاوره ارائه می نمایند. برای شان به صرفه هم است؛ چون هزینه دفتر و منشی و پول آب و برق و… نمی پردازند و حتی اگر در سفر هم باشند، می توانند با کاربران در ارتباط باشند. کار پزشکان آسان نیست. با تجربه خوبی که برای مشاوران ایجاد کردیم، افراد برجسته این حوزه حاضر به همکاری شدند و پلتفرم را به عنوان بستر فعالیت شان انتخاب کردند.

وقتی با مدیران استارتاپ های حوزه سلامت صحبت می کنیم، معمولا معتقد هستند که کارکردن با پزشکان سخت است؛ شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

واقعا درست می گویند و کارکردن با این قشر آسان نیست. مسئله دیگر برمی شود به این موضوع که مانند هر صنف دیگری در این صنف هم افراد شومن کم نیست که به اصطلاح روانشناسی زرد را در پیش گرفته اند و حرف شان بار علمی ندارد. بنابراین کار ما سخت می شود چون هر گونه عدم بازدهی، کاربران را ناامید می نماید و کار پیش نمی رود. به همین دلیل باید با وسواس زیادی پزشکان و مشاوران را انتخاب نموده و رضایت شان را برای حضور در سیمیاروم جلب می کردیم.

مسئله دیگر در ارتباط با این قشر این است که اغلب بسیار از تکنولوژی و حوزه آنلاین دور هستند و با این حوزه آشنا نیستند. شاید باورش سخت باشد که بسیاری از این پزشکان و روانشناسان، حتی گوشی هوشمند هم نداشتند و بعضا خودمان گوشی خریدیم و کارکردن با آن را به آنها آموزش دادیم.

از برخی از پزشکان حتی عکسی در فضای آنلاین وجود نداشت و ما برای نخستین بار از آنها عکاسی کردیم و همان عکس ما را سایت های دیگر برداشته و منتشر نموده اند. اما همین افراد الان بسیار مشتاق هستند که با سیستم سیمیاروم کار نمایند.

بسیاری از حاضران در رویداد، به ما می گفتند که نیازی به جذب سرمایه ندارید و از همین مدل و روند کارتان می توانید درآمدزایی داشته باشید و به کسب وکارتان تزریق کنید

برای جلب اعتماد کاربران چه کارهایی نموده اید؟ چون بحث مشاوره و روانشناسی همواره حساسیت های ویژه خود را دارد؛ به ویژه اینکه جلسات تصویری هم باشد.

اول باید بگویم که بخشی از پیروزیت را مدیون نخستین کاربران هستیم که از خدمات ما استقبال کردند و تجربه خود را ثبت کردند تا مورد استفاده دیگران هم قرار بگیرد. بسیاری از مشتریان ما با تبلیغات دهان به دهان به سیستم ما جلب شدند؛ یعنی یک کاربر استفاده نموده و مشاوره گرفته، راضی بوده و به اطرافیان خودش هم اطلاع داده است.

در طرف مقابل، ما هم سعی کردیم کیفیت خدمات را در بهترین سطح حفظ کنیم. محافظت از اطلاعات کاربران با امنیت بالا، کار دیگری است که انجام دادیم. حتی اگر پدر و دختری به سیستم ما بیایند، به هیچ کدام در خصوص دیگری، اطلاعی نمی دهیم. همچنین نتیجه ای که کاربران می گیرند، موجب شده که جلسات متعددی را با مشاوران ما داشته باشند.

کاربران شما از کشورهای مختلف هستند؛ به ویژه کشورهایی که ساعت و زمان متفاوت با ایران دارید. این اختلاف ساعت را چگونه مدیریت می کنید؟

هر کاربری در پنل سیمیاروم، ساعت مناسبش را ثبت می نماید و در خود سیستم ساعات مورد نظر کاربر با ساعاتی که مشاوران اعلام نموده اند، منطبق می شود.

گفتی که بابت جلساتی که برای ایرانیان خارج از کشور برگزار می کنید، هر جلسه 35دلار دریافت می کنید. برای جلسات مشاوره و روانشناسی ایرانیان داخل کشور، چقدر هزینه می گیرید؟

برای هر جلسه 45 دقیقه ای تا 180هزار تومان پرداخت می نمایند. نکته قابل توجهی هم در خصوص مشتریان ایرانی داخل کشور داریم و آن این است که اغلب کاربران ایرانی داخل کشور، از شهرستان های دور هستند، چون این افراد به خدمات مشاوره در شهرها و مناطق خود دسترسی ندارند. از طرفی به خاطر محیط کوچک و بسته محل زندگی شان، ترجیح می دهند که از خدمات روانشناسی و مشاوره محل زندگی خود استفاده ننمایند. به همین دلیل از خدمات سیمیاروم استقبال خیلی خوبی دارند.

اغلب مشتریان تان از خارج از کشور هستند و به وسیله پی پل، پرداخت دلاری دارند. بنابراین شما توانسته اید درآمد دلاری داشته باشید و مطابق اصطلاح رایج، ارزآوری نموده اید. 2سال هم از آغاز فعالیت سیمیاروم می گذرد. طی این مدت چقدر ارزآوری داشتید؟

ما در رویدادهای خارج از کشور به راحتی به اعداد و ارقام مان اشاره می کنیم اما مطمئن نیستم که باید به رسانه های داخلی آمار درآمدزایی مان را بگوییم یا نه.

بالاخره شما که این آمار را دارید و الان درآمد دلاری به گفتمان قابل دفاعی حتی در رسانه های ملی تبدیل شده. اگر شفاف باشید، بهتر است.

طبق آخرین برآوردهایی که داشته ایم، تاکنون بیش از 180هزار دلار، درآمد دلاری یا همان ارزآوری داشته ایم.

سیمیاروم الان سرمایه گذار دارد یا از درآمدزایی این استارتاپ برای پیشبرد کار استفاده نموده اید؟

ما سرمایه گذار نداریم و از درآمد سیمیاروم برای توسعه کسب وکارمان استفاده می کنیم. بیشتر هزینه ها هم مربوط به بحث مارکتینگ است.

در چه بازاری حضور دارید؟ یعنی تارگت شما روی چه بازاری با چه ابعاد و اندازه ای است؟

هدف اولیه ما این بوده که پلی باشیم بین ایران و ایرانیان خارج از کشور؛ یعنی مهاجران ایرانی. تعداد این افراد را 8 میلیون نفر برآورد نموده ایم. این افراد در واقع به طور کامل از ایران رفته اند و دانشجو نیستند یا حضور موقت در خارج از کشور ندارند، بلکه به صورت دائمی از ایران رفته اند.

همچنین برای توسعه محصول و کارمان، روی جامعه فارسی زبانان داخل و خارج ایران که تاجیک ها و افغان ها را هم در بر می گیرد، تمرکز نموده ایم. جمعیت این فارسی زبانان تا حدود 120میلیون نفر است. برنامه توسعه گسترده دیگری هم داریم که کل مهاجران دنیا را در بر می گیرد. براساس تحقیقی که نموده ایم، جامعه این مهاجران تا 250میلیون نفر است؛ یعنی این افراد هم به صورت ثابت مهاجر هستند و نه اینکه دانشجو یا مسافر باشند.

چرا اینقدر روی مهاجران تاکید دارید؟

به این دلیل که افرادی که مهاجرت می نمایند، معمولا دچار چالش هایی با محیطی می شوند که به تازگی واردش شده اند. از طرفی به لحاظ مشاوره و روانشناسی، مهاجران ترجیح می دهند با افرادی مشورت نمایند که با فرهنگ شان آشنا باشد، چون آدم ها هر جایی هم که بروند، فرهنگ شان را با خودشان می برند.

حتی ما مشتریانی داریم که خارج از ایران به دنیا آمده اند، به زبان انگلیسی صحبت می نمایند اما فرهنگ شان ایرانی است. به طور کلی هم مهاجران از هر کشوری باشند، در کشورهای میزبان، دسترسی زیادی به خدماتی چون مشاوره ندارند و به خاطر تفاوت های فرهنگی در این زمینه دچار مسائلی هستند.

به همین دلیل تمرکز ما روی این جامعه است و برنامه داریم که به زبان های مختلف هندی، چینی، ترکی، عربی و… برنامه مشاوره ارائه کنیم. ضمن اینکه بازار مهاجران، بازار بکری در سطح دنیا است که کار عمده ای در این بازار انجام نشده است. بنابراین فرصت خوبی است که بتوان به این افراد خدماتی ارائه کرد.

سرمایه گذاران زیادی هم از ایده و مدل کسب وکار سیمیاروم استقبال نموده اند. اما مسائلی هم برای جذب سرمایه خارجی داریم که اغلب افراد از آنها باخبر هستند. مهم ترینش هم بحث تحریم ها و مسائل انتقال پول به ایران و… است.

سرمایه گذاران عرب و ترک، بارها روی این مسائل دست گذاشتند و از این بابت نگرانی دارند. حتی بودند سرمایه گذارانی که در رویداد حضور نداشتند اما اطلاعات رویداد به دست شان رسیده بود و مثلا سرمایه گذاری از آفریقا با ما ارتباط گرفت و به کسب وکارمان ابراز علاقه کرد

علاوه بر مسائلی که در خصوص مباحث فرهنگی آدم ها مطرح کردی، به لحاظ هزینه ای چقدر استفاده از خدمات یک استارتاپ ایرانی برای شان به صرفه است؟

اصل قضیه دسترسی به مشاور و روانشناسی است که هم زبان و هم فرهنگ باشد. اما به هر حال به لحاظ هزینه هم برای شان به صرفه است. ما بابت هر جلسه 35 دلار دریافت می کنیم اما خارج از ایران، بابت هر جلسه حداقل تا 90 دلار باید پرداخت نمایند.

مهم ترین چالش های حوزه کاری استارتاپ شما چه مواردی را در بر می گیرد؟

بحث های اقتصادی و هزینه های اداره کسب وکاری که بخواهد به کاربران خارج از ایران خدمات ارائه کند، خیلی زیاد است. ما باید در گوگل ادز تبلیغ کنیم که هزینه های بالایی دارد. مسائل مربوط به پرداخت را هم با توجه به تحریم ها داریم. چالش دیگر مربوط به جذب سرمایه است. در ایران با چندین نفر جهت سرمایه گذاری صحبت کردیم اما تاکنون سرمایه ای برای سیمیاروم جذب ننموده ایم.

چرا نتوانستید سرمایه جذب کنید؟ ایده برای شان جذاب نبوده؟ خواسته ای داشته اند که شما قبول ننموده اید یا مشکل دیگری وجود دارد؟

ما به دنبال سرمایه گذاری هستیم که دست مان را بگیرد و به اصطلاح پای مان را نگیرد. چند نوع سرمایه گذار به سراغ سیمیاروم آمده اند. مثلا از نهادها و سازمان های دولتی بخش خصوصی و از اکوسیستم استارتاپی.

اما گاه با ایده مشکل داشته اند و گاه اعداد و ارقامی که بابت سرمایه مورد نیاز اعلام می کنیم، برای شان باورپذیر نیست و فکر می نمایند، زیاد است. در خصوص درصد سهامی هم که قرار است بگیرند، معمولا اختلاف نظر داریم چون سهم بالایی طلب می نمایند. در حالی که در رویداد استانبول استارتاپ، استقبال فوق العاده ای از ما شد و ایده برای شان بسیار جذاب بود. مخصوصا سرمایه گذاران عرب و ترک که مهاجران زیادی در سراسر دنیا دارند، استقبال زیادی از این استارتاپ کردند.

برخی از چالش ها هم مربوط به منابع انسانی است. خیلی ها الان بیشتر کار را می پیچانند و به درستی انجام نمی دهند. این یک آفت برای استارتاپ است، چون زمان و هزینه برای ما بسیار مهم است اما با این رفتارها، آسیب های جدی ایجاد می شود.

جذب سرمایه را برای انجام چه کاری می خواهید؟

مهم ترین مسئله در حال حاضر برای ما، مارکتینگ است که بسیار هزینه بر است. مورد دیگری که برای توسعه اش به سرمایه نیاز داریم، بحث تکنیکال است. ما پنل مان را خودمان طراحی نموده ایم و برای توسعه و بهبود کیفیت تصویری جلسات آنلاین، باید هزینه های بیشتری بکنیم.

سرمایه گذاران داخلی، حجم سرمایه مورد نیازتان را زیاد دانسته اند؛ مگر به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟

ما در حال حاضر به 400هزار دلار نیاز داریم.

در ابتدای صحبت مان گفتی که استارتاپ تان در رویداد استارتاپ استانبول با استقبال سرمایه گذاران روبه رو شد. فکر می کنی بتوانید از سرمایه گذاران خارجی، جذب سرمایه داشته باشید؟

ما ارتباطات لازم را برقرار نموده ایم. سرمایه گذاران زیادی هم از ایده و مدل کسب وکار سیمیاروم استقبال نموده اند. اما مسائلی هم برای جذب سرمایه خارجی داریم که اغلب افراد از آنها باخبر هستند. مهم ترینش هم بحث تحریم ها و مسائل انتقال پول به ایران و… است.

سرمایه گذاران عرب و ترک، بارها روی این مسائل دست گذاشتند و از این بابت نگرانی دارند. حتی بودند سرمایه گذارانی که در رویداد حضور نداشتند اما اطلاعات رویداد به دست شان رسیده بود و مثلا سرمایه گذاری از آفریقا با ما ارتباط گرفت و به کسب وکارمان ابراز علاقه کرد.

با این شرایط، چقدر به جذب سرمایه خارجی امید دارید؟

امید داریم و جلسات امیدوارنماینده ای با سرمایه گذاران ترک و عرب داشتیم. آنها می خواهند که سرمایه بیاورند و ما خیلی سریع به سمت مشاوره با زبان های ترکی و عربی حرکت کنیم تا بتوانند این سرویس و خدمات را به کاربران کشور شان ارائه نمایند.

نکته جالب توجه برای ما این بود که این سرمایه گذاران اکوسیستم ایران را به خوبی می شناختند و خیلی ایرانی ها و بچه ها و تیم های ایرانی تعریف و تمجید می کردند. اما مسائل سرمایه گذاری در ایران مانع از حضورشان برای آوردن سرمایه است.

یک نکته دیگر هم وجود داشت و آن اینکه بسیاری از حاضران در رویداد، به ما می گفتند که نیازی به جذب سرمایه ندارید و از همین مدل و روند کارتان می توانید درآمدزایی داشته باشید و به کسب وکارتان تزریق کنید.

به غیر از اینکه این رویداد بستری بود برای آشنایی با سرمایه گذاران خارجی و به دست آوردن شانس جذب سرمایه خارجی، اصولا شرکت در چنین رویدادهایی چه مزایایی برای استارتاپ ها دارد؟

یکی از مهم ترین مزیت ها برمی شود به این موضوع که ما ایده سیمیاروم و کلیت کسب وکارمان را در یک سطحی از حرفه ای گری آزمایش کردیم و آن را با استارتاپ های دیگر کشورهای دنیا سنجیدیم و این تجربه بسیار خوبی بود و دانش زیادی به ما اضافه نمود.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 645

به "ستاره های استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره های استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید