افزایش فراوری بذر پیش پایه الیت به 25 تن در کشور

به گزارش تور ایران، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: با افزایش 4 برابری فراوری بذر های پایه گواهی شده برنج، فراوری بذر الیت از 6 تن به 25 تن رسیده است.

افزایش فراوری بذر پیش پایه الیت به 25 تن در کشور

به گزارش از ، مریم حسینی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به افزایش 4 برابری فراوری بذر های پایه گواهی شده برنج در 3 ماه گذشته گفت: با این اندازه افزایش، فراوری بذر الیت از 6 تن به 25 تن رسیده است.

او اضافه کرد: یکی از وظایف موسسه تحقیقات برنج کشور، فراوری طبقات پیش پایه الیت و سوپر الیت برنج است و جهش فراوری این بذر ها منجر به افزایش فراوری بذر گواهی شده برنج و توسعه صنعت بذر می گردد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: بذر الیت و سوپر الیت، پایه بذر مادری و گواهی شده هستند.

حسینی ادامه داد: بذر گواهی شده ای که به وسیله موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تایید شده باشد، دارای خلوص بالای 98 درصد، قوه نامیه بالای 80 درصد و عاری از بیماری و علف های هرز هستند.

او یادآور شد: فراوری این بذر های برنج منجر به افزایش عملکرد، کاهش هزینه های فراوری، بالا رفتن خلوص برنج سفید و در نهایت افزایش عایدی کشاورزان می گردد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اعلام نمود: تا چند سال گذشته فراوری بذر گواهی شده در استان های گیلان و مازندران پایین بود، اما با جهش فراوری بذر الیت و سوپر الیت، فراوری بذر گواهی شده هم در حال افزایش است.

حسینی کل بذر گواهی شده مورد احتیاج استان های گیلان و مازندران را با احتساب این که همه برنجکاران از این بذر ها استفاده نمایند، حدود 18 تا 20 هزار تن اسم کرد.

او با تأکید بر ضرورت استفاده کشاورزان از بذر گواهی شده بر اساس استاندارد های جهانی بذر در فراوری برنج کشور گفت: ظرف 5 سال آینده باید اندازه مصرف بذر گواهی شده در شالیزار های کشور به حدود 40 تا 50 درصد برسد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه مدون 10 ساله داشته که 5 سال آن را پشت سر گذاشته ایم.

حسینی گفت: در حال حاضر مشکلاتی در زمینه زیرساخت فراوری بذر برنج وجود دارد و بسته های حمایتی در زمینه فراوری و فرآوری بذر می تواند ضمن افزایش کیفیت بذر فراوریی به پائین نگه داشتن قیمت نهایی هم یاری کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با اختصاص یارانه به بذر برنج، قیمت بذر را تا حدودی کنترل می نماید، ادامه داد: با توسعه صنعت بذر و فراهم آوردن زیر ساخت های لازم می توان ضمن افزایش کمیت بذر، کیفیت و خلوص بذر را مطابق استاندارد جهانی بذر حفظ کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور یادآور شد: از آنجا که تعداد کشاورزان شالیکار به علت شرایط خرده مالکی بسیار زیاد است، توجه به دسترسی آسان و سریع کشاورزان به بذر و ترغیب آن ها به استفاده از بذر گواهی شده می تواند به افزایش کمیت و کیفیت برنج داخلی یاری موثری کند.

حسینی تأکید کرد: مکاهمه شدن برداشت برنج در مزارع و فرصت محدود برای خشک کردن شلتوک، فرایند احتیاج کشاورزان به بذر گواهی شده را تسریع بخشیده و به همین دلیل فراوری بذور هم افزایش مناسبی داشته و این فرایند بایستی ادامه پیدا کند.

او بعلاوه خواهان حمایت بیشتر از صنعت فراوری بذر گواهی شده کشور شد و گفت: بذر طبقه گواهی شده به وسیله بخش خصوصی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه های تعاون روستایی فراوری و توزیع و برنامه ریزی در مورد اندازه و چگونگی فراوری به وسیله معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی استان های گیلان و مازندران انجام می گردد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور توضیح داد: این موسسه علاوه بر فراوری طبقات پیش پایه بذر در 2 حوزه به نژادی و به زراعی فعالیت می نماید و هدف از مجموعه این فعالیت ها در زمینه معرفی ارقام نو و ارائه دستورالعمل های فنی به کشاورزان، افزایش عملکرد در واحد سطح، بهبود کیفیت برنج داخلی، کاهش هزینه های فراوری و افزایش عایدی کشاورزان است.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1917

به "افزایش فراوری بذر پیش پایه الیت به 25 تن در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری بذر پیش پایه الیت به 25 تن در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید