ایران همچنان در تب و تاب فراوری واکسن کرونا، واکسن MRNA ایرانی در انتظار ارز 4200 تومانی

به گزارش تور ایران، عضو کمیته ملی واکسن کووید19 ضمن تشریح آخرین شرایط فراوری واکسن های ایرانی کرونا در پلتفرمهای مختلف، گفت: کرونا یک ویروس ماندگار است که با بشر خواهد ماند؛ لذا باید انواع واکسن را فراوری کنیم و فراوری کننده هم حمایت گردد.

ایران همچنان در تب و تاب فراوری واکسن کرونا، واکسن MRNA ایرانی در انتظار ارز 4200 تومانی

دکتر مصطفی قانعی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره آخرین اخبار از فراوری و عرضه واکسن های ایرانی کرونا، گفت: شرکت واکسن برکت حدود 3 میلیون دز واکسن و واکسن فخرا حداثر یک میلیون دز واکسن در ماه تحویل می دهند. واکسن کووپارس نیز عدد بین 3 تا 5 میلیون را اعلام نموده است؛ ولی هنوز چیز قطعی در بازار عرضه نشده است. واکسن اسپایکوژن نیز حدود 3 میلیون دز در ماه در بازار عرضه می گردد و واکسن پاستوکووک نیز در بازار است. اکنون تقریبا سبد واکسن ایرانی از نظر نوع پروتئینی یا کشته شده و ویروس غیرفعال، کامل است.

او ادامه داد: واکسن MRNA ایرانی شرکت رناپ و واکسن اسوه نیز قرار است مجوز بگیرند و شاید تا انتها سال بتوانند حضور خود را در بازار واکسن قطعی نمایند.

واکسن MRNA ایرانی در انتظار دریافت ارز 4200تومانی

وی درباه دلیل طولانی شدن فرایند فراوری واکسن MRNA ایرانی، توضیح داد: این نوع واکسن در ایران و جهان مقداری تازگی داشت و اولین واکسنی است که وارد جهان می گردد و ایران هم آشنایی کامل به این نوع واکسن نداشت. از طرفی قوانین و مقررات سازمان غذا و دارو هم در مقابل سازندگان قرار داشت. ساخت این نوع واکسن هزینه جدی می برد که معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و فناوری در بضاعت خود یاری کردند ولی این واکسن احتیاج به حمایت جدی دولت دارد و تقاضا نموده است که ارز 4200 تومانی در اختیارش قرار گیرد که نخواهد سرمایه گذاری سنگین انجام دهد؛ ولی هنوز با این موضوع موافقت نشده است. در واقع اگر یاری گردد این واکسن سریع تر می تواند به بازار بیاید.

نحوه مطالعه بالینی واکسن MRNA ایرانی

مقایسه با واکسن سینوفارم

او با اشاره به اینکه واکسن MRNA ایرانی کرونا می خواهد مجوز ورود به فاز یک کارآزمایی بالینی را اخذ کند، درباره شیوه مطالعه این واکسن، بیان نمود: مطالعه به شکل بوستر دز خواهد بود؛ یعنی اثر خود را به شکل یادآور نشان می دهد و نه به عنوان واکسن پیشگیری نماینده. گروهی را درنظر می گیرند که واکسن سینوفارم تزریق کردند و مقایسه می نمایند با کسانی که واکسن MRNA تزریق کردند. دلیل انتخاب واکسن سینوفارم این است که واکسیناسیون غالب در کشور ما با این واکسن اجرا شده است.

مجوز فاز سوم مطالعه بالینی به واکسن نورا

قانعی در ادامه صحبتهایش درباره ساخت واکسن نورا نیز اظهار کرد: این واکسن مجوز فاز سوم را گرفته است و امید می رود تا انتها سال بتواند وارد بازار گردد.

وی گفت: تا انتها سال چهار واکسن پروتئینی نورا، اسپایکوژن، پاستوکووک و کووپارس و سه واکسن هم از نوع ویروس غیر فعال و احتمال زیاد یک واکسن MRNA ایرانی خواهیم داشت.

ارایه طرح مطالعاتی واکسنی مشابه آسترازنکا

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح مطالعاتی واکسن کرونای نو هم وجود دارد یا خیر؟، تاکید نمود: طرح واکسن نو بر پایه وکتور یا ناقل ویروسی ارائه شده است که معادل با همان واکسن آسترازنکا است و بر این پایه هم کارهای مطالعاتی اجرا شده است.

وی درباره ضرورت این طرحهای مطالعاتی در شرایط فعلی گفت: انجام این مطالعات از نظر ما ضروری است؛ یک زمانی می گفتند چرا این همه واکسن فراوری می کنید؟ و الان تعیین شد که کسی که دو واکسن قبلی را مثلا از نوع ویروسی تزریق نموده است، واکسن دز سوم را باید پروتئینی تزریق کند و اگر کشوری خودش این توانایی را داشته باشد، لازم نیست مجددا واردات انجام دهد.

چرا ایران هنوز هم در تب و تاب فراوری واکسن کروناست؟

او تاکید نمود: تعیین شد که هر واکسن اثری مخصوص خواهد داشت مثلا واکسن اسپوتنیک در کاهش مرگ و میر موثرتر است، واکسن های پروتئینی را می توان به اطفال تزریق کرد و... و. اکنون سوال می گردد چرا با اینکه بیشتر جامعه واکسن زدند بازهم واکسن فراوری می کنید؟ باید گفت این تصور باطلی است که فکر کنیم کرونا تمام می گردد و سال بعد واکسن لازم نداریم. اگر غفلت کنیم فناوران ما نسبت به حضور در عرصه دلسرد می شوند لذا باید انواع واکسن را فراوری کنیم و فراوری نماینده هم حمایت گردد تا فراوری واکسن به شیوه ای باشد که بتوان کل کشور را ظرف دو ماه واکسینه کرد.

وی تاکید نمود: قطعا جهش های ویروس را خواهیم داشت و تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از کووید19، واکسن است.

عضو کمیته ملی واکسیناسیون کووید19، درباره طرح مطالعاتی واکسن وکتوری ایرانی، گفت: نوع مطالعه این واکسن هم به شکل بوستر دز خواهد بود. البته هنوز حدود 8 میلیون واکسن نزده داریم که اینها می توانند برای تزریق این واکسن مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2085

به "ایران همچنان در تب و تاب فراوری واکسن کرونا، واکسن MRNA ایرانی در انتظار ارز 4200 تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران همچنان در تب و تاب فراوری واکسن کرونا، واکسن MRNA ایرانی در انتظار ارز 4200 تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید