بحران تیگرای در اتیوپی، سازمان ملل: 2 میلیون کودک بی پناه در خطرند

به گزارش تور ایران، تصور می شود صدها و حتی هزاران نفر در جنگ مبارزان دولت محلی تیگرای (تیغرای) با دولت فدرال اتیوپی کشته شده اند و حدود 50 هزار نفر به کشور سودان گریخته اند.

بحران تیگرای در اتیوپی، سازمان ملل: 2 میلیون کودک بی پناه در خطرند

سازمان ملل هشدار داده است که حدود 2.3 میلیون کودک در منطقه تیگرای (تیغرای) در شمال اتیوپی به دلیل ادامه خشونت ها در این ناحیه بی پناه مانده و از کمک های بشرمحبت آمیز محروم شده اند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب سایت خبری سازمان ملل، علی رغم توافق با دولت اتیوپی آژانس های بشرمحبت آمیز از دسترسی به منطقه تیگرای بازمانده اند.

یک کودک پناه جوی اتیوپیایی خواهر یا برادرش در ام راکوبه سودان کول کرده و حمل می کند/ عکس: رویترز

آژانس بچه ها سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت: حمایت از این بچه ها که بسکمک از آنها پناهنده و آواره داخلی هستند، باید در اولویت باشد.

نیروهای دولتی اتیوپی از 4 نوامبر در حال جنگ با مبارزان محلی تیگرای هستند.

دولت می گوید که کنترل منطق را در دست دارد و درگیری در ناحیه شمالی اتیوپی سرانجام یافته است اما جبهه آزادی بخش مردم تیگرای (TPLF) می گوید جنگ همچنان در جبهه های مختلف ادامه دارد.

تصور می شود صدها و حتی هزاران نفر در جنگ مبارزان دولت محلی تیگرای با دولت فدرال اتیوپی کشته شده اند و حدود 50 هزار نفر به کشور سودان گریخته اند.

یونیسف در بیانیه ای گفت: هرچه دسترسی به بچه ها به تاخیر بیفتد، شرایط آنها برای تامین مواد غذایی، دارو، آب تمیز و سوخت و غذاهای مکمل برای درمان سوء تغذیه وخیم تر خواهد شد. سایر امکانات نیز برای رسیدگی به این بچه ها بسیار کم است.

این بیانیه می افزاید: ما خواستار دسترسی فوری، پایدار، بدون قید و شرط، بی طرفانه و انسان محبت آمیز به همه خانواده های نیازمند در هر کجا هستیم.

به گزارش بی بی سی، این درگیری پس از دستور آبی احمد نخست وزیر اتیوپی برای حمله نظامی به نیروهای منطقه ای تیگرای تشدید شد.

آبی احمد، جایزه برنده صلح سال 2019 این اقدام را پاسخی برای حمله نیروهای نظامی دولت در منطقه تیگرای اعلام کرد.

پناه جویان مناطق تیگرای اتیوپی در سودان در حال جمع آوری وسایل مورد نیاز خود برای زندگی در کمپ پناهجویان/ عکس: UNFPA

رهبران تیگرای سال ها بر اتیوپی تسلط داشته اند تا اینکه آبی در سال 2018 و پس از تظاهرات ضددولتی به قدرت رسید و نفوذ تیگرای ها را محدود کرد.

رهبران و مقامات تیگرای می گویند به شکلی ناعادلانه و با اتهامات فساد مالی پاکسازی شده اند و آبی رهبری نامآغاز است. آنها بر این باورند دوران رهبری آبی تمام شده و او به دلیل تعویق انتخابات بر این سمت باقی مانده است. دلیل تاخیر انتخابات در اتیوپی شیوع ویروس کرونا عنوان شده است.

جنجال کنونی حدود 3 ما پیش و پس از سرپیچی حزب تیگری از منع انتخاباتی در سراسر کشور آغاز شد. آنها انتخاباتی را راه انداختند که از سوی دولت مرکزی غیرقانونی اعلام شد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1534

به "بحران تیگرای در اتیوپی، سازمان ملل: 2 میلیون کودک بی پناه در خطرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران تیگرای در اتیوپی، سازمان ملل: 2 میلیون کودک بی پناه در خطرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید