برو کنار ناچ؛ 2019 سال نمایشگر حفره دار است

به گزارش تور ایران، جدا از اینکه چقدر نظرات درباره بریدگی ها یا ناچ در نمایشگرها مختلف بوده، اما اوضاع آنقدری بد نیست که جلوی استفاده از بریدگی در گوشی ها را بگیرد. شرکت های مختلف سال ها در کوشش بودند تا اندازه نمایشگر را بزرگ نمایند و افزودن بریدگی در دو سال گذشته، تنها راهی بوده که توانسته ایم به نسبت بالای نمایشگر به سطح جلویی گوشی برسیم. نمایشگر های بزرگ روی موبایل ها جذاب تر هستند و با کم کردن حاشیه ها، اندازه گوشی ها نیز خیلی بزرگ نشده است. در دو سال گذشته شرکت ها سعی نموده اند هر اضافاتی که وجود دارد را حذف نمایند و چیزهای ضروری را در یک بریدگی بالای نمایشگر قرار دهند.

برو کنار ناچ؛ 2019 سال نمایشگر حفره دار است

در نهایت اگرچه بریدگی به بزرگ شدن نمایشگر و کوچک ماندن گوشی ها منجر شد اما تبدیل به یکی از بدترین ترندها در دنیای گوشی های هوشمند نیز شد.

حالا خوشبختانه به انتها دوران ناچ یا بریدگی نزدیک تر شده ایم و سال جاری دیگر کمتر شاهد بریدگی های بزرگ خواهیم بود. مثل ناچ هنوز اسمی برای ترند جدید طراحی گوشی ها وجود ندارد و ما فعلا ترجیح می دهیم این طراحی را نمایشگرهای حفره دار بنامیم.

حفره های جذاب

نمایشگر حفره دار یا نمایشگر حفره دوربین دار یا حفره دوربین، همگی نام هایی هستند که به نمایشگر های جدید نسبت داده می گردد. در این نوع نمایشگرها، دیگر تمام سنسورها در حاشیه قرار می گیرد و ماژول دوربین که معمولا جاگیرترین قطعه سخت افزاری در جلوی گوشی است، درون یک حفره در داخل نمایشگر قرار می گیرد. مثل ناچ، یک بریدگی را در این حالت هم خواهیم داشت منتها اینبار این بردگی به اندازه دهانه دوربین بوده و دور تا دور آن را نمایشگر فرا خواهد گرفت.

اگرچه هنوز هیچ گوشی با این طراحی به بازار عرضه نشده اما به زودی دو گوشی از طرف هواوی و سامسونگ عرضه خواهد شد و جدا از این، می دانیم که پرچمدارهای سال آینده سامسونگ نیز از این نوع نمایشگر بهره خواهند برد.

برتری ظاهری

نمایشگرهای حفره دار از این جهت نسبت به نمایشگرهای دارای بریدگی برتری دارد که دیگر در استفاده روزمره از گوشی، این حفره مثل بریدگی های کنونی، موجب حواس پرتی نخواهد شد. طبیعتا شرکت هایی که از این طراحی در نمایشگرهای خود استفاده خواهند کرد، این راه چاره را بهتر می دانند اما با این وجود، برتری های نمایشگر حفره دار، جای سوال دارد.

با توجه به رندرها و تصاویری که از این نوع نمایشگر ها دیده ایم، فاصله بین دوربین تا گوشه نمایشگر آنقدری زیاد نیست که بتوان از آن استفاده خاصی کرد. برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید؛ آیا به نظر شما فاصله بین دوربین تا گوشه نمایشگر، استفاده خاصی می تواند داشته باشد؟

به این دلیل که دوربین سلفی مثل بریدگی در حاشیه های اطراف نمایشگر قرار نگرفته و درون نمایشگر است، ممکن است برای بعضی افراد موجب حواس پرتی بیشتری گردد. این حفره برای دو دوربین تقریبا اندازه یک ناچ، بزرگ است که چند میلی متر هم به درون نمایشگر انتقال یافته است. اگر همین حفره دوتایی را برای گوشی های کوچک تر داشته باشیم، اوضاع بدتر خواهد شد و ممکن است در این شرایط برخی حتی ناچ را به این طراحی ترجیح دهند!

با این تفاسیر، هنوز هم شرکت های بزرگی مثل سامسونگ و هواوی و احتمالا در آینده نزدیک، بیشتر شرکت ها، حفره های نمایشگر را تکامل اسمارت فون ها می دانند. سامسونگ ماه پیش این نوع نمایشگرها را برای اولین بار با نام Infinity-O معرفی کرد و هواوی نیز قرار است دو گوشی با این مدل نمایشگر عرضه کند.

رقابتی که هواوی و سامسونگ از همین حالا بر سر این طراحی شروع نموده اند، نوید گوشی های اندرویدی بیشتری با این نوع نمایشگر را در سال 2019 می دهد.

انگیز ه ها

هواوی را از همین حالا می دانیم که قرار است گوشی Nova 4 را در تاریخ 26 آذر با این نوع نمایشگر معرفی کند. سامسونگ نیز که نمی خواست قافیه را به هواوی ببازد، انگیزه دو چندان پیدا کرد و معرفی گوشی گلکسی A8s با این طراحی نمایشگر را به امروز موکول کرد و این گوشی رسما معرفی گردید. گلکسی اس10 را هم می دانیم که در سه نسخه و با این مدل نمایشگر، در سال 2019 معرفی خواهد شد.

این اتفاق ما را یاد زمانی می اندازد که شرکت اسنشال و شرکت اپل، ناچ ها را به دنیای گوشی های هوشمند آوردند و همه پس از آن سراغ بریدگی نمایشگر رفتند.

اگرچه خیلی ها به ناچ خرده گرفتند اما روی اکثر گوشی های سال 2018 شاهد این بریدگی بودیم که از جمله آن ها می توان به لیست زیر اشاره نمود:

  • گوگل پیکسل 3 اکس ال
  • هواوی P20 Pro، میت 20 پرو و میت 20
  • آنر پلی
  • وان پلاس 6 و وان پلاس 6T
  • ال جی G7 ThinQ و ال جی V40 ThinQ
  • شیائومی Mi 8
  • Vivo V11
  • Oppo R17

نمی خواهیم بگوییم مقصر استفاده از نمایشگرهای حفره دار در سال 2019 شرکت های سامسونگ و هواوی خواهند بود بلکه می گوییم این دو شرکت نشان خواهند داد که چگونه این ترند جدید می تواند سودآور باشد و طبیعتا پس از مدت کوتاهی، دیگر شرکت ها نیز دنباله رو هواوی و سامسونگ می شوند.

البته فقط هم بحث انگیزه برای سودآوری بیشتر مطرح نیست. اینکه شرکتی که چنین نمایشگری را روی گوشی خود عرضه می نماید و فروش موفقی را پشت سر می گذارد، همزمان فشار دو چندانی را بر دیگر فراوری نمایندگان وارد می نماید که وارد این بازی شوند و به نوعی یک تکنولوژی جدید در محصول خود داشته باشند.

آیا جیب کاربران نیز حفره دار می گردد؟!

یک فاکتوری که در استفاده از تکنولوژی های جدید اهمیت دارد، قیمت نهایی آن است. گوشی هایی که در بالا ذکر کردیم و همگی دارای بریدگی نمایشگر هستند، معمولا قیمت زیادی دارند. اما امروزه هستند گوشی هایی که با 150 دلار قیمت، از بریدگی در نمایشگر خود بهره می برند و به این ترتیب ظاهری مدرن تر دارند.

ما نمی توانیم به صورت معین از همین حالا نظر بدهیم که گوشی هایی با نمایشگر حفره دار گران تر خواهند بود یا نه. در نگاه اولیه، ساخت چنین نمایشگر هایی، سخت تر و البته گران تر به نظر می رسد و ممکن است این نوع نمایشگر ها را فقط در گوشی های گران قیمت ببینیم. اما در عین حال برخی شایعات خبر از این می دهند که گوشی های میان رده و حتی گوشی های ارزان قیمت نیز ممکن است از این تکنولوژی استفاده نمایند.

آنر، برند زیر مجموعه شرکت هواوی، امروز یک گوشی جدید به نام ویو 20 را به نمایش گذاشت که از این نوع نمایشگر استفاده می نماید. اگرچه این گوشی از پردازنده پرچمدار Kirin 980 استفاده می نماید اما معمولا گوشی های آنر با قیمتی کمتر از پرچمداران دیگر شرکت ها عرضه می گردد. برای مثال گوشی آنر پلی که به پردازنده پرچمدار نسل قبل مجهز بود، با قیمت 375 دلار به فروش می رسید که با گوشی هایی مثل پیکسل 3 اکس ال (899 دلار) و وان پلاس 6 (529 دلار) تفاوت زیادی داشت.

ما درباره برنامه های آنر برای معرفی این گوشی اطلاعات دقیقی نداریم و تنها می دانیم که این گوشی هیجان انگیز به یک دوربین 48 مگاپیکسلی مجهز شده است. اما در عین حال بعید می دانیم که به یک باره این شرکت گوشی با قیمتی بالاتر از 500 دلار عرضه کند. در یک مثال مشابه دیگر، شرکت هواوی نیز گوشی Nova 4 را با چنین نمایشگری در دست عرضه دارد که این محصول نیز احتمالا زیر 500 دلار قیمت خواهد داشت.

اگر به همین ترتیب شاهد گوشی های میان رده بیشتری با نمایشگر های حفره دار باشیم، حدس می زنیم که سال آینده دیگر شرکت ها نیز این ترند دنیای تکنولوژی را پی بگیرند و گوشی های بیشتری با این نوع نمایشگر را ببینیم.

شرکت های سازنده گوشی های هوشمند، همیشه می خواهند تا جایی که ممکن است، نمایشگر دستگاه را بزرگ نموده و نسبت نمایشگر به سطح جلویی گوشی را افزایش دهند. روزی که در جلوی گوشی فقط نمایشگر حضور داشته باشد احتمالا یکی دو سال آینده فرا خواهد رسید اما فعلا شرکت ها تا جایی ممکن و با کارهای مختلف، حاشیه های نمایشگر را حذف خواهند کرد؛ دیروز ناچ، فردا نمایشگر حفره دار.

البته انتظار نداشته باشید که سال آینده هیچ گوشی با بریدگی یا ناچ عرضه نگردد. پیش از هرچیزی باید صبر کنیم گوشی هایی که نمایشگر حفره دار دارند به بازار بیایند و ببینیم استقبال عمومی از این راه چاره تا چه میزان خواهد بود. فکر می کنیم در سال آینده بیشتر اندرویدی ها با این نمایشگر های حفره دار عرضه خواهند شد. بنابراین بهتر است از همین حالا به این نوع طراحی، عادت کنید.

منبع: AndroidAuthority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 191

به "برو کنار ناچ؛ 2019 سال نمایشگر حفره دار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برو کنار ناچ؛ 2019 سال نمایشگر حفره دار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید