تکنیک هایی برای کارفرمایان جهت افزایش انگیزه در محیط کار

به گزارش تور ایران، چرا امروزه برای مدیران و صاحبان کسب و کار مدرن، انگیزه پرسنل چالشی عظیم است؟ در پاسخ باید گفت در مواردی که کارکنان ناراضی، ناامید و بدون انگیزه هستند نمی توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. اگر کارمندان کسب و کارهای کوچک یا عظیم، انگیزه ای برای انجام مسئولیت های شغلی خود نداشته باشند، آن کسب و کار محکوم به شکست است. بنابراین صاحبان کسب و کارها یا مدیران منابع انسانی باید اقداماتی مؤثر در جهت بهبود جو محیط کار و ایجاد انگیزه برای پرسنل انجام دهند. در این مقاله چند مورد از مهم ترین تکنیک های ایجاد و افزایش انگیزه در محیط کار را معرفی نموده ایم. با ما همراه باشید.

تکنیک هایی برای کارفرمایان جهت افزایش انگیزه در محیط کار

راهکارهای ایجاد و افزایش انگیزه در محیط کار

1. پرورش ذهن مطلعی نیروی کار

شاید یکی از روش هایی که مدیران کسب و کارهای کوچک و صاحبان کسب و کارهای عظیم به طور مشابه می توانند از آن برای افزایش انگیزه در محیط کار استفاده نمایند روش پروش ذهن مطلعی کارمندان باشد. ذهن مطلعی روشی برای فرار از فکر و خیال و کنترل توجه است. در شرایط نامساعد محل کار، استرس کارکنان به تدریج افزایش می یابد و در نهایت به جایی می رسد که دیگر قدرت کنترل ذهن و تمرکز خود را نخواهند داشت.

بنابراین مدیران باید اقداماتی برای افزایش آرامش در محیط کار انجام دهند. همچنین باید شرایطی فراهم گردد که سلامت هر کسی در آن مهم شمرده گردد. این مورد، یکی از اقدامات حیاتی برای ایجاد آرامش خاطر و پرورش ذهن مطلعی نیروی کار سازمان است. کسب و کارهایی که روش پرورش ذهن مطلعی را در پیش گرفته اند، گزارش نموده اند که میزان استرس شغلی کارکنان کاهش قابل توجهی داشته و در رضایت شغلی آن ها نیز نسبت به گذشته پیشرفت خوبی مشاهده شده است.

افزایش انگیزه در محیط کار - حصول اطمینان از عدم کمبود آب

2. حصول اطمینان از عدم کمبود آب

طبق منابع، حدود 60 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. اما تقریباً هیچکدام از مدیران به این نکته مهم توجه نمی نمایند که از دست دادن آب بدن، چگونه می تواند تأثیر چشم گیری در کاهش اشتیاق کارکنان و فلج کردن نیروی کار آن ها داشته باشد. قسمت های مهمی مانند چشم و مغز در شرایط کمبود آب بدن، آسیب زیادی می بینند و قدرت کار مؤثر را از انسان می گیرند. بنابراین در چنین حالتی، کارکنان نمی توانند با کامپیوترهای خود کار نمایند یا حضور مفیدتری در جلسات داشته باشند.

در حقیقت کارفرمایانی که خواستار افزایش انگیزه در محیط کار شرکت خود هستند، نمی توانند با استفاده از یک آب سردکن کوچک که قدرت تأمین آب چندانی ندارد، به هدف خود دست یابند. برای این کار اقداماتی باید انجام گیرد تا اطمینان حاصل گردد که هر کدام از کارکنان، در صورت احتیاج به راحتی و به سرعت به آب دسترسی پیدا نمایند. در واقع اگر کارفرما انتظار افزایش بهره وری کارکنان را دارد، باید احتیاجهای اولیه او را به بهترین شکل تأمین کند.

3. تشویق کارمندان به داشتن خواب کافی

توجه به سلامت جسمی و روحی کارکنان یکی از مؤثرترین روش های ایجاد انگیزه در آن هاست، به خصوص اگر خود کارکنان نیز در کوشش برای تأمین احتیاجهای خود باشند. به طور مثال خواب کافی یکی از همین احتیاجهای اساسی است. بی خوابی شبانه مسئله ای جدی در میان مردم است. هر روز صبح افراد بی شماری را می بینیم که با بی حالی مشغول انجام فعالیت های روزانه خود هستند، علت بی حالی و انرژی پایین اغلب آن ها هم بی خوابی شب قبل است.

کارفرما به جای داشتن کارمندانی که دائماً در حال چرت زدن پشت در محل کارشان هستند، باید سعی کند از خواب کافی و همچنین عدم فشار کاری بیش از حد کارکنان، اطمینان حاصل کند. در حالت کلی یک کارفرما برای افزایش انگیزه در محیط کار باید بتواند شرایطی را فراهم آورد تا فشار کاری کارمندانی که مشغله بیشتری نسبت به بقیه دارند، تا حدودی کمتر گردد.

همچنین باید اقداماتی نیز برای جلوگیری از سوء استفاده کارمندان ارشد یا سایر مدیران از کارمندان جدید صورت گیرد. گاهاً میبینیم که در بعضی شرکت ها، تعدادی از کارمندان ارشد یا بعضی از مدیران، کارمندان تازه وارد را مجبور به کار بیش از حد می نمایند. این کار موجب خستگی مفرط آن ها می گردد و در نتیجه شرکت به محلی برای کارمندان خواب آلود تبدیل خواهد شد.

افزایش انگیزه در محیط کار - توجه به تعطیلات کارمندان

4. توجه به تعطیلات کارمندان

بسیاری از صاحبان کسب و کارها عمدتاً به دلیل عقب افتادن کارهای شرکت، هزینه بر بودن و… از تعطیلات هراس دارند. اما نکته مهم توجه به کارمندانی است که موفقیت هایی در خور کسب نموده اند. به طور مثال اگر کارمندی در بخشی از یک پروژه عظیم، موفقیتی برای خود و شرکت کسب نموده باشد، باید مورد تشویق قرار بگیرد. این تشویق می تواند به صورت فراهم آوردن تعطیلاتی برای او باشد. توجه داشته باشید که این روش می تواند روشی بسیار مؤثر در افزایش انگیزه سایر کارکنان نیز باشد.

بسیاری از مدیران نیز پاداش را فقط به پاداش نقدی محدود می نمایند. هر چند که پاداش نقدی هم روش اشتباهی نیست، اما این روش تقریباً در تمام شرکت ها می تواند وجود داشته باشددر حالی که اگر پاداش غیرنقدی مخصوص شرکت شما باشد، استعدادهای بکر را به سمت خود می کشاند. به علاوه کارمندان نیز رضایت و انگیزه کافی را برای کار خود پیدا می نمایند. به علاوه، باید گفت معمولاً پاداش های غیرنقدی تأثیرگذاری بیشتری دارند و روش مطمئن تری برای افزایش انگیزه در محیط کار هستند.

مدیرانی که هنوز هم در تأثیرگذاری تعطیلات بر افزایش انگیزه در محیط کار شک دارند، می توانند به سیستم کار شرکت های آلمانی نگاهی بیاندازند. شرکت های آلمانی از این گزینه برای افزایش میزان بهره وری و انگیزه کارکنان استفاده می نمایند. آلمانی ها ساعت کاری کمتر اما بهره وری بیشتری نسبت به اغلب کشورها به خصوص آمریکا دارند. کارمندان آلمانی می گویند که در محل کار خود شاد هستند و هنگام ورود به شرکت انرژی بسیاری دریافت می نمایند. بنابراین بهتر است کارفرمایان تعطیلاتی برای کارمندان خود در نظر بگیرند و آن ها را برای مدتی از محیط کار دور نمایند. این روش باعث افزایش انرژی کارکنان خواهد شد و مشتاق تر و با انرژی بیشتری به کار خود باز خواهند گشت.

5. افزایش انگیزه در محیط کار با ریشه کن کردن قلدرها

بسیاری از صاحبان کسب و کارها سعی بر اداره منظم و منصفانه کارمندان خود دارند. آن ها با هر گونه قلدری و تبعیض در محیط کار مخالفت می نمایند و با کارمندان یا حتی مدیرانی که با قلدری و زورگویی می خواهند به اهداف شخصی خود برسند، مقابله می نمایند. قلدرهای اداری قابلیت رشد در هر شرکتی را دارند، اما کارفرمایان نباید اجازه دهند چنین افرادی جو کاری را مسموم نمایند. در نتیجه باید اقداماتی در جهت جلوگیری از رشد آن ها انجام گردد تا مانع از نابود کردن پتانسیل های نیروی کار شوند.

زورگویی و قلدری در محل کار به شکل های مختلف صورت می گیرد. اعمالی مانند پرخاشگری و فریاد زدن بر سر افراد، استفاده از جملاتی تبعیض آمیز، سوء استفاده فیزیکی و… از انواع قلدری در محل کار به شمار می فرایند که می توانند هر گونه انگیزه ای را در کارمندان از بین ببرند.

مدیری خوب باید آرامش و امنیت کارکنان خود را تضمین کند. این کار برای طولانی مدت انرژی مثبت، انگیزه و اشتیاق آن ها را در سطح بسیار خوبی حفظ می نماید. کارمندی که در محل کارش احساس امنیت، آرامش و ارزشمند بودن داشته باشد، هر روز با اشتیاق در شرکت حاضر می گردد و با انرژی کافی، بهترین عملکرد خود را ارائه خواهد داد.

اما باید گفت که طبق آمار، تقریباً نیمی از کارمندان مورد زورگویی و قلدری قرار می گیرند. این نتیجه مضحک نشان می دهد مدیران کوشش چندانی برای رهایی از این اعمال غیرانسانی و ناپسند نمی نمایند. این در حالی است که اغلب آن ها می دانند در صورت خلاص شدن از این مشکل، می توانند کارمندانی با بالاترین بهره وری داشته باشند.

برای شناسایی قلدرهای اداری، از کارکنان بخواهید به صورت ناشناس فرد مورد نظر را معرفی نمایند. البته در ابتدا به همه افراد اطمینان دهید که نام آن ها ناشناس باقی خواهد ماند. پس از شناسایی فرد قلدر، باید برخوردی مناسب با او صورت بگیرد تا هم تنبیه گردد و هم عبرتی برای سایر همتایان خود باشد. معرفی چنین افرادی فرهنگی مملو از ارتباطات اداری بین کارمندان و مدیران را موجب می گردد. در این صورت همه کارکنان می فهمند که مسائل آنها قبل از تبدیل شدن به بحران، دیده می گردد.

افزایش انگیزه در محیط کار - توجه به استفاده از شبکه های اجتماعی

6. نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی

یکی از راه های افزایش انگیزه در محیط کار کنترل استفاده کارکنان از شبکه های اجتماعی است. از آنجایی که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی موجب افسردگی های خفیف یا حتی شدید در افراد می شوند، استفاده محدود از آن ها همواره توصیه شده است.

پلتفرم هایی مانند فیسبوک، توییتر، پینترست، تلگرام، اینستاگرام و… بسیار محبوب هستند. تا حدی که اغلب از کارمندان در محیط کار هم بسیاری از زمان مفید خود را به جای اهمیت دادن به مسئولیت های کاری خود، صرف وقت گذرانی در این شبکه ها می نماید.

با این حال اگر شرکتی در حال مبارزه با عدم وجود انگیزه کافی در میان کارکنان است، می تواند این روش را هم در لیست عواملی که موجب انگیزه دهی به کارکنان می شوند، قرار دهد. به همین منظور کارفرما می تواند زمانی معین از روز را به استفاده کارکنان از شبکه های اجتماعی اختصاص دهد.

7. یاری به کارکنان در داشتن سبک زندگی سالم

بعضی از کارفرمایان فکر می نمایند زمان خارج از شرکت کارکنان هیچ ارتباطی به آن ها ندارد. در کل برای چنین مدیرانی، هیچ اهمیتی ندارد که کارمندان در خارج از محیط کاری چگونه زندگی می نمایند یا با چه مسائلی درگیر هستند. در مقابل تعدادی از مدیران نیز وجود دارند که سعی بر افزایش کیفیت زندگی کارکنان در خارج از محیط کار دارند. این مدیران جهت افزایش انگیزه در محیط کار یاری می نمایند تا پرسنل سبک زندگی سالم تری داشته باشند.

به همین منظور، صاحبان کسب و کار می توانند خوار و بار کارکنان را با مواد غذایی سالم تر تأمین نمایند و آن ها را تشویق به ورزش منظم نمایند. این عوامل به نوبه خود در ایجاد انگیزه کافی در کارکنان و سلامت محل کار، تأثیر بسزایی خواهند داشت. می دانیم افرادی که به طور منظم ورزش می نمایند و تغذیه ای سالم دارند، کارهای روزمره خود را راحت تر و مؤثرتر مدیریت می نمایند.

البته باید توجه داشت که تغییراتی عمده در سبک زندگی افراد کاری سخت است، با این حال نتیجه ای قابل توجه دارد و بسیاری از پتانسیل های انسانی در طی این کار کشف خواهند شد. به همین دلیل یاری های شرکت در جهت بهبود سبک زندگی کارکنان، بسیار مهم است. به طور مثال شرکت می تواند محیطی برای ورزش کارکنان ایجاد کند. با این کار حداقل محدودیت های فیزیکی کارکنان تا حدودی کم خواهد شد.

8. مطلع بودن بر مسائل و مسائل کارکنان

مدیرانی که به دنبال افزایش انگیزه در محیط کار یا نگران کاهش انگیزه کارکنان و بازدهی کسب و کار خود هستند، به مسائلی که آن ها در زندگی شخصی خود دارند، اهمیت می دهند. از آنجایی که همه ما به هر حال مسائلی را در زندگی تجربه می کنیم، پس باید شرایط همدیگر را درک نموده و در برطرف مسائل به یکدیگر یاری کرد.

به طور مثال زمانی که فردی دچار تصادف رانندگی می گردد یا دوستی نزدیک را از دست می دهد، کارفرما می تواند با اقداماتی مناسب، در سپری کردن لحظات سخت زندگی کارکنانش سهیم باشد و یاریی به برطرف مسائل آن ها کند. ضرب المثلی قدیمی در این رابطه می گوید: با هر کسی که میبنی مهربان باش، شاید او در حال مبارزه با مسئله ای عظیم است.

اگر این جمله را همواره به یاد داشته باشیم، در رعایت حال دیگران کوشاتر خواهیم بود. بنابراین کارفرمایان زمانی که در خصوص عملکرد و علت مسائل کاری بعضی کارکنان سؤال می پرسند، با در نظر دریافت مسائل احتمالی آن ها برخوردی انعطاف پذیرتر خواهند داشت.

حتی بعضی از صاحبان کسب و کارها می توانند در صورت امکان، شرایطی را در محیط کار برای درمان یا مشاوره کارمندان فراهم نمایند. این کار توجه کارفرما به کارمند را ثابت می نماید و موجب ایجاد انگیزه کافی در او خواهد شد. همچنین زمانی که کارمندان می بینند به سلامت روحی و جسمی آن ها اهمیت داده می گردد، اشتیاق و انگیزه مضاعفی برای ارائه بیشترین توان خود در انجام مسئولیت های شغلی را به کار خواهد گرفت.

سخن سرانجامی…

تقریباً تمام صاحبان کسب و کارهای عظیم و کوچک به یک اندازه به افزایش انگیزه در محیط کار خود اهمیت می دهند. زیرا می دانند کارکنانی که انگیزه نداشته باشند، نمی توانند در پیشرفت کسب و کار تأثیر زیادی بگذارند. همچنین آن ها می دانند که نمی توان چنین نکته مهمی را نادیده گرفت و باید اقداماتی در جهت بهبود انگیزه نیروی انسانی شرکت انجام دهند.

اگر شما به عنوان یک کارفرما این مطلب را می خوانید باید بدانید که اهمیت ندادن به میزان انگیزه کارکنان با افت پیشرفت و بازدهی کسب و کارتان رابطه مستقیم دارد. پس همواره سیاستی باز در شرکت اتخاذ کنید تا همه کارمندان بتوانند به راحتی تمام مسائل خود را با شما در میان بگذارند. به علاوه هیچگاه از صرف هزینه برای افزایش انگیزه کارکنان نترسید. در سرانجام از قلم نیاندازید اگر پیشنهاد یا تجربه ای در راستای افزایش انگیزه کارکنان دارید، لطفاً با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1354

به "تکنیک هایی برای کارفرمایان جهت افزایش انگیزه در محیط کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک هایی برای کارفرمایان جهت افزایش انگیزه در محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید