خرابی واشر سرسیلندر خودرو چه علایمی دارد؟

به گزارش تور ایران، در مطلب زیر از وظایف اصلی واشر سر سیلندر و نشانه های سوختن آن آگاه می شوید.

خرابی واشر سرسیلندر خودرو چه علایمی دارد؟

به گزارش خودروکار، خرابی واشر سرسیلندر یکی از مواردی است که می تواند هزینه های زیادی را تحمیل کند، اما با آگاهی از علایم آن می توان از خسارت های زیاد جلوگیری کرد.

بیش ترین هزینه های مربوط به نگهداری یک اتومبیل را باید شامل قطعات مصرفی و سوخت دانست. قطعات مصرفی، چون تایر، لنت ترمز، روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و باتری از جمله قطعاتی هستند که عمر مفید مشخصی داشته و پس از مدتی باید نسبت به تعویض آن ها اقدام گردد. این قطعات در طول زمان می توانند هزینه هایی را به مالک خودرو تحمیل نمایند.

در کنار این موارد، قطعات دیگری نیز هستند که به نوعی مصرفی تلقی می شوند، اما عمر بسیار طولانی تری دارند که از جمله آن ها می توان به دیسک ترمز و واشر سرسیلندر اشاره نمود.

واشر سرسیلندر چیست و چه کاربردی در موتور خودرو دارد؟

سرسیلندر در واقع بلوک بالایی موتور را تشکیل می دهد که امروزه عموما برای کاهش وزن از آلیاژ های سبک مانند آلومینیوم ساخته می گردد.

روی سرسیلندر علاوه بر اجزا مکانیکی و الکترونیکی مربوط به سوپاپ ها و متعلقات آن ها، شمع ها و میل بادامک، مجرا هایی به منظور راهنمایی جریان آب در اطراف محفظه احتراق برای خنک کاری موتور نیز وجود دارند.

علاوه بر این، در سرسیلندر مجرا هایی برای انتقال روغن از محفظه روغن (کارتر) به قسمت میل بادامک و اجزا متحرک موجود در سر سیلندر نیز تعبیه شده است.

محل اتصال سرسیلندر با بلوک سیلندر به منظور جلوگیری از نشت آب، روغن و گاز های حاصل از احتراق از طریق یک واشر چند لایه پرس شده از جنس فلز و مواد مرکب نسوز به نام واشر سرسیلندر آب بندی می گردد که این واشر در اثر سرد و گرم شدن های متوالی و باز شدن لایه های مختلف آن بر اثر فرسودگی، آب بندی خود را از دست داده و سبب ورود آب به محفظه احتراق و یا ترکیب شدن آب و روغن و یا ورود روغن به محفظه احتراق و ایجاد روغن سوزی و در بعضی موارد سبب خروج گاز های پر فشار حاصل از احتراق می گردد که این عامل خود باعث افت کمپرس موتور و در نتیجه کاهش قدرت خروجی می گردد. اصطلاحا به چنین اتفاقی سوختن واشر سرسیلندر می گویند.

مهمترین دلایل خرابی و سوختن واشر سرسیلندر

علت سوختن و خرابی واشر سرسیلندر را باید در دو گروه خرابی در اثر طول عمر و فرسودگی و خرابی ناشی از افزایش دمای موتور دسته بندی کرد. با گذشت چند سال از کارکرد موتور خودرو به علت سرد و گرم شدن های متوالی و قرار گرفتن در معرض گاز های حاصل از احتراق و بعلاوه رسوبات آب، واشر سرسیلندر فرسوده شده و کارایی خود را از دست می دهد.

البته نا گفته نماند که خودرو هایی که برای مدت طولانی بدون استفاده رها می شوند نیز به علت رسوبات آب پس از مدتی دچار فرسودگی واشر سرسیلندر خواهند شد. (دقت داشته باشید که هرگز از آب معمولی برای این کار استفاده نگردد) بنابراین علت اول خرابی و سوختن واشر سرسیلندر را باید در فرسودگی و اتمام عمر مفید آن دانست.

عامل دومی که باعث خرابی و سوختن واشر سرسیلندر خودرو می گردد، افزایش دما است. اگر در فرآیند خنک سازی موتور هر یک از اجزای سیستم خنک کاری مانند فن خنک نماینده، رادیاتور، ترموستات و... دچار خرابی یا مشکل گردد، دمای موتور از حد طبیعی فراتر خواهد رفت.

فرسودگی و سوختن واشر سر سیلندر چه علائمی دارد؟

به بالا رفتن دما اگر در همان دقایق اولیه توجه نشده و جلوی افزایش بیش تر آن گرفته نگردد می تواند باعث سوختن واشر سرسیلندر گردد. (عدم هواگیری سیستم خنک کاری پس از سرریز مایع خنک نماینده موتور)

1-کاهش سطح مایع خنک نماینده موتور

اگر به طور مکرر شاهد کاهش سطح آب یا مایع خنک نماینده موتور در مخزن رادیاتور هستید به احتمال زیاد واشر سر سیلندر خودرو شما دچار سوختگی یا فرسودگی شده و در اثر این فرسودگی و از بین رفتن آب بندی استاندارد، آب وارد محفظه احتراق شده و تبخیر می گردد. در چنین شرایطی خروجی اگزوز خودرو نیز دارای رطوبت است.

2-کاهش قدرت موتور یا مشاهده حباب در مخزن رادیاتور

اگر احساس می کنید که موتور خودرو شما قدرت گذشته را ندارد، محتمل است که این مشکل در اثر خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه نشت کمپرس موتور باشد. در چنین شرایطی، زمانی که پیستون ها برای متراکم سازی مخلوط سوخت و هوا به سمت بالا حرکت می نمایند به علت فرسودگی واشر سرسیلندر و از بین رفتن آب بندی لازم، مخلوط سوخت و هوای فشرده شده به داخل مجرای آب یا خارج از بلوک سیلندر نشت پیدا می نماید؛ بنابراین بخشی از مخلوط سوخت و هوا هدر رفته و موتور قدرت سابق را ندارد. اگر این کمپرس وارد مجرای آب گردد می تواند باعث ورم کردن لوله های رادیاتور یا مشاهده حباب در مخزن آب رادیاتور گردد.

3-وجود لایه روغن درون رادیاتور

اگر با باز کردن در مخزن آب رادیاتور در زمان سرد بودن موتور، لایه ای از روغن را روی سطح آب مشاهده کردید، این مساله می تواند به علت خرابی واشر سرسیلندر و نشت روغن به مجرای آب باشد.

4- خروج دود سفید از اگزوز

خروج دود سفید رنگ غیر عادی از اگزوز خودرو نشانه نفوذ آب به درون محفظه سیلندر و تبخیر مایع خنک نماینده همراه با مخلوط بنزین و هواست که از خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ناشی می گردد. البته توجه گردد که بخار سفید رنگی که در زمان روشن کردن خودرو در هوای سرد از اگزوز خارج می گردد نشانه خرابی واشر سرسیلندر نیست.

5- تغییر رنگ روغن موتور

اگر در زمان بیرون کشیدن گیج روغن برای کنترل روغن موتور، مشاهده کردید که رنگ روغن موتور به قهوه ای روشن یا شیری رنگ تغییر پیدا نموده، این مساله به علت خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ آب به داخل مجرای روغن است. چنین شرایطی باعث از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن شده که می تواند به سرعت سایر بخش های موتور نیز آسیب برساند.

6-افزایش غیر طبیعی دما و جوش آوردن موتور

همان طور که گفته شد، افزایش دمای بیش از حد موتور می تواند باعث از بین رفتن واشر سرسیلندر گردد. اما در بسیاری از موارد خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه آن هدر رفتن کمپرس موتور و یا تبخیر آب رادیاتور در نتیجه نشت به محفظه احتراق می تواند باعث افت توان موتور و در نتیجه فشار بیش از حد به آن و جوش آوردن گردد. ناگفته نماند که جوش آوردن موتور خودرو دلایل بسیار گسترده ای دارد که یکی از آن ها خرابی واشر سرسیلندر است.

در صورت خرابی واشر سرسیلندر چه کنیم؟

اگر هر یک از نشانه های بالا را در اتومبیل خود مشاهده می کنید بهتر است با مراجعه به نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش نسبت به کنترل سلامت موتور و واشر سرسیلندر اقدام نموده و در صورت بروز فرسودگی یا خرابی به سرعت آن را تعویض کنید.

از آنجایی که تعویض واشر سرسیلندر فرآیندی پیچیده و نیازمند تخصص کافی است، مراجعه به تعمیرگاه های متفرقه می تواند باعث بروز مسائل دیگری در اثر عدم تعویض اصولی واشر سرسیلندر گردد. علاه بر این از آنجایی که علائم خرابی واشر سرسیلندر می تواند به طور ناگهانی بروز نموده و خودرو را از ادامه حرکت بازدارد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2310

به "خرابی واشر سرسیلندر خودرو چه علایمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرابی واشر سرسیلندر خودرو چه علایمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید