در سفر به چابهار از کجا دیدن کنیم؟

به گزارش تور ایران، چابهار یکی از منطقه ها آزاد زیبا اما کمتر شناخته شده ایران برای گردشگران است که از شرایط خاص جغرافیایی برخوردار است. بندر چابهار امروز به عنوان یکی از قطب های اقتصادی ایران فعالیت می کند. برای آشنایی با دیدنی های چابهار با ما همراه باشید.

در سفر به چابهار از کجا دیدن کنیم؟
استان سیستان و بلوچستان که در جنوب شرقی کشور پهناور ما قرار گرفته و به ظاهر یک استان محروم به نظر می رسد بهشتی را در خود جای داده است. شهر بندری چابهار که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است دارای هوای معتدل و استوایی است. این شهر فوق العاده زیبا که تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار می رود علاوه بر ویژگی منطقه آزاد، از نظر تجاری قطب مهم کشور محسوب می شود. بندر اقیانوسی چابهار نقش مهمی در صادرات و واردات کشوری دارد. این بندر همچنین راه ارتباطی کشورهای آسیایی میانه (که به آب های آزاد دسترسی ندارند) به آب های آزاد به شمار می رود. چابهار تنها به دلیل موقعیت تجاری که دارد مشهور نشده است. بلکه گوشه گوشه این منطقه پر است از زیبایی و عجایبی است که هر گردشگری را شیفته خود می کند.

معرفی دیدنی های چابهار

1. گِل افشاندر این منطقه سه تپه گل افشان وجود دارد که البته دو تا از این تپه ها فعلاً خاموش هستند اما تپه ای سوم همچنان فعال است. همه ما مطالبی در مورد آتشفشان های فعال و مواد مذاب چیزهای شنیده ایم اما نکته جالب این تپه ها فوران گِل است که بسته به شرایط می تواند در حجم زیاد و تا ارتفاع بالا پرتاپ شود. منطقه گل افشان یکی از منطقه ها گردشگری چابهار است که علاوه بر وجود تپه های گِل افشان، دارای ساحل زیبایی است که به بندر تنگ کنار دریایی عمان می رسد.

2. کوه های مریخیکوه در هر منطقه می تواند جزء دیدنی های طبیعی آن منطقه باشد؛ اما کوه های مریخی در چابهار از دیگر کوه های موجود در ایران و حتی در سراسر دنیا مجزا هستند. این کوه ها به دلیل شکل خاص خود به کوه های مینیاتوری معروف شده اند که نمونه های آن را تنها در فیلم های تخیلی و عکس های تهیه شده از سیاره مریخ می توان مشاهده کرد. عدم وجود پوشش گیاهی بر روی این کوه ها دلیل اصلی نام گذاری آنها به نام کوه های مریخی است. این کوه ها که ادامه رشته کوه های زاگرس هستند تا کیلومترها ادامه دارند و ارتفاع آنها در منطقه ها مختلف متغیر است و گاهی به صد متر نیز می رسد. این کوه ها را می توان در 40 تا 50 کیلومتری چابهار مشاهده نمود.

3. تالاب صورتی رنگ لیپاراین تالاب یکی از دیدنی های منحصر به فرد ایران و از نمونه های کم نظیر در دنیا به شمار می رود. موضوعی که این تالاب را از دیگر تالاب های موجود متمایز می کند وجود رنگ صورتی تالاب بر اثر فعالیت پلانکتون ها گیاهی به دلیل وفور مواد عالی و معدنی در تالاب است. جزر و مد این تالاب یکی از زیباترین چشم انداز ها و دیدنی های چابهار را ایجاد می کند. حجم آب این تالاب از خرداد ماه تا شهریور ماه به بیشترین اندازه خود می رسد و در ماه های اسفند و فروردین به دلیل بالا رفتن حجم پلانکتون ها رنگ تالاب به قرمزی می زند. این تالاب که در 15 کیلومتری شرق چابهار قرار گرفته است دارای انواع گونه های نرم تنان، سخت پوستان، ماهی، پلانکتون و پذیرایی گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر در طول سال است. برای رفتن به این تالاب منحصر به فرد باید در راستا چابهار به گواتر به سمت روستای رمین حرکت کنید.

4. جنگل حرایکی از زیباترین جاذبه های طبیعی چابهار جنگل های حرا است که از گونه های درختچه های حرا در مرداب ها رشد کرده اند. تراکم این درختچه ها یکی از زیباترین جنگل های حرا در جنوب کشور را ایجاد کرده اند. این منطقه زیبا در ساحل خلیج گواتر و در نزدیکی محل اتصال رودخانه باهوکلات به دریای عمان قرار گرفته است.

5. درخت مکرزناین درخت که به انجیر معابد نیز معروف است یکی از معروف ترین درخت های چابهار و دیگر شهرستان های جنوب کشور به شمار می رود. اصل این درخت که توانایی ریشه دواندن در شن را دارد به هند شرقی می رسد.

6. گورستان های تاریخی چابهارگورستان های قدیمی و عجیب و غریب موجود در چابهار امروز یکی از دیدنی های چابهار به شمار می فرایند. در برخی گورستان ها وجود سنگ های بسیار بزرگ باعث شده است داستان های مختلفی از آنها روایت شود. رمز و راز موجود در این گورستان ها یکی از دلایل جذب گردشگران برای بازدید آنها شده است. از جمله این گورستان ها می توان به گورستان جنیان چابهار در روستای تیس در دامنه کوه فیل بند اشاره نمود. وجود قبرهای بزرگ به سمت شمال شرقی جنوب غربی همچنین وجود چند قبر ایستاده، صندوقچه های سنگی، لوح ها و تزئینات دیگر بخشی از شگفتی های این گورستان است.

7. قلعه گردی (قلعه پرتغالی ها)این قلعه یکی از جاذبه های تاریخی چابهار در 5 کیلومتری چابهار در روستای تیس بر روی ارتفاعات یک تپه واقع است و به نام قلعه تیس یا پرتغالی ها معروف شده است. این قلعه که جزء آثار باستانی کشور نیز محسوب می شود یک اثر به جای مانده از دوران اشکانیان و ساسانیان است. امروزه می توان دیوار اطراف قلعه همراه با برج های دیدبانی آن را به خوبی مشاهده کرد.

8. قلعه انوشیرواناین قلعه که به انوشیروان خان از قوم گیچکی نسبت داده می شود متعلق به 300 سال پیش است. برای بازدید از این قلعه باید به دو کیلومتری روستای سنگان مراجعه کنید.

9. مسجد جامع ذرک

این مسجد یکی از مساجد قدیمی مربوط به دوران صفویه است. دیوار و ستون های این مسجد خشت و گلی است و در سقف آن نخل و گز استفاده شده است.

10. موزه محلی چابهارموزه محلی چابهار در ساختمان قدیمی مربوط به دوران قاجار بنا شده است. این بنای دو طبقه با سه درب ورودی همراه به مجموعه از اتاق ها و راهروهای تو در تو و سکوهای از جنس چوب ساخته شده است.

11. مسجد جامع تیسیکی از منطقه ها تاریخی چابهار مسجد جامع تیس است که به سبک مساجد پاکستانی و مساجد موجود در هندوستان ساخته شده است. این مسجد که محل عبادت سنی های منطقه به شمار می رود با به کار گرفتن شیشه های رنگی و معماری بسیار زیبا چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

12. مقبره سید غلام رسولاین مقبره، آرامگاه سید غلام رسول با قدمت بیش از 450 سال در شمال غربی چابهار قرار گرفته است. سبک معماری هندی، با دیواره های سفید رنگ دلیل معروفیت این مقبره است. تزئینات موجود در آن، طرح و نقشه های موجود بر روز دیوارها نشان می دهد که این مقبره در زمان سلجوقیان ساخته شده است. داستان های بسیاری در مورد این مقبره وجود دارد از جمله اینکه صاحب این مقبره در شب عروسیش مرده است. بنابراین هرساله دوستداران او در روز سالگرد مرگ او جشن و شادی به پا می کنند.

سخن پایانی: در کنار تمام زیبایی ها طبیعی، گونه های مختلف جانوری و آثار تاریخی به جا مانده از پیشنیان، تماشای ساحل و کشتی های باربری و ماهیگیری، می توان به ورزش های آبی مانند موج سواری، بازارهای چابهار و خوراکی های خوشمزه این شهر اشاره نمود. معمولاً خوراکی های سنتی این شهر از خرما و دیگر محصولات صید شده از دریای عمان تهیه می شود. سوغات این شهر معمولاً ادویه های خوش عطر و سوزن دوزی ها و دیگرصنایع دستی، هنر زنان و مردان این شهرستان است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2028

به "در سفر به چابهار از کجا دیدن کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "در سفر به چابهار از کجا دیدن کنیم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر به چابهار از کجا دیدن کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید