راهبردی که چین در جنگ سرد روسیه و غرب بر سر اوکراین دنبال می نماید

به گزارش تور ایران، خبرنگاران: تحولات اوکراین بسیار استراتژیک شده است، تقابل روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا به نوعی فضای جنگ سرد را تداعی می نماید

راهبردی که چین در جنگ سرد روسیه و غرب بر سر اوکراین دنبال می نماید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران،در این میان اوباما و جان کری با الفاظ گاه تند دولت روسیه را مورد خطاب قرار داده و تهدید نیز می نمایند. البته اوباما در داخل کشور متهم به عدم برخورد قاطع در مسائل بین المللی است. جمهوریخواهان وی را درباره روبرو با ایران، سوریه و اینک روسیه متهم به انفعال می نمایند. به همین دلیل جان کری در سخنانی که کاملا مصرف داخلی دارد درباره تحرکات روسیه در اوکراین گفته است که همه گزینه ها روی میز است.

از آن طرف اتحادیه اروپا نیز کوشش می نماید هماهنگ عمل کند، فرانسه و انگلیس صریح تر از دیگر کشورهای اروپایی وارد میدان شده اند. این در حالی است که آلمان به عنوان قدرتمندترین اقتصاد اروپا با وجود انتقاد از روسیه کوشش می نماید نقش میانجی میان روسیه و غرب را بازی کند. با این وجود در بازی بزرگان رد پای چین چندان دیده نمی گردد، اوکراین به لحاظ ژئوپولتیک برای چین چندان اهمیتی ندارد ولی وقتی تقابل به بازی بزرگان غرب و شرق می رسد چین را نمی توان بی تفاوت دید.

موضع دیپلماتیکی که از طرف چین تاکنون اعلام شده در سخنان وزیر امور خارجه این کشور قابل خلاصه شدن است. وزیر خارجه چین در آخرین اعلام موضع رسمی خواهان خویشتن داری همه طرف ها در بحران اوکراین شد و تاکید نمود که کشورش در امور داخلی اوکراین دخالت نخواهد کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین از همه طرفها خواسته منافع همه مردم و اقلیت ها در اوکراین را مدنظر داشته باشند و صلح و ثبات منطقه ای را برهم نزنند.

وی تاکید نموده پکن در آنچه که امور داخلی اوکراین است هرگز دخالت نخواهد کرد و چین به تصمیمات مردم اوکراین احترام می گذارد.

چینی ها گفته اند که راهکار بحران اوکراین به وسیله اقدامات سیاسی حل خواهد شد. راهبرد چین همان اصول کلی دولت این کشور یعنی عدم تنش با قدرت های شرق و غرب و شراکت مالی همراه با رقابت است. با این وجود چین در بعضی مسائل استراتژیک میان غرب و شرق به روسیه نزدیک است. همانند هم پیمانی این دو کشور در تحولات سوریه که نقطه اوج آن چندبار وتو قطعنامه ضدسوری در شورای عالی امنیت بود.

چینی ها برای ایجاد موزانه دنیای با آمریکا به روس ها نیازمندند و به همین دلیل همکاری های نظامی چین و روسیه بسیار استراتژیک تر و سنگین تر از گذشته شده است. به نظر می رسد که چینی ها ضمن اعلام بی طرفی با هدف جلوگیری از آسیب پذیری مالی، ادامه رشد مالی خود را دنبال می نمایند ولی راهبرد ایجاد موازنه با غرب با یاری روسیه سرفصل اصلی تصمیمات این کشور خواهد بود. به همین دلیل مشاهده می گردد که پکن با تحریم علیه روسیه بسیار شفاف مخالفت می نماید و وزارت خارجه روسیه هم این هفته گفت که مسکو و پکن در خصوص بحران اوکراین مواضعی نزدیک دارند.

منبع:دنیا نیوز

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 530

به "راهبردی که چین در جنگ سرد روسیه و غرب بر سر اوکراین دنبال می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهبردی که چین در جنگ سرد روسیه و غرب بر سر اوکراین دنبال می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید