راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا

به گزارش تور ایران، اگر در پی تجربه سافاری در آفریقا هستید، پیشنهاد می کنیم حتما این نکات را مطالعه کنید. راهکاریی که سفر شما را لذت بخش تر نموده و مدیریت آن را آسان تر می نمایند.

راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا

تماشای شیرهای وحشی، گله های گورخر و حضور نزدیک در کنار فیل های بزرگ رویایی بی نظیر است، رویایی که شاید چندان تفاوتی با آرزوی افراد دیگری ندارد که دوست دارند سافاری را در کشور آفریقا تجربه نمایند. به نظر می رسد سافاری به مقدار ای سرگرم نماینده و خاطره انگیز است که بسیاری در خصوص آن خیال پردازی می نمایند. با این حساب جای تعجب نیست که گروه دیگری برای درک آن در زندگی واقعی، لحظه شماری نموده و مرتب در پی پیدا کردن راهی برای گشت و گذار در طبیعت و حیات وحش به سبک سافاری هستند.

آفریقا به لطف داشتن پارک های معروفی مثل کروگر و حتی دلتای اوکاوانگو مکانی ایده آل برای تجربه این نوع سفر است. البته می توان این تجربه را به دیگر کشورهای آفریقایی نیز بسط داده و سفری جامع را تجربه کرد. حسن اصلی این سفر گشت و گذارهایی از نوع نزدیک در کنار حیوانات است که فرصتی منحصربفرد برای تمایش آنها در محیط زیست طبیعی شان را فراهم می نماید. اغلب برای این گونه گشت و گذارهای ماجراجویانه از ماشین های لندروور استفاده می گردد که ظرفیتی بین چهار الی ده مسافر را دارند و به صورت کلی این نوع بازدید را game drive می نامند که راهی مناسب برای درک بهتر حال و هوای یک سافاری کلاسیک در آفریقا به شمار می رود.

اما این سفر هم مثل هر مسافرت دیگری احتیاجمند یک سری مقدمات و آمادگی ها است که می تواند مجذوب کنندهیت مسافرت را برای شما دو چندان کند. به همین دلیل سعی ما بر این است که شما خوانندگان عزیز را برای تمام احتمالات سافاری در آفریقا آماده کنیم تا اگر روزی گذرتان به قاره سیاه افتاد، لحظات خاطره انگیزتری را پشت سر بگذارید.

در ادامه همراه ما باشید تا نکاتی مهم برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا را مرور کنیم. در این میان از تجربیات دیگر سافاری دوستان استفاده خواهیم برد که این ماجراجویی شگفت انگیز را به مراتب مجذوب کننده تر خواهد نمود.

سحر خیزی

شاید پیش از این ضرب الامثل معروف سحر خیز باش تا کامروا باشی را شنیده باشید، مثلی که ظاهرا خیلی با حال و هوای حاکم بر سافاری تطابق دارد.

بهتر است بدانید راه و رسم زندگی حیوانات چندان شباهتی به ما ندارد. در واقع آنها با طلوع خورشید و تابش نخستین شعاع های نور از خواب برخاسته و آغاز به فعالیت می نمایند. این مسئله بعلاوه در خصوص آخرین ساعات عصر و شب هنگام نیز صدق می نماید، با این حساب برترین زمان برای آغاز گشت و گذار هنگام طلوع خورشید است. به عنوان مثال در آفریقای جنوبی، معمولا ساعت پنج و نیم الی شش صبح برترین زمان برای ماشین سوای و سفرهای ماجراجویانه است. ماشین ها در نهایت تا ساعت 9 صبح به کمپ یا اقامتگاه بازمی گردند تا مسافران استراحت نموده و صبحانه خود را میل نمایند.

از سوی دیگر این زمان امتیازات دیگری هم دارد، مثل تماشای طلوع خورشید در پس بیشه زارها یا مشاهده رفت و آمد تمام حیواناتی که در نخستین ساعت های بامداد مشغول جستجو و فعالیت هستند. بنابراین حتی اگر فرد سحر خیزی نیستید هم بهتر است در ایام سفر و حضور در سافاری، عادت خود را تغییر داده و حتی از روی اجبار صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید تا این فرصت های طلایی به سادگی از دست تان نرود.

هر کدام از این تجربه های گشت گذار با دیگری تفاوت دارد

اگر علیرغم توصیه قبلی مبنی بر سحرخیزی هنوز هم در پی راهی برای صرفنظر کردن از این گشت و گذارها و چند ساعت خواب بیشتر هستید، در تصمیم خود تجدید نظر کنیدن. در واقع ما به شما پیشنهاد می دهیم که به صورت جدی از این ایده صرفنظر کنید چرا که هیچ کدام از این گشت و گذارها حال و هوایی یکسان نداشته و شبیه به هم نخواهد بود.

علت این امر کاملا واضح است، حیوانات شبیه ما نیست و قرار هم نیست که شما با آنها در محیطی کنترل شده و طبق برنامه ریزی از پیش معین شده روبرو شوید. حتی ممکن است با از دست دادن یکی از این فرصت ها، مهمترین شانس خود را برای درک و ثبت یک لحظه نادر و مهیج از دست بدهید.

به عنوان مثال یکی از گردشگران حاضر در یک سفر سافاری در آفریقا اشاره می نماید که حین اقامت در پارک ملی کروگر و در یکی از سفرهای ماجراجویانه خود، هنگام ماشین سواری در حیات وحش پیروز به تماشای یک بچه کرگدن چند ماهه شدند که با مادر خود مشغول گشت و گذار بود. یا یک مرتبه فرصت تماشای نبرد دو شیر نر جوان برای معین قلمرو برای شان مهیا شد. یک بار توانستند گله ای بزرگ از فیل ها را تماشا نمایند که در بستر رودخانه با هم بازی می کردند و در فرصتی دیگر شاهد نزاع دسته ای سگ های وحشی با گله ای کفتار بودند. یعنی در هر سفر شانس تماشای لحظه ای ناب از جادوی سحرانگیز حیات وحش مهیا است و شما در نهایت نمی دانید با از دست دادن هر کدام از این فرصت ها از تماشای چه چیز محروم شده اید؟

از سوی دیگر کاملا تعیین است که در مدت اقامت در هر کدام از پارک ها یا دیگر منطقه ها حفاظت شده، شانس شما برای تماشای صحنه های منصربفرد بیشتر و بیشتر خواهد بود. به همین دلیل شاید چند ساعت بیشتر خوابیدن ارزش از دست دادن چنین لحظات مهیجی را نداشته باشد. چون ممکن است همین یک مرتبه شما را از درک چیزی محروم کند که قرار بود برترین تجربه کل سافاری تان باشد.

سفری بدون ضمانت

بهتر است بدانید علیرغم تمام این داستان ها، ممکن است در نهایت شاهد صحنه ای خاص و خیره نماینده نباشید!

بله، باورش سخت است، اما هیچ کسی نمی تواند ضمانت دهد که شما حتما حین سافاری در آفریقا شاهد لحظاتی خاص و منحصربفرد خواهید بود. به هر حال ما در خصوص حیوانات وحشی صحبت می کنیم که در پارک های ملی بزرگی سکونت دارند. جایی که اغلب اوقات هیچ نرده یا حفاظی برای نگهداری حیوانات در محل های خاصی تعیبه نشده است و اگرچه جانوران به قلمروی خود پایبند هستند اما در عین حال آنها مرتب در جستجوی احتیاجهای خود به این سو و آن سو حرکت می نمایند. با این حساب نمی توان زمان یا مکان خاصی را برای مشاهده قطعی آنها از پیش معین کرد.

مثلا شما ممکن است یک گله بزرگ از گورخرها را در یک نقطه مشاهده کنید اما در جای دیگری حتی به زحمت شانس تماشا یکی از آنها را داشته باشید و در نهایت مکانی دیگر آرزوی شما برای مشاهده مهاجرت گله های بزرگ گورخر را برآورده کند. پس بهتر است از پیش آمادگی این شرایط را داشته و ناامید نشوید.

انتخاب اقامتگاه مناسب

واقعیت این است که حین تجربه سافاری شانس شما و دیگر حاضران برای تماشای حیوانات در زیستگاه طبیعی شان به یک مقدار است، اما گاهی انتخاب اقامتگاه مناسب می تواند کار شما را ساده تر نموده و حتی اثری عمیق روی تجربه تان از سافاری داشته باشد.

به عنوان مثال در پارک ملی کروگر اقامتگاه های کوچک و البته خصوصی وجود دارند که اغلب در بخش های کناری پارک واقع شدهاند. علاوه بر اتاق های مناسب، غذای لذیذ و البته خدمه ای با رفتار محبت آمیز، ممکن است محل قرار گیری آنها شانس شما برای تماشای حیوانات و درک حیات وحش را بیشتر کند. مثلا گاهی آنها به بستر رودخانه اشراف دارند، به همین دلیل مهمانان بدون آنکه از کمپ خارج شده و به گشت و گذار بروند می توانند حیوانات را مشاهده نمایند.

یا مثلا حضور چاله های آب در نزدیکی کمپ می تواند محلی مناسب برای مشاهده فیل، کرگدن و حتی زرافه هایی باشد که برای نوشیدن آب به این مکان ها رفت و آمد دارند. بنابراین در نهایت تنها امکانات لوکس را مد نظر قرار ندهید و محل سکونت خود را به نحوی انتخاب کنید که در عین حال شانس شما برای تجربه حضور در حیات وحش را نیز افزایش دهد.

به نگهبانان پارک و رنجرها اعتماد کنید

اگر روزی حین سواری و گشت و گذار در طبیعت پیروز به تماشا صحنه خاصی نشدید، با سخنان دلسرد نماینده با نگهبانان صحبت نکنید. از قلم نیاندازید آنها- چه آن دسته که در پارک ها مشغول فعالیت هستند و چه گروهی که در اقامتگاه ها فعالیت می نمایند- همگی در کار خود خبره و ماهر هستند. آنها بعلاوه ارتباطات گسترده ای با دیگر همکاران خود داشته و در نهایت از نقاط خوب برای تماشای حیوانات مطلع بوده و آن را با یکدیگر در میان می گذارند.

از سوی دیگر به عنوان مثال در تعدادی از اقامتگاه های موجود در پارک کروگر در هر ماشین سافاری علاوه بر راننده فرد دیگری هم حضور دارد که دیدی خوب به حیات وحش داشته و شانس شما برای تماشای حیوانات پنهان شده در میان بوته زارها را افزایش می دهد. گاهی اوقات راننده ماشین این نقش را هم برعهده می گیرد. به هر حال به راهنمای خود اعتماد کنید تا نتیجه این اعتماد را به چشم خود ببینید.

به توصیه های آنها در خصوص مسیرهای موجود و یا زمان مناسب برای نزدیک شدن یا ترک کردن حیوانات توجه کافی داشته باشید و مطمئن باشید که آنها هم در مقابل فرصت های خوبی را برای تماشای حیوانات از نزدیک فراهم نموده و در نهایت شما را صحیح و سالم به کمپ بازمی گردانند.

حیوانات از ماشین ها نمی ترسند

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا حیوانات حین نزدیک شدن ماشین های سافاری به زیستگاه شان دچار وحشت شده و فرار می نمایند؟ خب، این پرسش خوبی است. بهتر است بدانید پاسخ بسیار ساده است، بسیاری از این حیوانات که در این مکان ها زندگی نموده و بزرگ شده اند بارها و بارها این ماشین ها را در نزدیکی خود مشاهده نموده اند. از آنجایی که اغلب ماشین های سافاری مزاحمتی برای آنها فراهم ننموده یا قلمروی آنها را مورد تهدید قرار نداده اند، پس جایی برای ترس و نگرانی نیست. در واقع بسیاری از حیوانات این ماشین ها را به شکل حیواناتی بزرگ و بی سر و صدا می بینند که در گوشه و کنار پرسه می زنند. به همین دلیل شما می توانید آسوده خاطر در کنار شیرهای خواب آلود توقف کنید یا در کنار یک فیلم غول پیکر حرکت کنید، بدون آنکه باعث نگرانی یا فرار آنها شوید.

در عین حال بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هنگام نزدیکی بیش از مقدار به حیوانات بزرگ یا شکارچیان خطرناک، حتما توصیه نگهبان را جدی گرفته و با حفظ خونسردی و آرامش در ماشین بمانید. چون در این هنگام حیوانات تنها یک حیوان بزرگ بی آزار را می بینند و واکنش تندی از خود نشان نمی دهند.

چندان نگران رنگ و ظاهر لباس خود نباشید.

در واقع بهتر است بدانید برخلاف باور عموم حین سافاری و حضور در ماشین های مخصوص گشت و گذار لازم نیست لباسی سراپا از یک رنگ مثل خاکی و قهوه ای بهره ببرید، چون حیوانات شما را به صورت یک شخص مجزا که در ماشین نشسته است نمی بینند. بلکه برعکس آنها ماشین و کلیه سرنشینان آن را به صورت یک حیوان واحد و بزرگ در نظر می گیرند. اما در عین حال از قلم نیاندازید که رنگ لباس شما می تواند باعث ترساندن یا تحریک حیوانات گردد، البته وقتی که به صورت پیاده در حال گشت و گذار هستید.

در نهایت اگر از شما خواسته شد تا لباس هایی با رنگ خنثی انتخاب کنید، به این توصیه عمل کنید. چون رنگ ها می توانند توجه حیوانات را جلب نموده یا آنها را از محیط فراری دهند.

تجهیزات عکاسی مناسب

به هر حال بسیاری دوست دارند حین مسافرت تصاویر زیبایی از تجربیات خود ثبت نموده و هنگام بازگشت آنها را به اشتراک گذاشته و به دیگران نشان دهند. لازمه این امر فراهم کردن تجهیزات مناسب عکاسی و البته عدسی های مناسب است.

با این حال استفاده از دوربین های گرانقمیت و تجیهزات آنچنانی چیزی نیست که مد نظر همه علامندان سافاری باشد، گو اینکه بسیاری برای عکاسی کردن به دوربین گوشی های هوشمند خود اکتفا می نمایند. اما اگر عاشق عکاسی کردن هستید، پس حتما به تجهیزات مناسب این کار هم احتیاجمندید. با این حال بهتر است بدانید که اگر لوازم مورد احتیاج عکاسی را به همراه ندارید، همواره می توانید آنها را سایت های مناسب اجاره کنید.

چند نکته مهم:

  • بهتر است همواره برای نیش پشه ها آمادگی داشته باشی. اگرچه پارک ملی کروگر تا حد زیادی از این تهدید رهایی یافته است، اما بهتر است بویژه هنگامی که در نزدیکی منابع آبی حضور دارید جانب احتیاط را نگه داشته و لباس مناسب به همراه داشته باشید.
  • در فاصله ماه های می تا ژوئن فصل پاییز و زمستان در این بخش از زمین فرا رسیده است و به همین دلیل هوا ممکن است سردتر باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از طلوع خورشید و بعد از غروب حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. در ماشین های سافاری تعدادی پتو برای گردشگران تعبیه شده است، اما اگر به قایق سواری می روید حتما سرمای احتمالی را نیز مد نظر قرار دهید.
  • در نهایت نور خورشید همواره می تواند باعث سوختگی پوست و ایجاد ناراحتی گردد. به هیمن خاطر بهتر است عینک آفتابی، لباس های آستین بلند و شلوار همراه خود داشته باشید.
  • در نهایت بیمه مسافرتی مناسب را از قلم نیاندازید. این مسئله می تواند همه چیز از جمله گم کردن چمدان تا وقوع یک تصادف بد را تحت پوشش قرار دهد. به حال کسی از آینده خبر ندارد، به همین دلیل بهتر است پیش بینی های لازم را انجام دهید.

به سرانجام این مطلب رسیدیم. امیدوارم این نکات برای شما عزیزان نیز آموزنده بوده باشد.

منبع: کجارو / dangerous-business.com
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2225

به "راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای مدیریت بهتر سافاری در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید