راه های درمان خشکی دهان

به گزارش تور ایران، تجربه یک دهان خشک درطول شب می تواند سلامت دندان و دهان را تهدید کند و در درازمدت باعث مسائل گوارشی گردد.

راه های درمان خشکی دهان

به گزارش، خشکی دهان یا زروستومیا شرایطی است که درآن غدد بزاقی قادر به فراوری بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن حفره دهان نیستند.

خشکی دهان که به معنای کمبود بزاق است به انواع مختلفی ازمشکلات منجر می گردد که عبارت است از: دهان بدبو، گلودرد خفیف تا شدید، بزاق غلیظ، مشکل در بلع یا صحبت کردن، زبان خشک یا ترک خورده، لب های خشک یا ترک خورده.

عوامل زیادی در خشکی دهان نقش دارند که موارد زیر از جمله آن ها ست:

بعضی شرایط خواب مانند آپنه انسدادی خواب و خروپف هم می تواند باعث خشکی دهان گردد. مشکل احتقان بینی یا هر شرایط دیگری که تنفس به وسیله بینی را مشکل می نماید نیز می تواند عامل خشکی دهان باشد.

با افزایش سن، همه بافت های نرم بدن ازجمله پوشش دهان و گلو کلاژن از دست می دهند. از سوی دیگر، غدد بزاقی نیز بزاق کمتری فراوری می نمایند.

سندروم شوگرن یک بیماری خودایمنی است که خشکی دهان از علایم اصلی آن است. سیستم ایمنی بدن بیماران از فراوری کافی بزاق و اشک جلوگیری می نماید.

بالا بودن سطح قند خون می تواند باعث کم آبی بدن و درنتیجه خشکی دهان گردد.

داروی فشار خون، دارو های ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و دیورتیک ها، باعث خشکی دهان می گردد.

برای این که مطمئن شوید خشکی دهان دیگر شما را نیمه شب از خواب بیدار نمی نماید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

شب ها از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. در طول شب از دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید. اگر دستگاه رطوبت ساز ندارید، می توانید یک کاسه آب یا یک حوله مرطوب را نزدیک یک منبع گرما در اتاق تان قرار دهید.

منبع: خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1186

به "راه های درمان خشکی دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان خشکی دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید