روزشمار: 16 فروردین؛ از سرگیری مسابقه های المپیک پس از 15 قرن

به گزارش تور ایران، پنجم آوریل 1896 مسابقه های جهانی ورزشی المپیک پس از 15 قرن که از توقف آنها می گذشت در یونان، زادگاه این مسابقه ها، از سر گرفته شدند و از آن پس هر چهار سال یک بار در یک کشور انجام می شوند .

روزشمار: 16 فروردین؛ از سرگیری مسابقه های المپیک پس از 15 قرن

بازی های المپیک به جشنواره ورزشی گفته می گردد که به عقیده باستان شناسان و تاریخ نویسان در یونان باستان به انجام می رسیده و در اواخر قرن 19 میلادی مجدداً احیا شد. در دوره باستان، جشن ها در ابتدا جنبه مذهبی داشته و برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او در المپیا برگزار می شد. در یونان باستان شرکت نمایندگان متشکل از مردانی بودند که ثروت و وقت کافی داشتند که به تمرین ورزشی بپردازند. پس از احیای مسابقات در دوران مدرن، تا دهه هفتاد قرن بیستم میلادی شرکت نمایندگان حتماً می بایست ورزشکاران غیر حرفه ای می بودند. ولی در طی دهه هشتاد قرن بیستم، درها به روی ورزشکاران حرفه ای هم باز شد.

افسانه های زیادی پیرامون پیدایش مسابقات المپیک به وجود آمده است. براساس یک داستان، هرکول که در اساطیر یونانی نیم خدا بود، آن را برای تجلیل از فتوحات بی نظیرش بوجود آورد. براساس افسانه های دیگر، زئوس و کرونوس، دو خدای یونان باستان، با یکدیگر بر سر فرمانروایی المپیا به جدال برخاستند که نهایتاً زئوس به پیروزی نایل آمد و مسابقات المپیک یادبود این پیروزی است. مسابقه های المپیک در سال 776 پیش از میلاد در جلگه المپ در یونان به خاطر شادی زئوس یکی از خدایان یونان شروع شده بودند.

در دوران باستان تنها مردان یونانی که آزاد متولد شده بودند یا به عبارتی برده نبودند، می توانستند در مسابقات جشن مذهبی زئوس شرکت نمایند. زنان مجرد در تاریخ دیگری به احترام هرا همسر زئوس و مادر هرکول، به مسابقه می پرداختند. زن های متاهل حق شرکت در مسابقات را نداشته و در صورت مخالفت باید بهای آن را با جان شان می پرداختند. مسابقات المپیک در بین یونانی ها از اهمیت زیادی برخوردار بود چنانکه مورخین یونانی در دوران باستان، از آن به عنوان یک واحد برای مقدار گیری زمان استفاده می کردند. یک المپیاد بیانگر چهار سال بود.

مسابقات در ابتدا تنها شامل مسابقه دو بود، ولی بعدها کشتی، بوکس و پرش نیز به آن اضافه شد. افراد در این مسابقات به صورت شخصی شرکت می کردند و نه به عنوان نمایندگان از شهر یا ناحیه ای خاص. تمرکز اصلی روی ویژگی های مردانه مانند قدرت و ورزیدگی که فرهنگ یونانی آن موقع ارج می نهاد، پایه گذاری شده بود. بر خلاف سنت جاری در ناحیه مدیترانه که بر پوشیدگی تأکید داشت، شرکت نمایندگان برهنه در مسابقات شرکت می کردند. جالب است که بدانید کلمه ژیمناستیک از کلمه یونانی به معنی برهنه می آید.

مورخین نظریات متفاوتی برای شرح موضوع برهنگی در مسابقات المپیک ارایه نموده اند:

حضور برهنه در بین عموم مردم نشانگر کنترل شخص بر خودش است. لخت بودن بخشی از مراسم مذهبی بود که بر مفهوم گذرا بودن تأکید می کرد یا عقیده به اینکه برهنگی در مقابل صدمات قدرت جادویی به آنها می داد و یا اینکه برهنگی لباس مخصوص افراد از طبقه بالا بود. امر تعیین این است که یونانی ها برهنگی را خجالت آور نمی دانستند.

در تاریخ یونان و آثار کشف شده در سال 766 پیش از میلاد مسیح، تیمائوس نخستین مورخ یونانی در نوشته های خود از مردی بنام کره ابوس یاد نموده که در راه رفتن از همه سریعتر بوده است.

این جشن ها، بیشتر از آن جهت که عاملی برای ورزیده شدن و آماده کردن جوانان برای مقابله با هر نوع تجاوز به خاک یونان بود، رونق گرفت.

امپراتور وقت روم معتقد بود از آنجا که مسابقات المپیک برپایی جشن برای شادی زئوس است، غیرمذهبی و کفر بوده و دستور برچیده شدن آن را از سال 333 میلادی داد.

جشن های المپیا تا سال 394 که امپراتور روم آن را تعطیل کرد، ادامه داشت. این تعطیلی طولانی سبب ویرانی المپیا و نیایشگاه زئوس گشت.

یک باستان شناس آلمانی به نام کورتیوس در دل تپه های خاموش المپیا به کاوش پرداخت و آثار شگفتی را کشف کرد. ابتکار تتازه حیات این مسابقه ها از مردی شریف، انسان دوست و دانشمند فرانسوی به نام پیر دو کوبرتین Pierre de Coubertin است که برای راه اندازی مجدد آن کوشش بسیار کرد و با هزاران دشواری به یاری دوستان خود در سال 1889 در پاریس همایشی تشکیل داد و اساس بازی های تازه المپیک را پی نهاد. مراسم برپایی این بازی ها مانند عهد باستان با مشعل فروزان و رژه ورزشکاران و . . . همراه است .

بازی های المپیک رسماً از سال 1896 در آتن انجام گرفت و پس از آن هر چهار سال یکبار به جز سه دوره به علت جنگ دنیای اول و جنگ دنیای دوم، درنقاط مختلف دنیا انجام گرفته است.

در آن موقع این مسابقه ها، مواردی دیگر از رقابت های مسالمت آمیز از جمله شعرخوانی و پایکوبی را هم شامل می شد که پس از تتازه حیات، تنها در قلمرو ورزش بدنی صورت می گیرد .

در همین روز:

1. زمین لرزه مرگبار بوئین زهرا (1292 هجری خورشیدی)

2. طبق نظر یک گروه باستان شناسی، کشتی نوح پس از فروکش کردن توفان در کوه آرارات به زمین نشسته است. (2348 هجری قمری)

3. تولد آنتوان گالان مستشرق فرانسوی و مترجم کتاب هزار و یک شب (1646 میلادی)

4. انگلیسی ها جزیره گرانادا درکارائیب را از چنگ فرانسویان خارج کردند و صاحب آن شدند (1762 میلادی)

5. روز ملی و استقلال کشور افریقایی سِنِگال از استعمار فرانسه (1960 میلادی)

منبع: کجارو
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2143

به "روزشمار: 16 فروردین؛ از سرگیری مسابقه های المپیک پس از 15 قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 16 فروردین؛ از سرگیری مسابقه های المپیک پس از 15 قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید