روسای جمهوری تک دوره ای در آمریکا چه کسانی هستند؟

به گزارش تور ایران، خبرگزاری خبرنگاران-در صورتی که جو بایدن رسماً رئیس جمهور آمریکا اعلام گردد، دونالد ترامپ به جمع رؤسای جمهوری می پیوندد که تنها یک دوره چهار ساله راهنمایی این کشور را بر عهده داشتند.

روسای جمهوری تک دوره ای در آمریکا چه کسانی هستند؟

به گزارش خبر گزاری خبرنگاران، در طول تاریخ آمریکا 9 رئیس جمهور این کشور تنها یک دوره چهار ساله راهنمایی این کشور را بر عهده داشتند، در صورتی که جو بایدن، نامزد دموکرات ها رسماً رئیس جمهور ایالات متحده گردد، دونالد ترامپ به جمع آنها می پیوندد.

این لیست تنها شامل رؤسای جمهوری آمریکایی است که نه به دلیل بیماری یا ترور بلکه به دلیل شکست در انتخابات یک دوره رئیس جمهور بودند.

1- جان آدامز: دومین رئیس جمهور رسمی آمریکا و اولین رئیس جمهور این کشور بود که تنها یک دوره در کاخ سفید ماند. وی از سال 1797 تا 1801 راهنمایی این کشور را بر عهده داشت.

2- جان کوئینزی آدامز: پسر جان آدامز بود که مانند پدرش تنها یک دوره ریاست جمهوری را در آمریکا تجربه کرد. این اتفاق حدود بیست و پنج سال بعد از پدر او رخ داد و طی این بیست و پنج سال هیچ رئیس جمهوری یک دوره ای نشد. وی از سال 1825 تا 1829 رئیس جمهور بود.

3- مارتین وَن بیورِن (دموکرات): هشتمین رئیس جمهور آمریکا که از سال 1841 تا 1837 این وظیفه را بر عهده داشت. وی مؤسس حزب دموکرات در این کشور است.

4- فرانکلین پیرس (دموکرات): چهاردهمین رئیس جمهور آمریکا از سال 1853 تا 1857 بود. این رئیس جمهور برای کسانی که او را انتخاب نموده بودند ناشناخته بود.

5- بنجامین هریسون (جمهوری خواه): بیست و سومین رئیس جمهور آمریکا که از سال 1889 تا 1893 رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا بود. وی نوه ویلیام هنری هریسون، نهمین رئیس جمهور این کشور بود.

6- ویلیام هووارد تفت (جمهوری خواه): بیست و هفتمین رئیس جمهور آمریکا از سال 1909 تا 1913 بود.

7- هِربِرت هوور (جمهوری خواه): سی و یکمین رئیس جمهور آمریکا از سال 1929 تا 1933 بود.

8- جیمی کار تر (دموکرات): نام اصلی وی جیمز ارل کارتر است که از سال 1977 تا 1981 رئیس جمهور منتخب در آمریکا بود. دوران ریاست جمهوری وی با انقلاب اسلامی ایران همزمان بود و یکی از دلایل شکست او در انتخابات مسائل مالی و بحث بازداشت آمریکایی ها در لانه جاسوسی در ایران بود.

9- جورج بوش پدر (جمهوری خواه): چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا بود که از سال 1989 تا 1993 وظیفه راهنمایی این کشور را بر عهده داشت. در دوران ریاست جمهوری وی دیوار برلین فروریخت و جنگ سرد آمریکا و روسیه به انتها رسید. وی در مقابل بیل کلینتون مغلوب شد.

10-دونالد ترامپ

شامگاه شنبه رسانه های آمریکایی از جمله سی اِن اِن، فاکس نیوز، سی بی اِس ، آسوشیتدپرس و نیویورک تایمز با بیان اینکه جو بایدن توانسته به 290 رأی الکترال دست پیدا کند، او را به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چهل و ششمین رئیس جمهور این کشور اعلام کردند.

با این وجود دونالد ترامپ همچنان شکست را نپذیرفته و به دنبال پیگیری ادعای حقوقی خود برای تغییر نتایج انتخابات است. تا زمان روشن شدن نتیجه این پیگیری حقوقی، معین نخواهد بود که جو بایدن رئیس جمهور شده یا خیر.

وکیل ترامپ: ترامپ پیروزی بایدن را نمی پذیرد

رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ اندکی پس از آنکه جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری ایالات متحده پیروز انتخابات معرفی گردید، در یک نشست خبری گفت ترامپ انتخابات را واگذار نخواهد کرد. جولیانی روز شنبه در فیلادلفیا گفت: بدیهی است که وی این پیروزی را نمی پذیرد وقتی که هنوز دستکم 600 هزار برگ رای شمرده نشده وجود دارد.

وکیل شخصی ترامپ، بدون مدرک ادعا کرد که آرای پنسیلوانیا دستکاری شده اند؛ ایالتی که آرای الکترال آن نقش مهمی در پیروزی بایدن داشت.

اما کمی بعد سه منبع آگاه به این شبکه خبری آمریکایی گفتند چنانچه رییس جمهوری پس از استفاده از گزینه های قانونی خود برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات خسته گردد، نتیجه را می پذیرد. جاد دیر معاون مطبوعاتی کاخ سفید در این خصوص گفت: رییس جمهوری نتایج یک انتخابات آزاد و عادلانه را می پذیرد.

جولیانی همراه با سه ناظر نظرسنجی به این نشست خبری پیوست و ادعا کرد که این ناظران از نظارت کافی بر فرایند شمارش آرا منع شده اند.

جولیانی افزود: او اظهاراتی از 25 ناظر دارد و در مجموع با 50 نفر که داستان های مشابهی دارند، صحبت نموده است. وی افزود: من می توانستم حدود 50 نفر را با خودم بیاورم، اما این کار را نکردم، زیرا 50 نفر خیلی زیاد است و بعضی از آن ها از پیامدهای اینکار می ترسیدند.

به گفته جولیانی کارزار مبارزات انتخاباتی ترامپ میخواهد چندین پفراینده قضایی فدرال را مبنی بر سلب حق بازرسی آرا تشکیل دهد. وی ماشین دموکرات ها را در فیلادلفیا به دستکاری در شمارش آرا و مخفی نگه داشتن آرای افرادی که مرده اند، متهم کرد.

جولیانی همچنین بار دیگر و بدون ارائه مدرک مدعی شد: به نظر من کسی از کمیته ملی دموکرات یادداشتی ارسال نموده و خواستار آن شده تا به جمهوری خواستار اجازه دسترسی به رای ها داده نگردد.

وی پیشی دریافت بایدن در بعضی ایالت ها به ویژه پنسیلوانیا، را یک روز پس از برگزاری انتخابات نشانه فساد در انتخابات دانست. این در حالی است که در ساعات نخست شمارش آرا ترامپ ابتدا در پنسیلوانیا پیشتاز بود، اما پس از آنکه شمار بی سابقه آرای پستی که طبق قوانین ایالتی مجاز به شمارش تا پیش از انتخابات نیستند، بالا گرفت بایدن پیشتاز شد.

جولیانی پس از پیشتازی بایدن در پنسیلوانیا گفت: تنها دلیل پیشتازی بایدن فساد و دستکاری آرا است.

این شبکه خبری از جولیانی در خصوص درخواست بایدن از رسانه ها برای دامن نزدن به نفرت پراکنی سوال پرسید و وکیل شخصی ترامپ ضمن تمسخر رسانه ها و مسئول دانستن آن ها برای حمایت های جانبدارانه و جهت گیری علیه ترامپ افزود: این رسانه ها نیستند که در خصوص رییس جمهوری تصمیم می گیرند، بلکه دادگاه این نقش را برعهده دارد.

جو بایدن با کسب 290 رای الکترال در برابر تنها 214 رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس گیر ابتدا با هم حزبی های خود به رقابت برخاست و انتها در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.

بایدن شنبه شب در اولین توئیت پس از اعلام پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: رئیس جمهوری تمام مردم آمریکا خواهم بود، چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که به من رای ندادند.

ترامپ، قصد سخنرانی پذیرش شکست را ندارد

دستیاران رئیس جمهور آمریکا گفتند، او برنامه ای برای ایراد سخنرانی قبول شکست که تبدیل به یک سنت در انتخابات های گذشته این کشور شده نداشته و کمپین او قول داده به اجرای نزاع حقوقی خود در سراسر کشور ادامه دهد.

به نقل از نیویورک تایمز، کاروان خودروی حامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حالی روز شنبه وارد باشگاه ملی گلف ترامپ در حومه ویرجینیا شد که سازمانهای خبری به چند روز انتظار انتها داده و اعلام کردند او ریاست جمهوری را به جو بایدن باخته است.

دستیارها با ترامپ تماس دریافتد تا به اطلاع او برسانند پیش بینی های آنها در چند روز گذشته به حقیقت پیوسته است: هر رسانه خبری مطرحی بایدن را به عنوان پیروز انتخابات اعلام نموده است. اما رئیس جمهور آمریکا که یک ساعت قبل از آن در توئیتر نوشته بود: من با اختلاف زیاد در این انتخابات پیروز شدم به گفته آنها، تعجبی نکرد. و او همچنین برنامه هایش را برای اجرای چالشهای حقوقی علیه نتایج انتخابات که طبق هشدار چند تن از مشاورانش، در بهترین حالت شانس کمی برای پیروزی خواهند داشت با بازی گلف تغییر نداد.

این دستیاران گفتند، ترامپ برنامه ای برای آن که به ایراد فوری آن نوع سخنرانی قبول شکستی که در انتخاباتهای گذشته تبدیل به یک سنت شده نداشته و کمپین او قول داده اجرای نزاع حقوقی در سراسر کشور را ادامه دهد. ترامپ در بیانیه ای که به رغم ادامه حضورش در زمین گلف منتشر شد گفت، بایدن کوشش می نماید به غلط ژست برنده بگیرد.

این رئیس جمهور آمریکا گفت: حقیقت ساده این است که این انتخابات هنوز تا تمام شدن فاصله زیادی دارد. کمپین ما از روز دوشنبه آغاز به پیگیری پفراینده ما در دادگاه می نماید تا اطمینان حاصل کند قوانین انتخابات کاملا اجرا شده اند و برنده برحق بر مصدر بنشیند.

مشاوران ترامپ عنوان کردند، این رئیس جمهور از پذیرفتن اینکه مغلوب شده سرباز زده و بر اتهام بی اساس خود مبنی براینکه دموکراتها انتخابات را دزیده اند اصرار دارد.

اما آنها معتقد نیستند که او به نحوی جلوی ورود بایدن به ریاست جمهوری را بگیرد و اگر او تا زمان ترک ریاست جمهوری سخنرانی رسمی قبول شکست را ایراد ننموده باشد، فشارها بر همپیمانان جمهوریخواهش، اعضای خانواده او و دوستانش افزایش می یابد تا او را متقاعد نمایند که باید در برابر مساله اجتناب ناپذیر تسلیم شده و اجازه دهد مردم آمریکا بدانند که قضاوت آنها را می پذیرد.

حتی بعضی از قدیمی ترین مشاوران ترامپ، همچون کریس کریستی، فرماندار سابق نیو جرسی علنا گفته اند، او احتیاج به مدارک واقعی برای مطرح کردن ادعاهایی که درباره انتخابات مطرح نموده، دارد.

کرسیتی در ای.بی.سی نیوز گفت: این نوع مساله تماما موجب التهاب آفرینی بدون اطلاع رسانی می گردد و ما نمی توانیم اجازه به التهاب بدون اطلاع رسانی دهیم.

حالا که بایدن به عنوان پیروز اعلام شده، مشاوران کاخ سفید باید با این واقعیت روبرو شوند که ترامپ در دو ماه و نیم آینده یک رئیس جمهور در حال کناره گیری خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1444

به "روسای جمهوری تک دوره ای در آمریکا چه کسانی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسای جمهوری تک دوره ای در آمریکا چه کسانی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید