مهمترین دغدغه های بازار نفت در سال آینده

به گزارش تور ایران، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2019 معامله گران و تحلیلگران بازار نفت سرگرم ارزیابی و پیش بینی شرایط بازار در سال میلادی آینده هستند.

مهمترین دغدغه های بازار نفت در سال آینده

به گزارش خبرنگاران، بزرگترین کابوس بازار نفت که مختل شدن عرضه بود، در سال 2019 برای مدت کوتاهی رخ داد. در جریان حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی حساس عربستان سعودی، بیش از نیمی از فراوری نفت این کشور فلج شد اما تقریبا یک هفته بعد با اقدام فوری ریاض و احیای فعالیت تاسیسات، قیمت های نفت به سطح قبلی برگشتند. البته عرضه بالای نفت شیل آمریکا در فروکش کردن نگرانی ها نسبت به کمبود احتاقتصادی عرضه بی تاثیر نبود.

قیمت های نفت سال 2019 را نزدیک به مرز 60 دلار شروع کردند و تقریبا در همین سطح به انتها می برند و بازار پیروز شد تقریبا هر پیشامدی را هضم کند. اما آیا 2020 یک سال آرام در بازار نفت خواهد بود و نوسانات با رونق فراوری نفت آمریکا آرام می گردد؟ تاریخ بازار نفت نشان داده که چنین رویدادی بعید است و دوره های رضایتمندی به سرعت جای خود را به نوسان شدید می دهند.

در حال حاضر معامله گران و تحلیلگران درباره این که آیا نفت شیل آمریکا می تواند به فرایند رشد خود ادامه دهد و واکنشی که بازار به آن خواهد داشت بحث می نمایند.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی به آنالیز پنج موضوع کلیدی بازار نفت در سال 2020 پرداخته که به این ترتیب است:

نفت شیل آمریکا

دورنمای نفت شیل آمریکا احتمالا بزرگترین عامل تاثیرگذار بر فرایند قیمت نفت در سال میلادی آینده خواهد بود. این بخش در سال های اخیر رشد عظیمی را تجربه نموده و باعث برتری دریافت سریع رشد عرضه نسبت تقاضا شده که اوپک را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

اما نشانه هایی وجود دارد که ممکن است رشد نفت شیل در سال 2020 آهسته یا حتی معکوس گردد. شرکت های مستقل کوچک که همچنان در این صنعت حضور دارند ممکن است برای تهیه سرمایه مورد احتیاج و فراوری جریان نقدینگی آزاد مثبت به میزان فزاینده ای دچار مشکل شوند.

بعضی از تحلیلگران توسعه شیل آمریکا در نیمه اول سال میلادی آینده و سپس یکنواختی یا افت فعالیت آن را پیش بینی می نمایند که به معنای ثابت ماندن فراوری نفت شیل از ژانویه تا دسامبر خواهد بود.

شرکت تحقیقات ریستاد انرژی محاسبه نموده که سرمایه گذاری شیل سال جاری شش درصد کاهش پیدا نموده و به 129 میلیارد دلار رسیده و پیش بینی نموده است که در سال 2020 هم 11 درصد دیگر کاهش پیدا خواهد نمود اما همچنان انتظار دارد این صنعت اندکی رشد کند.

کندی رشد تقاضا

عامل مهم تاثیرگذار برای نفت، توان اقتصاد دنیای خواهد بود. تقاضا برای نفت در سال 2019 تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین که توسعه اقتصادی یک دهه ای را در خطر انحراف از راستا خود قرار داده بود، رشد ضعیفی را تجربه کرد.

با این حال تقاضا برای نفت همچنان رشد می نماید و برای نخستین بار به مرز 100 میلیون بشکه در روز رسید اما تحلیلگران برای نخستین بار از زمان ریزش قیمت ها در سال 2014، نرخ رشد سالانه کمتر از یک درصد را پیش بینی می نمایند.

کندی رشد اقتصادی در هند که از نظر رشد مصرف در رتبه دوم پس از چین قرار گرفته است، به رشد تقاضا برای نفت یاری ننموده است.

به گفته استفن برنوک، تحلیلر شرکت پی وی ام اویل آسوشیتس، دورنمای تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده و تا حد زیادی دورنمای قیمت به احیای رشد اقتصاد دنیای بستگی دارد.

اوپک پلاس

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، از سال 2016 در برابر رونق شیل آمریکا برای متوازن کردن بازار کوشش می نمایند و در شروع دسامبر با دور دیگری از کاهش فراوری به منظور مقابله با اشباع عرضه بازار در نیمه اول سال میلادی آینده موافقت کردند.

این فراورینمایندگان در تقویت قیمت های نفت در نزدیکی مرز 60 دلار در هر بشکه نسبتا پیروز بودند اما عده معدودی انتظار دارند آنها بتواند قیمت های نفت را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

تحلیلگران اوپک پیش بینی نموده اند که اگر این گروه محدودیت عرضه خود را حفظ کند، عرضه و تقاضا در نیمه دوم متوازنتر خواهد شد به خصوص اگر فراوری نفت شیل آمریکا آهسته گردد، بازار سال میلادی آینده نسبتا متعادل خواهند بود.

اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت این گروه در سال میلادی آینده حدود 29.6 میلیون بشکه در روز باشد.

به گفته تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس، اوپک پلاس با متمرکز شدن به ناترازی فیزیکی کوتاه مدت، محدود کردن عرضه در بازارهای فیزیکی را هدف گرفته است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برای بازار نفت اهمیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2020 تنها به خاطر دونالد ترامپ است. رییس جمهور آمریکا که سیاستها و برنامه های خود را با ارسال پیامهای متعدد در توییتر اعلام می نماید، قیمت های پایین نفت را بخش مهمی از برنامه اقتصادی خود در کمپین مبارزات انتخاباتی نگه داشته و در گذشته اوپک و به خصوص عربستان سعودی را بابت بالا رفتن قیمت های نفت مدام هدف انتقاد قرار داده است.

محیط زیست

سال جاری سالی بود که سرمایه گذاران دستکم در دنیا توسعه یافته درباره تغییرات جوی نگرانیهای جدی را نشان دادند.

این نگرانیها بزرگترین فراورینمایندگان نفت اروپایی را وادار کردند در کسب و کار خود به دنبال انرژیهای پاک تر باشند و درباره آینده به طور جدی تر فکر نمایند. آنها از این واهمه دارند که بانکها با آنها مانند معدنکاران زغال سنگ برخورد نمایند و دسترسی آنها به منابع اقتصادی محدودتر گردد.

با توجه به افت قیمت سهام این شرکت ها با وجود سود سهام بالاتری که پرداخت نموده اند، انتظارات فزاینده ای وجود دارد که شرکت های بزرگ ممکن است ناچار شوند گذر به انرژی پاک را تسریع نمایند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، انتظارات برای این که ترندهای محیط زیستی قدرت بیشتری پیدا نمایند، کل صنعت نفت را فراگرفته و بعضی از تحلیلگران پیش بینی می نمایند که دهه 2020 دهه ای خواهد بود که مصرف نفت انتها به پیک خود می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 785

به "مهمترین دغدغه های بازار نفت در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین دغدغه های بازار نفت در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید