نرخ سود بین بانکی وارد کانال 17 درصدی شد

به گزارش تور ایران، سیر نزولی کاهش نرخ سود بین بانکی که از ماه های قبل شروع شده درحالی ادامه دارد که طبق تازه ترین گزارش بانک مرکزی وارد کانال 17 درصدی شده است.

نرخ سود بین بانکی وارد کانال 17 درصدی شد

به گزارش تسنیم، جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان میدهد که نرخ سود در این بازار از 19.76 درصد در اردیبهشت ماه سال جاری به 17.95 درصد در 17 تیرماه کاهش یافته است.

هفته قبل نرخ سود بین بانکی در دامنه 18.12 درصدی در نوسان بود، ولی گزارش تازه بانک مرکزی از عملکرد بازار بین بانکی، نشان میدهد که به مانند ماه های قبل نرخ سود بین بانکی فرایند کاهشی را طی می نماید و برهمین اساس هم وارد کانال 17 درصدی شده است.

نرخ سود بین بانکی از خردادماه به زیر 19 درصد رسیده و در کانال 18 درصدی در نوسان بود، ولی در نهایت با ادامه راستا نزولی این نرخ در 17 تیرماه وارد کانال 17 درصدی شد.

لازم به ذکر است، نرخ سود بین بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست این نرخ نوسان دارد به گونه ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می رود و برعکس.

بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد.

پیش از این هم البته رئیس کل وقت بانک مرکزی یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین بانکی اعلام نموده بود.

این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین بانکی نباید کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده های بانکی می گردد.

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می گردد که در آن بانک ها و مؤسسات اعتباری جهت تأمین اقتصادی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در شرایط نقدینگی خود، با یکدیگر معامله می نمایند.

وجود چنین بازاری موجب می گردد که بانک ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه ننمایند؛ ضمن اینکه تغییرات نرخ سود بین بانکی می تواند در افزایش و کاهش نرخ سود بانکی مؤثر باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1882

به "نرخ سود بین بانکی وارد کانال 17 درصدی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ سود بین بانکی وارد کانال 17 درصدی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید