پوسترهای سفر بین سیاره ای ناسا، رویای تعطیلات در فضا

به گزارش تور ایران، با اینکه سفر بین ستاره ای هنوز به واقعیت مبدل نشده است، ناسا با انتشار 3 پوستر سفر بین سیاره ای زیبا و با کیفیت در مقدار های بزرگ که از اکتشافات هیجان انگیز اخیر تلسکوپ کپر (Kepler) استفاده نموده است، کوشش می نماید امید و آرزوهای ما را برای رسیدن به این رؤیا زنده نگه دارد. تلسکوپ کپلر ناسا از زمانی که در سال 2009 میلادی (1387 شمسی) به فضا پرتاب شد تا به امروز بیش از 1000 دنیا بیگانه را کشف و از آن ها تصویربرداری نموده است.

پوسترهای سفر بین سیاره ای ناسا، رویای تعطیلات در فضا

این 3 پوستر که به سبک سنتی تصویرگری رایج در بیلبوردهای سیاحتی دهه 20 و 30 و 40 ساخته شده اند، 3 دنیا دورافتاده را به عنوان مقصدهایی تفریحی به تصویر می کشند. عناوین پوسترها به گونه ای نوشته شده که گویا از طرف اداره سفرهای بین سیاره ای خیالی ناسا منتشر شده اند. این پوسترها که می توانید آن ها را با کیفیت تصویر بالا از وب سایت جی.پی.آل (JPL) دانلود کنید، کار تصویرگران معروف دفتر بصری هوافضای ناسا یعنی جابی هریس (Joby Harris)، دیوید دلگادو (David Delgado) و دن گودز (Dan Goods) است. دیوید دلگادو در این باره به سی.ان.ان می گوید:

من در این فکر بودم که شاید ما تنها نباشیم. ما به مقطع تازهی از تاریخ بشریت وارد شده ایم و یکی از طبیعی ترین چیزهایی که به فکر می رسد این است که سفر به دنیای فرازمینی چگونه خواهد بود. بعلاوه این موضوع که ساختن پوسترهای سفرهای سیاحتی بین سیاره ای چقدر می تواند سرگرم نماینده باشد و مورد استقبال قرار بگیرد هم برای ما جالب بود.

جابی هریس هنرمند ارشد این پروژه، از ظاهر ماندگار پوسترهای سبک دکو (deco-style posters) الهام گرفته بود. او در این به راه می گوید:

به یاد دارم در جلساتی با دانشمندان، این موضوع در فکرم بود که وای خدای من، آنچه زمانی صرفا در ژانر علمی-تخیلی قابل مشاهده بود، اکنون تبدیل به واقعیت علمی شده است و مردم جذب آن پوسترهای قدیمی می شوند. حتی امروز هم آن ها را به دیوار اتاق خود آویزان می نمایند و دوست دارند به آنجا سفر نمایند و در پی سیر در این مکان ها هستند. ما به این فکر افتادیم که پوسترهای اختصاصی خود را درست کنیم و جمله های خلاصه و سرگرم نماینده ای سرهم کنیم که باعث شوند مردم آغاز نمایند به خیال پردازی درباره تجربه سفر به آن منطقه ها.

بنا به گفته دلگادو، 3 پوستر دیگر نیز در دست طراحی هستند، اما پیشرفت کار کند است چون تئوری های مربوط به ظاهر این سیارات تازه گاهی روزانه تغییر می نمایند. اولین سیاره اکتشافی که هم میزان زمین است و در منطقه قابل سکونت حول یک ستاره دیگر در گردش است، یعنی در جایی که آب به صورت مایع می تواند روی سطح سیاره وجود داشته باشد، کلپر-186 اف (Kepler-186f) نام دارد که ستاره اش خیلی سردتر و سرخ تر از خورشید ما است. اگر حیات گیاهی روی سیاره ای مانند کلپر-186 اف وجود داشته باشد، فتوسنتز آن ممکن است تحت تأثیر طول موج قرمز رنگ فوتون های ستاره باشد که یعنی الگوی رنگی آن گیاهان کاملاً متفاوت با الگوی سبز رنگی است که ما روی کره زمین مشاهده می کنیم. این اکتشاف به وسیله کپلر انجام شد، تلسکوپی که به شکاری سیارات ناسا معروف است.

مانند سیاره شخصی شخصیت لوک اسکای واکر (Luke Skywalker) یعنی تاتوین (Tatooine) در فیلم جنگ ستارگان (Star Wars)، سیاره کپلر-16 بی (Kepler-16b) نیز در مدار یک جفت ستاره گردش می نماید. گرچه در این پوسترها به عنوان سیاره ای زمینی و دارای سطح معین تصویر شده، اما ممکن است کپلر-16 بی مانند سیاره زحل، غولی از جنس گاز باشد. منظره وجود حیات در چنین دنیای چندان خوش بینانه نیست، چراکه دمایی مانند یخ خشک دارد؛ اما این اکتشاف ثابت می نماید غروب 2 خورشید به شکل همزمان که یکی از صحنه های ماندگار این فیلم است، به هیچ عنوان خیال پردازی صرف نیست.

سیاره اچ دی 40307 جی (HD 40307) که حجمش 2 برابر زمین است، روی مرز بین ابر-زمین (Super-Earth) و مینی-نپتون (Mini-Neptune) واقع شده است و دانشمندان مطمئن نیستند سطحش سخت و سنگی است یا اینکه زیر لایه هایی ضخیم از گاز و یخ چنین سطحی دارد؛ اما یک چیز معین است که با جرمی 8 برابر کره زمین، کشش گرانشی آن فوق العاده بیشتر از سیاره مادری ما دارد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com