چرا اسکاچ ظرف شویی بوی بد می گیرد و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

به گزارش تور ایران، اسکاچ ظرف شویی وظیفه تمیز نگه داشتن ظروف و سطوح آشپزخانه را برعهده دارد. با این حال اسکاچ های آشپزخانه بعد از مدتی که از آن ها استفاده کنیم بو می گیرند. بویی شبیه به ترکیبی از غذاهای قدیمی و کپک ممکن است به مشام شما برسد. آیا تا به حال به این فکر نموده اید که چرا این اتفاق برای اسکاچ ها می افتد؟ آیا می توانیم کاری برای آن انجام دهیم؟ هدف از نوشتن و انتشار این مقاله، ابتدا پیدا کردن دلایل احتمالی برای بوی بد اسکاچ و سپس ارائه راه کارهایی برای برطرف این مشکل است.

چرا اسکاچ ظرف شویی بوی بد می گیرد و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

باکتری ها میکروارگانیسم های کوچکی هستند که می توانند باعث ایجاد و انتقال بیماری به انسان شوند. متاسفانه، تحقیقات نشان داده است که اسکاچ آشپزخانه برترین مکان برای رشد و تکثیر این باکتری ها است. در واقع اسکاچ می تواند تا 10 میلیون باکتری در هر اینچ مربع را در خود جای دهند. قرار گفتن در معرض این باکتری ها، می تواند باعث تشدید علائمی مانند ناراحتی معده و یا حتی عفونت های شدید گردد.

شاید از خودتان بپرسید که اگر از یک اسکاچ کثیف برای شستن ظروف استفاده کنیم چقدر محتمل است تا دچار بیماری شویم؟ پاسخ این است: بسیار زیاد. اگر باکتری های مضری که روی یک اسکاچ یا سیم ظرف شویی وجود دارد وارد بدن شما گردد، می تواند باعث بروز علائمی مانند گرفتگی معده، اسهال و استفراغ گردد. در موارد شدیدتر حتی ممکن است باعث ایجاد یک عفونت جدی در بدن شما گردد که احتیاج به درمان پزشکی دارد. پس اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری ها هستید.

چگونه مانع بو گرفتن اسکاچ ظرف شویی شویم؟

اسفنج های آشپزخانه می توانند در طول زمان باکتری ها را جمع نمایند و منجر به بوی نامطبوع شوند. این باکتری ها زمانی رشد می نمایند که اسفنج خیس باشد، زیرا محیط گرم و مرطوبی را فراهم می نماید که برای رشد میکروارگانیسم ها عالی است. علاوه بر این، ذرات و بقایای غذا نیز می توانند در اسفنج گیر نموده و به رشد باکتری ها و افزایش بوی نامطبوع یاری نمایند.

برای جلوگیری از این بوها، توصیه می گردد اسفنج ها را به طور مرتب با استفاده از سفیدنماینده ضدعفونی کنید، آن ها را به مدت یک یا دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید یا مرتباً آن ها را تعویض کنید. بعضی از اسفنج های نو موجود در بازار نیز برای مقاومت در برابر باکتری ها و بوی بد طراحی شده اند.

نکته کلیدی در جلوگیری از بو گرفتن اسفنج ظرف شویی این است که آن را تمیز و خشک نگه دارید. پس از هربار استفاده، آن را با آب داغ شسته و در محلی با تهویه مناسب آویزان کنید تا سریع تر خشک گردد. شما می توانید از جا اسکاچی بهره ببرید که سوراخ هایی برای گردش هوا در آن تعبیه شده است.

مهم نیست چقدر از اسکاچ خود مراقبت می کنید تا آن را تمیز نگه می دارید، بالاخره باید آن را تعویض کنید. به گفته متخصصات، شما باید حداقل هر دو هفته یک بار اسکاچ خود را تعویض کنید. منتظر بوی نامطبوع یا حتی لزج شدن آن نباشید. بهتر است آن را دور انداخته و یک اسکاچ نو جایگزین کنید. به یاد داشته باشید که یک اسفنج تمیز یک اسفنج سالم است!

ممکن است تعجب کنید که این باکتری ها با چه سرعتی در وسایل شست وشوی شما تکثیر می شوند. تحقیقات نشان داده تنها چند ساعت طول می کشد تا باکتری ها روی یک اسکاچ مرطوب آغاز به رشد نمایند. در عرض یک روز، می تواند میلیون ها باکتری را در خود جای دهد. به همین علت است که تمیز نگه داشتن و تعویض به موقع اسکاچ ظرف شویی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به خاطر داشته باشید که تنها تمیز نگه داشتن اسکاچ مانع از ایجاد بستری برای رشد باکتری های مضر در آشپزخانه نمی گردد. شما باید به طور مرتب سینک خود را تمیز و خشک نگه دارید. نگه داشتن طولانی ظروف غذایی درون سینک، باعث ایجاد رشد باکتری ها در سینک می گردد. ظروف خود را به مدت طولانی رها نکنید سعی کنید سریعا آن ها شسته و خشک کنید. از مواد جرم گیر مخصوص شستن سینک می توانید برای تمیز کردن آن بهره ببرید.

روش های ایمن برای پاک سازی اسکاچ ظرف شویی

ساختار اسفنج های ظرف شویی معمولاً شامل یک ماده متخلخل و جاذب مانند سلولز است که با یک قسمت ساینده که از موادی مانند نایلون یا پلی استر ساخته شده است، ترکیب می گردد. این ساختار برای تمیز کردن موثر سطوح با به دام انداختن ذرات و زباله های غذا طراحی شده است، در حالی که سمت تمیزنماینده به از بین بردن لکه ها و بقایای سخت تر یاری می نماید. با این حال، همان ساختار متخلخلی که اسفنج ها را در تمیز کردن موثر می سازد، در صورت عدم نگهداری مناسب، آن ها را به بستر مناسبی برای رشد باکتری ها تبدیل می نماید. تمیز کردن و ضدعفونی منظم اسفنج ها می تواند به جلوگیری از تجمع باکتری ها و از بین بردن بوی نامطبوع یاری کند.

باکتری ها برای رشد و تکثیر احتیاج به شرایطی گرم و مرطوب دارند. بنابراین باقی ماندن اسکاچ در سینک می تواند عامل موثری در رشد این باکتری های مضر و ایجاد بوی نامطبوع گردد. سعی کنید اسکاچ خود را بعد از استفاده، در محلی قرار دهید که هوا در گردش باشد. تکنیک های برای تمیز و خشک کردن اسکاچ وجود دارد که در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.

ماکروویو

روش اول این است که اسکاچ آشپزخانه را به مدت 1 الی 2 دقیقه در ماکروویو قرار دهید. حرارت بالای دستگاه باعث از بین رفتن باکتری ها، کپک ها و مخمرهایی می گردد که در حال رشد و تکثیر بر روی اسکاچ شما هستند. به خاطر داشته باشید که اسکاچ را به صورت خشک در ماکروویو قرار ندهید چرا که ممکن است مشتعل گردد. از قرار دادن هر نوع اسکاچی که دارای الیاف فلزی است، در ماکروویو خودداری کنید. به اسکاچی که در ماکروویو بوده اجازه دهید خنک گردد سپس آن را بردارید.

ماشین ظرف شویی

یکی دیگر از روش های شست وشوی اسکاچ شما، ماشین ظرف شویی است. هنگامی که ماشین ظرف شویی شما پر از ظروف کثیف شد، اسکاچ خود را نیز در قفسه بالایی قرار داده و بگذارید همراه با ظروف با آب و حرارت بالا شسته و خشک گردد.

سفیدنماینده (وایتکس)

سفیدنماینده یک ضدعفونی نماینده بسیار قوی است که در از بین بردن باکتری های روی اسفنج بسیار موثر عمل می نماید. فقط به یاد داشته باشید که قبل از استفاده باید با آب رقیق گردد. برای تهیه محلول ضدعفونی نماینده، 1 تا 3 قاشق غذاخوری سفید نماینده را با 1 لیتر آب ترکیب کنید. اجازه دهید برای 5 دقیقه اسکاچ در این محلول باقی بماند.

روش های طبیعی برای تمیز کردن اسکاچ ظرف شویی

برای شستن اسکاچ خود می توانید از روش های دیگری هم بهره ببرید. می توانید آن را به طور کامل در سرکه سفید و یا آبلیمو فرو کنید تا باکتری ها از بین برود. این کار به مقدار ماکروویو اسکاچ شما را تمیز نمی نماید اما باعث از بین رفتن درصد خوبی از باکتری های موجود می گردد.

به جای اسکاچ از چه وسایلی می توانیم استفاده کنیم؟

1. ماشین ظرف شویی

کارآمدترین روش برای شستن ظروف استفاده از ماشین ظرف شویی است که با چرخه آب گرم و مواد شوینده قوی تمیز بودن ظروف را تضمین می نماید. یکی دیگر از مزایای ماشین ظرف شویی این است که مصرف آب کمتری نسبت به شست وشوی دستی دارد.

2. برس مخصوص شستن ظرف

برای شستن ظروف دستی بهتر است از برس ظرف شویی بهره ببرید، زیرا تعداد میکروارگانیسم های کمتری نسبت به اسکاچ در آن باقی می ماند. این احتمالاً به علت زمان خشک شدن سریع تر آن است. با این حال، تمیز کردن به جای مانده مواد غذایی از برس پس از استفاده بسیار مهم است. نتایج تحقیقی در سال 2022 به وسیله کمیسیون اروپا صورت گرفته است استفاده از برس را به جای اسفنج برای شستن ظروف توصیه می نماید.

3. دستمال مرطوب

برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه، میز، درهای کابینت و یخچال، بهتر است دستمال مرطوب آشپزخانه و دستمال کاغذی را انتخاب کنید که پس از یک بار استفاده دور ریخته می گردد. با استفاده از دستمال مرطوب یک بار مصرف می توانیم از انتقال باکتری به سطوح دیگر و بقیه فضای زندگی خود جلوگیری کنیم.

نتیجه گیری

ساختار متخلخل اسکاچ آشپزخانه، باعث می گردد تا رطوبت زیادی همراه با به جای مانده مواد غذایی در درون آن بماند و همین بستر مناسبی برای رشد باکتری ها و میکروارگانیسم های مختلف است. باکتری های موجود بر روی اسکاچ ظرف شویی علت ایجاد بوی نامطبوع آن هستند. به جای مانده مواد غذایی را به خوبی از روی اسفنج خود شسته و سپس آن را خشک کنید. اگر اسکاچ شما از قبل بو می دهد تلاشی برای نگه داشتن آن نکنید، سریعا آن را دور انداخته و جایگزین کنید.

با انجام چند اقدام ساده برای تمیز و خشک نگه داشتن اسکاچ ظرف شویی خود و تعویض منظم آن، می توانید از خود و خانواده خود در برابر باکتری های مضری که بر روی آن رشد می نماید، محافظت کنید. به یاد داشته باشید که اسفنج خود را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید و از بیرون انداختن آن در صورت آغاز بوی نامطبوع نترسید. با استفاده از این نکات می توانید آشپزخانه خود را خوش بو و خانواده خود را سالم نگه دارید.

سطوح آشپزخانه را با دستمال مرطوب و یا دستمال کاغذی مناسب تمیز و خشک کنید. دستمال مرطوب را حتما بعد از استفاده دور بندازید. سینک ظرف شویی را به طور کامل می توان با استفاده از مواد مخصوص و یا جرم گیرهایی که برای این کار تعبیه شده اند، تمیز کرد. سینک ظرف شویی نیز همچون اسکاچ ها می تواند محل مناسبی برای رشد باکتری ها باشد. با تمیز نگه داشتن آن می توانید خطر ابتلا به بیماری ها را برای خود و خانواده تان کاهش دهید.

از دستمال های مرطوب مخصوص آشپزخانه می توان برای تمیز کردن اجاق گاز، یخچال و کابینت ها نیز استفاده کرد. این وسیله به شما اجازه می دهد تا سطوح را به خوبی پاک نموده و لکه گیری کنید. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از انتقال باکتری ها به سطوح مختلف، بعد از پاک کردن هر سطح دستمال را دور انداخته و برای تمیز کردن سطح نو از دستمال دیگری بهره ببرید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: on better living, hunker

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2385

به "چرا اسکاچ ظرف شویی بوی بد می گیرد و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اسکاچ ظرف شویی بوی بد می گیرد و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید