چگونه با کمترین زحمت پوست سالم و زیبا داشته باشیم؟

به گزارش تور ایران، اگر برای داشتن پوست سالم و زیبا تلاش می کنید و محصولات مختلف را امتحان کرده اید و نتیجه نگرفته اید، این راهنما برای شما است. گاهی اوقات برای داشتن پوست سالم و زیبا، لازم نیست از محصولات خاصی استفاده کنید. با کمی تغییر در سبک زندگی و گنجاندن بعضی مراقبت ها در برنامه روزانه زندگی، می توانید بدون زحمت، پوست سالم و زیبا داشته باشید. برای دانستن این نکات در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

چگونه با کمترین زحمت پوست سالم و زیبا داشته باشیم؟

مراقبت از پوست بدون سردرگمی

این روزها ما بیشتر از قبل در مورد پوست و روش های مراقبت از آن می دانیم. محصولات فراوانی برای داشتن پوست سالم و زیبا تبلیغ می شود و ممکن است تعداد زیادی از این محصولات به خانه های ما راه پیدا کرده باشد. تنوع این محصولات و ترفندها باعث می شود که سردرگم شویم و ندانیم که برای داشتن پوست سالم دقیقا باید چه کاری انجام دهیم.

اگر شما هم میزی پر از مرطوب کننده، سرم های مراقبت پوست، لایه بردار و کرم های متنوع دارید و نمی دانید چطور و چه زمانی از آن ها بهره ببرید، این راهنما برای شما است.

تنها نکته ای که در مورد مراقبت از پوست و روتین های مرتبط با آن باید بدانید این است که از کمترین محصولات بهره ببرید و از هر آنچه دارید، هوشمندانه بهره ببرید.

به جای اینکه هر روز یک روتین ده مرحله ای را دنبال کنید، مراقبت های پوستی خود را به فعالیت های هفتگی، ماهانه و روزانه تقسیم کنید.

مراقبت های روزانه برای داشتن پوست سالم

برخی از مراقبت های پوستی را باید هر روز انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید. این مراقبت ها شامل موارد زیر است:

1. شست وشوی هر شب صورت

ممکن است شست وشوی روزانه شما فقط به آب زدن صورت محدود شود. یا اینکه با دستمال آغشته به میسلار واتر، صورت را تمیز کنید. این غفلت شما از شستن صورت در طول روز، قابل پذیرش است. ولی وقتی موقع تمیز کردن پوست در آخرین ساعات روز می رسد، باید آن را حسابی جدی بگیرید.

شستن پوست صورت در شب و تمیز کردن آن از انواع آلودگی ها، گردوغبار، مواد آرایشی، چربی پوست و باکتری ها، بسیار لازم است و نباید آن را پشت گوش بیاندازید.

میسلار واتر محصول خوبی برای تمیز کردن پوست از آلودگی ها است. این شوینده، مواد آرایشی، آلودگی ها و چربی را از عمق پوست بیرون می کشد و آن را حسابی آب رسانی می کند. بعد از استفاده از میسلار واتر می توانید صورت را با یک شوینده ملایم بشوید.

روش دیگر برای تمیز کردن صورت، بدون مسیلار واتر، این است که از یک پاک کننده روغنی بهره ببرید تا مواد آرایشی و کرم ضدآفتاب را از پوست جدا کنید و بعد با فوم شست شو، صورت را تمیز کنید. اگر پوست شما نسبت به شوینده های فومی حساس است، از شوینده های ملایم تر بهره ببرید.

محبوب ترین شوینده های صورت که باید داشته باشید:

  • شوینده های صابونی ملایم
  • میسلار واتر
  • پاک کننده های روغنی مثل انواع شیر پاک کن ها

2. استفاده از ضدآفتاب

همه ما در مورد مضرات تابش نور آفتاب روی پوست صورت شنیده ایم اما با وجود این، هنوز هم وقتی برای انجام کاری قرار است راستا کوتاهی طی کنیم و به خانه برگردیم، استفاده از ضدآفتاب را فراموش می کنیم یا از آن صرف نظر می کنیم. شاید به این علت باشد که احساس سنگینی و چربی کرم روی پوست را دوست نداریم یا اینکه نمی خواهیم زحمت شستن کرم از صورت را قبول کنیم.

اما تابش آفتاب به خصوص در برخی از ساعات روز، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد می تواند به پوست آسیب بزند. اشعه فرابنفش خورشید آسیب هایی مثل پیری زودرس پوست، التهاب و سرطان پوست را در پی دارد.

آسیب های ناشی از تابش اشعه فرابنفش، علت اصلی حدود 80 درصد از پیری پوست است. برای اینکه خیالتان از بابت ضدآفتاب مورد استفاده راحت باشد باید ضدآفتابی با حداقل SPF 30 برای اشعه فرابنفش و فروسرخ بهره ببرید.

سعی کنید حتما از ضدآفتاب بهره ببرید حتی اگر کرم مرطوب کننده یا کرم پودر مورداستفاده شما هم SPF دارد. در ضمنً از قلم نیاندازید که این عدد، قابل جمع زدن نیست. یعنی نمی توانید دو محصول با SPF مثلا 15 بهره ببرید و فکر کنید که در برابر تابش آفتاب، به مقدار کرمی با SPF 30 از پوست خود مراقبت می کنید.

3. صرف نظر کردن از مراحل غیرضروری

بسکمک از افراد برای مراقبت از پوست خود و داشتن پوست سالم و زیبا، یک روتین روزانه در نظر می گیرند. اما از قلم نیاندازید که لازم نیست حتما و هر روز، تمام کارهایی که در روتین خود در نظر گرفته اید، انجام دهید. به جای انجام چندین کار مختلف، روی کاری تمرکز کنید که بیشتر از همه پوست شما به آن نیاز دارد.

مثلا اگر فقط رطوبت آن کم شده، از مرطوب کننده بهره ببرید. اگر بیرون نمی روید، از ضدآفتاب صرف نظر کنید. ممکن است کرم یا پمادی را پزشک برای استفاده روزمره شما تجویز کرده باشد که بتواند جایگزین مرطوب کننده شود.

نیازهای پوست شما ممکن است در روزهای مختلف، تفاوت داشته باشد. این نیازها به عوامل مختلفی مثلا شرایط آب وهوا، فصل و سن بستگی دارد. اگر در محیط مرطوب زندگی می کنید، به مقدار محیط خشک، نیاز به استفاده از مرطوب کننده ندارید.

لازم نیست که حتما همه کارها را هر روز انجام دهید. روتین پوستی شما باید کاری مجذوب کننده و لذت بخش برایتان باشد تا با اشتیاق، آن را انجام دهید نه از سر اجبار.

بهترین روتین ها، روتین هایی هستند که قابل انجام باشند. هر مرحله از روتین شما که اضافه بود، هزینه زیادی داشت، وقت شما را می گرفت، حذف کنید.

مراقبت های هفتگی برای داشتن پوست سالم

برخی از محصولات و روتین های مراقبت از پوست، هفتگی هستند. انجام دادن آن ها بیشتر از هفته ای یک بار، حتی می تواند به پوست آسیب بزند؛ مثلا:

1. لایه برداری پوست

همه افراد نیازی به لایه برداری کردن پوست خود ندارند اما حتی با پاکسازی منظم، لایه هایی از پوست مرده روی سطح آن ایجاد می شود و باعث می شود صورت شما کدر و زبر شود.

لایه برداری یک بار در هفته می تواند به پوست کمک کند که صاف تر و روشن تر به نظر برسد و احتمال مسدود شدن منافذ پوست را کاهش می دهد.

هشدار درباره لایه بردارهای دستی (معروف به اسکراب)

اسکراب هایی که ذرات زبر یا تیز دارند می توانند باعث ایجاد خراش های بسیار ریز در پوست شوند. اسکراب ها همچنین می توانند آکنه را بدتر کنند، زیرا اصطکاک ناشی از شست وشوی تهاجمی، نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث تحریک پوست و بیشتر شدن آکنه می شود.

به جای اسکراب، یک لایه بردار شیمیایی مانند AHA یا BHA در نظر بگیرید. این لایه بردارها پوست مرده اضافی را بلند می کنند و اجازه می دهند به آرامی آن را از روی پوست پاک کنید.

برخی از لایه بردارهای شیمیایی AHA/BHA برای استفاده روزانه طراحی شده اند. اگر در حال حاضر از لایه بردار روزانه استفاده می کنید، بهتر است از لایه برداری هفتگی صرف نظر کنید چون پوست شما با لایه برداری روزانه، حساس شده است. در غیر این صورت، پوست شما از یک لایه برداری هفتگی برای از بین بردن پوست مرده، منفعت زیادی می برد.

2. تمیز کردن منافذ پوست

ابتدا پوست خود را از نظر شرایط منافذ آن بررسی کنید. آیا بینی شما پر از منافذ سرسیاه و دانه های چربی شده؟ این منافذ بسته شده با چربی می توانند جوش ایجاد کنند و ظاهر ناخوشایندی دارند.

اگر پوست شما چنین مسئله ای دارد، از ماسک های صورت که مخصوص تمیز کردن منافذ پوست است، بهره ببرید. ماساژ دادن آرام پوست با روغن های مفید، می تواند این منافذ را خالی کند و ظاهر آن ها بهتر به نظر برسد.

مراقبت های ماهانه برای داشتن پوست سالم

مراقبت های ماهانه مربوط به محصولات و بررسی های بلندمدت برای پیشگیری از مسائل پوستی است.

1. چک کردن تاریخ انقضا

محصولاتی مثل سرم های پوستی و ماسک های صورت را نباید بعد از اتمام تاریخ مصرف آن ها بهره ببرید. ماهی یک بار محصولاتی که استفاده می کنید بررسی کنید و تاریخ انقضای آن ها را چک کنید. محصولاتی که تاریخ آن ها گذشته دور بریزید چون استفاده از آن ها می تواند مسائل جبران ناپذیری برای پوست ایجاد کند.

این نکته را در مورد محصولاتی که ظرف آن ها را اکملا باز می کنید، باید بیشتر در نظر داشته باشید. کرم های کاسه ای که در آن ها کاملا باز می شود و انگشت خود را داخل آن فرو می برید، زودتر در معرض خراب شدن قرار می گیرند. با این روش، بسکمک از باکتری ها و آلودگی های محیط به داخل کرم راه پیدا می کنند و در ظرف آن رشد می کنند.

این محصولات را 6 ماه بعد از باز شدن در، باید دور بریزید حتی اگر مقدار زیادی از آن به جای مانده باشد.

2. بررسی پوست

متخصصان پوست توصیه می کنند که ماهی یک بار پوست صورت و بدن خود را چک کنید تا اگر تغییری در آن ایجاد شده، متوجه شوید. مثلا اگر لک جدیدی در صورت ایجاد شده یا جوش غیرمعمول زده اید. برخی از این مسائل را باید فورا با پزشک در میان بگذارید.

مراقبت های پوستی که باید به متخصص بسپارید

برخی از مراقبت های پوستی را نباید در خانه انجام دهید و باید آن را به متخصصان بسپارید. مثلا:

1. لایه برداری های عمیق و شیمیایی

این لایه برداری با لایه برداری شیمیایی روزانه تفاوت دارد و نباید آن را در خانه انجام دهید. اسید گلیکولیک، یکی از رایج ترین لایه بردارهای آلفا هیدروکسی اسید است که باعث افزایش حساسیت به نور می شود که حتی در غلظت کم و روزانه هم می تواند تا یک هفته چنین تاثیری روی پوست داشته باشد.

با توجه به غلظت زیاد و افزایش خطر آسیب ناشی از لایه برداری شیمیایی، این نوع لایه برداری بهتر است در مطب متخصص انجام شود. پزشک متخصص معمولا شما را برای مراقبت های پس از لایه برداری و اقدامات احتیاطی لازم، راهنمایی می کند.

2. خارج کردن آلودگی ها و چربی از منافذ مسدود شده

ممکن است با دیدن منافذ بسته شده با چربی و آلودگی به ان فکر بیافتید خودتان با وسایل مختلف به جان پوستتان بیافتید و آن ها را خالی کنید. ولی این کاری نیست که در خانه انجام دهید و بهتر است آن را به متخصص بسپارید. در کلینیک های پوست، این کار با استفاده از ابزارهای مخصوص و حتی محصولات خاص، به آرامی انجام می شود تا هیچ آسیبی به پوست شما وارد نشود.

خالی کردن جوش و منافذ باز پوست و خارج کردن موهای زیرپوستی، شاید کاری وسوسه کننده به نظر برسد ولی بهتر است آن را در خانه انجام ندهید.

3. تشخیص مسائل پوستی و درمان

وقتی مشکل پوستی پیدا می کنیم راحت ترین کار این است که به داروخانه مراجعه کنید و از داروها و محصولاتی که بدون نسخه ارائه می شوند، استفاده کنیم. اما این کار همیشه راه درستی نیست. حتی ممکن است استفاده از برخی محصولات، باعث بدتر شدن شرایط پوست شود.

برای بسکمک از مسائل پوستی از جمله آکنه شدید، محصولات داروخانه ای جواب نمی دهند و شما باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی ایجاد مشکل را پیدا کنید و درمان مناسب را دریافت کنید. بسکمک از مسائل پوستی هم با دستکاری کردن و استفاده از محصول اشتباه، بدتر می شود.

به متخصص پوست مراجعه کنیم یا کلینیک زیبایی؟

این روزها خدمات مختلفی برای پوست از طریق متخصصان زیبایی و متخصصان پوست ارائه می شود. اگر نمی دانید که باید به کدام یک مراجعه کنید، از این راهنما بهره ببرید:

کلینیک های زیبایی

این کلینیک ها مختص حل کردن تمام نگرانی های شما در مورد زیبایی ظاهر پوست است. اگر پوست شما مشکل حاد ندارد و می خواهید زیباتر و سالم تر به نظر برسد، به این کلینیک ها مراجعه کنید. درمان های این کلینیک ها هم سطحی و بی خطر است.

خدماتی که کلینیک ها ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

تمیز کردن منافذ پوست، میکرودرم ابرژن، لایه برداری های سبک و سطحی، ماساژ، فیشیال، از بین بردن موهای زائد، استفده از ماسک های تقویتی و مراقبتی و…

متخصصان پوست

اگر مشکل جدی در پوست دارید و دنبال درمان اختلالات و بیماری های پوستی یا علت های پیش زمینه آن هستید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

متخصصان پوست در مطب خود خدمات زیر را ارائه می دهند:

تشخیص و درمان آکنه های شدید، اگزما، خشکی شدید پوست، درمان پسوزکمکس، بوتاکس، انواع فیلر، لایه برداری های عمقی و شدید، درمان هایی که با لیزر انجام می شود مثل از بین بردن موهای زائد و برداشتن خال و جای جوش، انجام عمل های جراحی درمانی پوست و…

جمع بندی

برای اینکه پوست سالم و زیبا داشته باشید، لازم است که مرتب از آن مراقبت کنید. مراقبت های پوستی را در سه مرحله دسته بندی کنید؛ مراقبت های روزانه، هفتگی و ماهانه.

مراقبت های روزانه شامل شست وشو و استفاده از ضدآفتاب است. در مراقبت هفتگی می توانید پوست را لایه برداری کنید و در مراقبت های ماهانه لازم است که پوست و محصولات پوستی را دقیق تر بررسی کنید.

اگر مسائل پوستی شدید مثلا آکنه یا اگزما دارید، نباید دنبال درمان های خانگی باشید. حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. ولی اگر مسئله ای در پوست ندارید، برای داشتن پوستی سالم و جوان و شاداب می توانید از خدماتی که در کلینیک های زیبایی ارائه می شود، بهره ببرید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2201

به "چگونه با کمترین زحمت پوست سالم و زیبا داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با کمترین زحمت پوست سالم و زیبا داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید