کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است، احتیاج به یک راه میانی برای حذف کنکور

به گزارش تور ایران، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است، یادآور شد:باید برای حذف کنکور با احتیاط برخورد و یک راه میانی ایجاد کرد که متأسفانه هیچ وقت در ایران پیروز نبوده است.

کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است، احتیاج به یک راه میانی برای حذف کنکور

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند به وسیله آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح نمایند تا خبرنگاران خبرنگاران این مسائل را پیگیری نموده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت نمایند.

مخاطبان خبرنگاران موضوع کنکور دو بار در سال برگزار گردد را مطرح نموده و از خبرنگاران خواهان گفت وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران خبرنگاران برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه گفت: ما در شرایطی هستیم که گمان نمی کنم بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم. دانشگاه در این شرایط برای عده ای است که اول باعث می گردد که آنها شغل بگیرند و به واسطه آن شغل پستی دریافت نمایند و سپس می خواهند در همه سطوح مدرک داشته باشند.

عدم برگزاری کنکور شرایط را آشفته تر می نماید

وی با تاکید بر اینکه اگر کنکور نباشد وضع آشفته تر می گردد، گفت : مسائل بنیادی در بخش آموزش و پرورش داریم و آن این است که متأسفانه مدارس غیر انتفاعی پول می گیرند و دانش آموزان را ثبت نام می نمایند و آنها را برای کنکور می پرورانند. بنابراین آنهایی که تمکن اقتصادی دارند فرزندان خود را به این مدارس می فرستند که در نتیجه این دانش آموزان وارد دانشگاه می شوند و در رأس امور قرار می گیرند. بنابراین کنکور یک سیکل معیوب است.

با تقویت کیفیت آموزش مدارس دولتی احتیاجی به حذف کنکور نیست

وی با تاکید بر اینکه کنکور باید باشد، یادآور شد: آموزش و پرورش اگر می توانست کیفیت مدارس دولتی را بالاتر ببرد تا مردم عادی هم بتوانند فرزندان خود را به مدارس با کیفیت آموزشی نزدیک به منزل خود بفرستند احتیاجی به حذف کنکور نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بعضی از خانواده ها برای کنکور فرزندان خود مجبور به تغییر مکان زندگی خود از محله ای به محله دیگر و یا از شهری به شهر دیگر می شوند تا فرزندان شان در شهر و مدرسه خوبی برای کنکور آماده شوند. بنابراین این موضوع نشان می دهد سیستم مشکل دارد چرا باید اینگونه باشد.

صدوق خاطر نشان کرد: باید اطلاع رسانی کافی در خصوص رشته های مختلف به وسیله صداوسیما صورت می گرفت چرا که صدا و سیما سازنده فکر مردم است. مردم باید بدانند از دانشگاه چه می خواهند؛ما شغل زایی بعضی از رشته ها را در ذهن مردم فرو کردیم در حالی که ما پزشک یا مهندس بیکار نیز داریم. رفتن به دانشگاه 2 حالت دارد یا یک نفر می خواهد حرفه ای را یاد بگیرد تا احتیاجهای جامعه را پاسخ دهد و یا باید به عمق قضایا توجه نمایند که همان پرورش بُعد نفسانی انسان ها برای تربیت شدن آنها و ارتباط شان با افراد از خانواده تا محیط و زیست و ... می باشد. ما باید چنین چیزهایی را از دانشگاه رفتن طلب کنیم.

دانشگاه برآیند فرهنگی شدن دانشجو است

وی با بیان اینکه دانشگاه برآیند فرهنگی شدن دانشجو است نه یاد دریافت شغل و مهارتی، ادامه داد:امروز بایستی در دانشگاه ها حرفه ای را یاد بگیریم اما در کنار آن جامعیت جوانان ما باید رشد کند تا در مسائل مختلف گرفتار نشوند.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی همچنین اظهار داشت: ایجاد کردن رشته های متعدد و متکثر در شاخه های مختلف علوم مسائلی را در دوره های مختلف دکتری و کارشناسی ارشد و همچنین این مشکل به دوره های کارشناسی نیز سرایت نموده است که در کارشناسی رشته ها را تقسیم بندی کنیم. کارشناسی با گرایش های مختلف افراد را جامع بار نمی آورد و این احتیاجمند این است که اساتید دانشگاه را برای آینده ببینند نه فقط برای ارتقای خود.

صدوق توضیح داد: دانشجوی کارشناسی ما از ابتدای اینکه وارد دانشگاه می گردد می پرسد کدام کشور برای ادامه تحصیل بهتر است. این به این مفهوم است که دانشجو از امکان ملی برای رفتن به خارج از کشور آماده می گردد. می بینیم این افراد به کشورهای دیگر می فرایند و بعضاً پیروز هم نمی شوند و ایران فقیر دیگری را در کشورهای دیگر ایجاد می نمایند.

کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است/احتیاج به یک راه میانی برای حذف کنکور

وی با تاکید بر اینکه کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است، یادآور شد:باید برای حذف کنکور با احتیاط برخورد کرد و یک راه میانی ایجاد کنیم که متأسفانه هیچ وقت در ایران تا به امروز پیروز نبوده است.

عضو هیأت علمی این دانشگاه با تأکید بر سازمان های فنی و حرفه ای و توجه به آنها گفت: هیچ وقت فنی و حرفه ای در ایران جا نیفتاد تا در آنجا افراد حرفه ای را بیاموزند. و افرادی که استعدادی در زمینه بهتر درس خواندن دارند به مقاطع بالاتر راه پیدا نمایند.

صدوق یادآور شد :دانشگاه هایی مانند امیرکبیر و علم و صنعت وقتی به وجود آمدند مدرسه عالی بودند که به دنبال تربیت نیروی کیفی بودند. البته که دانشگاه جاذبه دیگری دارد. در کشوری مانند فرانسه مدارس عالی نیروی مورد لزوم کشور را تربیت می نمایند ممکن است فرد دکترا بگیرداما ناگزیر برای کییت و یادگیری بیشتر وارد مدرسه عالی گردد که در بسیاری از مواقع کیفیت مدارس عالی از دانشگاه بالاتر است و این افراد کسانی هستند که دولت و شرکت های مختلف به آنها احتیاج دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید سیستم کشور های دیگر را مطالعه کنیم، یادآور شد: 2500 تا 2700 موسسه آموزش عالی ایجاد شده است که باید ادغام شوند. دانشگاه های عظیم باید ادغام شوند چراکه این کار باعث صرفه جویی در مدیریت آموزشی و جلوگیری از تشعب در رشته ها و شاخه شاخه شدن علوم می گردد. تکه تکه شدن علوم به رفاه بشر منجر نشده است علوم باید با یکدیگر و به صورت میان رشته ای با هم رشد نمایند. ادغام دانشگاه ها در ایران کار بسیار سختی است و گروه های مختلف حاضر به انجام این موضوع نیستند. عظیمانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم باید به این موضوع نظر داشته باشند.

صدوق در سرانجام خاطر نشان کرد: کنکور یک مسئله جدی در کشور است و نباید آن را از دست بدهیم چشم داشت ها به عناوین آن است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1167

به "کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است، احتیاج به یک راه میانی برای حذف کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است، احتیاج به یک راه میانی برای حذف کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید