19 عادت روزمره که باعث آسیب به چشم می شوند

به گزارش تور ایران، تقریبا 80 درصد نخستین تاثیراتی که می پذیریم به وسیله بینایی و چشم است. در مطالعه ای که در آمریکا انجام شد شرکت کنندگان اذعان داشتند که نابینایی بدترین بیماری و رنج ممکن است که می تواند اتفاق بیفتد. در این مطلب چند عادت روزمره که به مرور زمان می تواند به بینایی آسیب بزنند را معرفی نموده ایم.

19 عادت روزمره که باعث آسیب به چشم می شوند

حرکات ناخودآگاه مانند مالش چشم ها و آرایش کردن می توانند در دراز مدت به چشم ها آسیب بزنند. بر اساس توصیه پزشکان این کارها خطر بیماری های چشمی را افزایش دهد. برای حفظ بینایی خود این عادت های بد را ترک کنید.

1. استفاده بیش از میزان از قطره چشم

قطره های چشمی روان نماینده می توانند به طور موقت به خشکی چشم ها یاری نمایند، اما استفاده زیاد از قطره چشم نتیجه عکس خواهد داشت. به گفته پزشکان استفاده بیشتر از قطره الزاما بهتر نیست. بلکه بهتر است قطره را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

استفاده بیش از حد از قطره باعث خارش یا تورم چشم می گردد. در صورتی که قطره حاوی مواد نگهدارنده مصنوعی باشد این خطر افزایش می یابد که می تواند منجر به واکنش های آلرژیک در بعضی افراد گردد. همیشه قطره های چشمی خریداری کنید که مواد نگهدارنده مصنوعی نداشته باشند و آن ها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

2. تماشای بیش از حد صفحه نمایش

پزشکان چشم می گویند بچه ها بیشتری را در حالی که از خستگی چشم ناشی از تماشای بیش از حد صفحه نمایش رنج می برند ویزیت می نمایند. علاوه بر این نزدیک بینی از سال 1970 افزایش داشته است. زمان مشاهده صفحه نمایش تا حدی مسئول این روند کاهش بینایی است.

در سال 2014 محققان به این نتیجه رسیدند که بچه های که زمان زیادی را در منزل سپری می نمایند به احتمال بیشتری دچار نزدیک بینی می شوند. با وجود اینکه دلایل آن ها تائید نشده است اما محققان عقیده دارند که زمان مشاهده صفحه نمایش می تواند به مرور زمان چشمانمان را تحت فشار قرار دهد. بنابراین به خاطر سلامت چشمانتان زمان مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر، تلفن همراه یا تلویزیون را کاهش دهید.

3. استفاده نکردن از عینک آفتابی

اگرچه ممکن است بدون عینک آفتابی در هوای روشن مسئله ای نداشته باشید، اما چشمانتان اذیت می شوند. درست مانند پوست چشم ها هم ممکن است دچار سوختگی شوند. این مشکل آفتاب سوختگی چشم یا فوتوکراتیت نامیده می گردد و می تواند باعث گردد به صورت موقتی بیناییتان را از دست دهید. یکی از انواع رایج فوتوکراتیت برف کوری است.

در سال 2014 تحقیقات به آنالیز چگونگی تاثیر اشعه های UV خورشید روی سلامتی چشم پرداختند. نتیجه ای که حاصل شد این بود که قرار گرفتن بیشتر در معرض اشعه های UV احتمال بروز آب مروارید در افراد را افزایش می دهد. افرادی که از عینک آفتابی استفاده نمی کردند هم دچار دژنراسیون ماکولای زودرس در زندگی می شوند.

4. مالیدن چشم ها هنگام خارش آن ها

مالیدن چشم ها مانند یک اتفاق روزمره به نظر می رسد. این کار جاری شدن اشک ها را تجریک می نماید که باعث می گردد مردمک چشم مرطوب و تمیز گردد. اما بر اساس گفته پزشکان مالیدن چشم ها می تواند رگ های خونی کوچک را بشکند و همین مساله دایره های تیره در چشم ایجاد می نماید. علاوه بر این میکروب های روی دست به چشم منتقل می شوند.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد مالش مداوم چشم بعلاوه قرنیه را هم نازک می نماید. این مساله به مرور زمان می تواند چشم هایتان را خراش داده و ضعیف کند یا حتی منجر به ابتلایتان به یک بیماری دیژنراتیو به نام قوز قرنیه گردد.

5. دقت نکردن در آرایش چشم

با هر بار آرایش کردن چشمان خود را در معرض خطر قرار می دهید. چشم پزشکان توصیه می نمایند تنها روی پوست تمیز آرایش انجام دهید. هم چنین از پوشاندن خط مژه با آرایش خودداری کنید. زیرا روی خط مژه غددی وجود دارند که روغن های سالمی را برای سطح چشم ترشح می نمایند.

در صورتی که وسایل آرایشتان تاریخ انقضایشان گذشته است از آن ها استفاده نکنید. احتمال رشد باکتری روی محصولات تاریخ گذشته زیاد است و همین مساله منجر به مسائلی مانند قرمزی چشم می گردد. به خاطر داشته باشید که به همین دلیل حتما براش ها و اسفنج های آرایشی خود را مرتبا بشویید.

6. استفاده نکردن از عینک هنگام شنا

فرقی نمی نماید که زیر آب چشمانتان را باز کنید یا ببندید در هر حال شنا کردن بدون محافظ چشم می تواند به بیناییتان آسیب بزند. کلر و سایر مواد شیمیایی به لایه اشکی؛ لایه نازکی که سطح چشم را می پوشاند آسیب می رسانند و ممکن است چشم ها قرمز شوند.

کلر و آب شور می توانند به مرور زمان به چشم ها آسیب بزنند. هنگام شنا از عینک بهره ببرید. بعلاوه توصیه می گردد پس از شنا چشمان خود را با آب تمیز و تازه بشویید. این کار مواد شیمیایی را از روی چشمانتان پاک می نماید.

7. خیره شدن به خورشید

بعضی افراد می توانند در روزهای مه، غروب آفتاب و خورشید گرفتگی به خورشید خیره شوند. حتی اگر این مساله باعث آزارتان هم نگردد اما نگاه کردن به خورشید می تواند باعث آسیب به چشمانتان گردد. نور خورشید می تواند شبکیه را سوزانده و باعث زخم شدن آن گردد. به این مشکل رتینوپاتی می گویند.

نگاه کردن به خورشید به مرور زمان منجر به از دست دادن یا تاری دید گردد. در صورتی که به وسیله لنز بدون فیلتر مانند دوربین چشمی یا تلسکوپ به خورشید نگه کنید به چشمانتان آسیب خواهید زد و ممکن است 12 ساعت طول بکشد تا علائم ظاهر شوند.

8. استفاده از عینک آفتابی نامناسب

عینک های آفتابی چشم ها را از اشعه های فرابنفش محافظت می نمایند. حداقل بعضی عینک های آفتابی این کار را انجام می دهند. پزشکان توصیه می نمایند عینک آفتابی ای خریداری کنید که 99 تا 100 درصد اشعه های فرابنفش را مسدود کند. در غیر این صورت نور آفتاب منجر به آب مروارید شده و شبکیه که عامل واضح تماشا است را از بین می برد.

بعلاوه مطمئن شوید که میزان عینک آفتابی متناسب باشد منظور از متناسب بودن این نیست که مژه ها را لمس کند یا از چشم بیرون بزند بلکه منظور عینکی است که با ابرو تناسب داشته باشد.

64 درصد افراد باور دارند که استفاده از عینک باعث بدتر شدن بیناییشان می گردد. آن ها بر این باور هستند که عینک زدن باعث می گردد چشمانمان به عینک متکی شده و به آرامی بیناییمان بدتر گردد. اما همه شواهد متضاد این مساله را نشان می دهند و می گویند استفاده نکردن از عینک باعث بدتر شدن بینایی می گردد.

طولانی ترین مطالعه روی عینک 23 سال طول کشید و در طول این مدت محققان بچه های که به صورت مرتب از عینک استفاده می کردند را با بچه های که به ندرت عینک می زدند مقایسه کردند. بر اساس نتیجه بچه های که کمتر از عینک خود استفاده می کردند کره چشم بلندتری داشتند و بیناییشان بدتر بود. در صورتی که برایتان عینک تجویز شده مطابق دستور از آن بهره ببرید.

9. در نیاوردن لنزها از چشم در هنگام خواب

در آوردن لنزها در شب می تواند درد داشته باشد. اما خوابیدن در حالی که لنزها در چشم قرار دارند می تواند به چشم ها آسیب برساند و خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. حتی در خصوص لنزهای چند روزه هم باید آن ها را حداقل یکبار در هفته تعویض کنید.

اما لنزها چگونه به چشم ها آسیب می زنند؟ لنزها مانع از رسیدن اکسیژن به قرنیه شده و اجازه تشکیل رگ های خونی تازه را نمی دهند. همین مساله از درست قرار گرفتن لنزها جلوگیری می نماید. در شرایط بد، این شرایط حتی به افراد اجازه استفاده دوباره از لنزها را هم نمی دهد.

10. خواب بیشتر یا کمتر از حد احتیاج

آیا تا به امروز پس از یک شب بدون خواب احساس خشکی چشم داشته اید؟ این موضوع طبیعی است و در صورتی که به میزان کافی نخوابید سلامت چشمانتان به خطر می افتد. خواب چشمانتان را با گردش مایع پر می نماید. در صورتی که اغلب نمی خوابید رگ های خونی در چشمانتان می ترکند.

در سال 2019 محققان بیش از 6700 نفر را برای مشاهده تاثیر خواب بر بیناییشان آنالیز کردند. بر اساس نتیجه خواب بسیار کم خطر آب سیاه را افزایش می دهد. از سوی دیگرخواب بیش از حد (بیش از 10 ساعت در شبانه روز) هم این خطر را افزایش می دهد. سعی کنید در شبانه روز بین هفت تا نه ساعت بخوابید.

11. استفاده نکردن از روش ایمن برای پاک کردن آرایش چشم

در خاتمه یک روز طولانی بسیار وسوسه نماینده است که آرایش صورت خود را با کشیدن دستمال پاک نماینده آرایش پاک کنیم. اما این کار به پوست و چشم آسیب می زند. به جای این کار به آرامی دستمال یا پد را برای پاک کردن آرایش روی صورت خود بچرخانید.

در صورتی که برای پاک کردن چشم هایتان به مالیدن و کشیدن دستمال احتیاج پیدا کردید محصول آرایشی خود را عوض کنید. مالیدن محکم پوست چشم نه تنها باعث آسیب به چشم ها شده بلکه منجر به آیجاد چین و چروک می گردد.

12. خوابیدن بدون پاک کردن آرایش

رفتن به تخت خواب بدون پاک کردن آرایش بسیار وسوسه نماینده است اما به هیچ عنوان با آرایش نخوابید. ریمل و خط چشم می توانند روی بالشت مالیده شده و وارد چشمتان شوند. همین مساله منجر به آسیب به چشمتان می گردد.

آرایش ممکن است غدد چربی در خط چشم را مسدود کند. به مرور زمان باکتری ها ممکن است تجمع نموده و التهاب یا برآمدگی های کوچکی به نام هوردلوم را ایجاد نمایند. برای جلوگیری از این اتفاق همیشه دستمال های پاک نماینده آرایش را کنار تخت خود داشته باشید.

13. استفاده نکردن از قطره چشم مناسب

داروخانه ها انواع مختلفی از قطره های چشم دارند. بسیار مهم است که کدام یک را انتخاب کنید. برندهای خاص برای بیماری های چشمی خاص طراحی شده اند و در صورتی که از قطره اشتباه بهره ببرید بیماریتان بدتر می گردد. هیچگاه از قطره های تجویز شده برای بیماری های غیرتجویزی استفاده نکنید زیرا این قطره ها اغلب حاوی استروئیدهایی هستند که خطر آسیب به چشم مانند آب سیاه و آب مروارید را به مرور زمان افزایش می دهند.

قطره های موجود در داروخانه به سه دسته تقسیم می شوند: اشک مصنوعی، قطره های حساسیت و قطره های ضدقرمزی چشم. قطره های اشک مصنوعی خشکی چشم را تسکین می دهند در حالی که قطره های ضدقرمزی رگ های خونی چشم را برای تسکین قرمزی چشم باریک می نمایند. قطره های آلرژی هم که دیگر احتیاج به شرح ندارند.

14. انجام ندادن معاینات چشم پزشکی

84 درصد افراد بر این باور هستند که بینایی مهم ترین حس آن ها است. اما تنها نیمی از این افراد در معاینات چشم پزشکی شرکت می نمایند. معاینات چشم پزشکی بسیار مهم هستند. این معاینات به صورت مرتب افراد را از نظر ابتلا به آب مروارید، آب سیاه، دژنراسیون ماکولا، خشکی چشم و خستگی بینایی مورد آنالیز قرار می دهد.

توصیه می گردد در صورتی که بین 20 تا 64 سال هستید هر دو تا چهار سال مهاینات چشم را انجام دهید. در صورتی که خودتان یا یکی از اعضای خانوادتان سابقه بیماری چشم دارید زود به زودتر معاینات چشم پزشکی را انجام دهید.

15. ننوشیدن آب

چشم هایمان به صورت مداوم برای کار کردن به آب احتیاج دارند. در صورتی که دهیدراته شوید بیناییتان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. دهیدراته شدن و بی آبی می تواند چشم هایمان را خشک کند. به مرور زمان این مساله دیدمان را کاهش داده و منجر به سردرد یا تاری دید می گردد.

در سال 2015 مطالعه ای در سال 2015 انجام شد که تاثیر آبرسانی بر سلامت بینایی را مورد آنالیز قرار داد. بر اساس این مطالعه سلامت چشم شرکت نمایندگانی که دچار دهیدراته شدن بودند نسبت به افرادی که هیدراته بودند بدتر بود. مسائل اساسی چشم یا چشم هایی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند برای بینایی باید هیدراته باقی بمانند.

16. نخوردن ویتامین های کافی

اگرچه ممکن است بسیاری از افراد غذا را مرتبط با بینایی نمی دانند اما رژیم غذایی به مرور زمان می توانند روی سلامت بینایی تاثیر بدی داشته باشد. به طور خاص ویتامین های A ،C و E می توانند روند کاهش بینایی را به تاخیر بیندازند. رادیکال های آزاد به چشم ها آسیب می زنند. با خوردن آنتی اکسیدان ها می توانیم از شبکیه و لکه زرد چشم محافظت کنیم.

غذاهای حاوی ویتامین های A ،C و E شامل آجیل، دانه ها، میوه ها و سبزیجات هستند. محصولات قرمز، نارنجی و زرد اغلب حاوی اندازه زیادی آنتی اکسیدان هستند. بعلاوه می توانید با خوردن جو ویتامین E دریافت کنید.

17. نخوردن اسیدهای چرب امگا 3

گیرنده های نوری در شبکیه چشم روی اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) که نوعی اسید چرب امگا 3 است کار می نمایند. این اسیدها دارای ویژگی های ضدالتهاب هستند که چشم ها را در برابر آسیب محافظت می نماید. به مرور زمان این اسیدها می توانند سرعت دژنراسیون ماکولا را کاهش داده و بینایی مان را قوی نگه دارند.

18. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند مسائلی را در رابطه با سلامتی ایجاد کند اما بعضی از افراد نمی دانند که روی چشم ها هم تاثیر بد دارد. سیگار کشیدن خطر ابتلا به آب مروارید، سندرم چشم خشک، آب سیاه، رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد.

سیکار کشیدن چشم ها را خشک نموده و به رگ های خونی و عصبی در شبکیه آسیب می زند. بعلاوه به مرور زمان باعث آسیب های مغزی می گردد که بر نحوه تفسیر بینایی به وسیله مغز تاثیر می گذارد.

19. استفاده کردن از لنزهای تماسی تجویز نشده

لنزهای مطابق مد که لنزهای آرایشی یا نمایشی هم نامیده می شوند محبوبیت بسیاری پیدا نموده اند. این لنزها می توانند رنگ چشم فرد را به رنگ دلخواه تغییر دهند. مسئله ای که این لنزها دارند این است که متناسب با چشمان شما ساخته نشده اند. لنزهایی که خیلی متناسب نیستند می توانند منجر به آسیب سطحی شده و در بعضی افراد باعث از دست رفتن بینایی شوند.

از لنزهای تجاری نمایشی به ندرت بهره ببرید. در صورتی که می خواهید به صورت مداوم از لنزهای رنگی بهره ببرید آن ها را از یک فراوری نماینده معتبر و دارای مجوز خریداری کنید در این صورت احتمال آسیب به چشم کمتر است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: HealthyGem

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2422

به "19 عادت روزمره که باعث آسیب به چشم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 عادت روزمره که باعث آسیب به چشم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید