5 مشکل سلامتی ناشی از افسردگی

به گزارش تور ایران، افسردگی، یکی از شایع ترین بیماری ها در عصر حاضر است که حدود 15 تا 20 درصد مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

5 مشکل سلامتی ناشی از افسردگی

به گزارش خبرنگاران، اگرچه افسردگی یک اختلال روانی محسوب می شود اما بر سلامت جسمی و به زیستی افراد هم تأثیر می گذارد.

افسردگی ارتباط مستقیمی با استرس دارد و نحوه عملکرد مغز افراد را تغییر داده و می تواند خطر ابتلا به مسائل مختلف جسمی را هم افزایش دهد.

افسردگی منجر به افزایش هورمون های استرس مانند کورتیزول یا آدرنالین می شود و می تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد تأثیر بگذارد و آن ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند مسائل قلبی، دیابت، سرطان، بیماری کلیوی، سکته مغزی و بیماری پارکینسون قرار دهد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از هندوستان تایمز، دکتر بَنگر در مورد بیماری های جسمی مختلفی که افسردگی می تواند ایجاد کند توضیحاتی را ارائه می دهد:

1. بیماری های قلبی:

هورمون استرس آدرنالین ضربان قلب را افزایش داده و عروق خونی را سفت می کند و بدن را در شرایط اضطراری طولانی مدت قرار می دهد. با گذشت زمان، این می تواند منجر به بیماری های قلبی شود. تحقیقات نشان داده که اگر افسردگی درمان نشود، خطر حمله قلبی و مرگ پس از آن در افراد افزایش می یابد. همچنین حدود 15 درصد از افراد مبتلا به بیماری های قلبی هم دچار افسردگی می شوند.

2. بیماری های خود ایمنی:

افسردگی و استرس ممکن است تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند که احتمال ابتلا بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد.

3. سرطان:

انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان روده در افراد مبتلا به افسردگی شایع است. دلیل دقیق آن هنوز ناشناخته است اما به نظر می رسد که افسردگی از طریق راستا التهابی و سموم به آنها مرتبط است. همچنین بیماران افسرده به دلیل داشتن سبک زندگی ناسالم از جمله سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان های دیگر مانند معده، لوزالمعده، مری، ریه و کلیه قرار دارند.

4. چاقی و دیابت نوع 2:

در حالی که افسردگی اغلب به نام یک بیماری روانی تصور می شود، در اشتها و تغذیه فرد مبتلا هم نقش دارد؛ به طوری که برخی از افراد با پرخوری به اصطلاح راحت خوردن کنار می آیند که این می تواند منجر به افزایش وزن و بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 شود. همچنین افسردگی می تواند باعث تغییر در حرکات روده و علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) شود.

5. از دست دادن حافظه:

افسردگی می تواند علائم زیادی را در سیستم عصبی مرکزی ایجاد کند که بسیاری از آنها به راحتی قابل رد یا نادیده گرفتن هستند. افراد مسن مبتلا به افسردگی در مقایسه با افراد جوان مبتلا به آن، مسائل بیشتری در از دست دادن حافظه و زمان واکنش در حین فعالیت های روزمره دارند. افسردگی همچنین یک عامل خطر مستقل برای سکته مغزی و زوال عقل هم محسوب می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1979

به "5 مشکل سلامتی ناشی از افسردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مشکل سلامتی ناشی از افسردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید