اتفاقات عجیب در بازار مسکن پایتخت؛ روایت های گوناگون از شرایط آینده ، چرا فروشنده ها از فروش ملک صرف نظر می نمایند؟

به گزارش تور ایران، گزارش میدانی حاکی از آن است که در میان فایل های فروش مسکن، از هر 10 خانه ای که برای فروش گذاشته شده بوده، تقریبا 6 مورد از آنها برای فروش دست نگه داشته اند.

اتفاقات عجیب در بازار مسکن پایتخت؛ روایت های گوناگون از شرایط آینده ، چرا فروشنده ها از فروش ملک صرف نظر می نمایند؟

جهت دریافت خدمات انواع الاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، اتفاقات بازار مسکن در دو سه ماه اخیر به حدی عجیب بوده که حالا باعث شده روایت های گوناگونی از شرایط آینده بازار مسکن شنیده گردد. اگرچه کرونا در ایجاد چنین شرایطی بی تقصیر نبوده است، اما همین موضوع بهانه ای شده که امروز فایل های فروش مسکن به حداقل برسد و حتی بسیاری از فروشنده ها، از فروش خانه صرف نظر نمایند.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که در میان فایل های فروش مسکن، از هر 10 خانه ای که برای فروش گذاشته شده بوده، تقریبا 6 مورد از آنها برای فروش دست نگه داشته اند. در مراجعه به چند بنگاه املاک، هنگام تماس با فروشنده ها برای بازدید از خانه، این جمله بسیار شنیده شد: فعلا تصمیم مان برای فروش تغییر کرد و از فروش خانه صرف نظر نموده ایم.

به نظر می رسد انتظار افزایش قیمت مسکن در ماه های آینده در این موضوع بی اثر نبوده است؛ اگرچه مشاوران املاک نیز به این موضوع دامن می زنند و در مراجعه به بنگاه های املاک، عنوان می نمایند اگر می توانید، برای فروش دست نگه دارید؛ قیمت ها در بازار رو به بالا است.

از نگاه دلالان بازار مسکن، در حال حاضر ریسک تبدیل ملک در بازار افزایش یافته است؛ تا جایی که همین موضوع باعث شده فایل های فروش ملک ته نشین شده و در مقابل، قیمت های پیشنهادی، نجومی شوند؛ به طوری که قیمت ها با ارزش روز خانه ها همخوانی ندارند.

  • گرانی خانه در سه ماه و نیم گذشته

با این وجود، اگر در سه ماه اخیر، یعنی از قبل از کرونا تا به امروز در میان فایل های فروش مسکن دنبال خانه گشته باشید، متوجه می شوید قیمت خانه در همین بازه زمانی 3 ماه و نیم حدود 3 میلیون گران شده است.

گذر از میان املاکی ها در جنوب تهران، منطقه خانی آبادنو حاکی از آن است که خانه ای که قبل از سال 99 در اوایل اسفندماه برای فروش متری 9 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بوده، در حال حاضر این خانه 12 میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین در منطقه شرق تهران، در خیابان نیروی هوایی، واحد مسکونی نوسازی که اول اسفندماه با قیمت 20 میلیون تومان برای فروش فایل شده بوده، حالا کمتر از 23 میلیون تومان فروخته نمی گردد.

نبض منطقه ای معاملات ملک پایتخت در اردیبهشت ماه 1399 حاکی از آن است که بالاترین رشد ماهیانه قیمت به میزان 25.7 درصد به منطقه 6 تعلق داشته که جزو 10 منطقه پر تقاضای تهران محسوب می گردد. پس از آن بیشترین رشد قیمت به ترتیب در منطقه 16 به میزان 23 درصد، منطقه 7 بالغ بر 19.7 درصد، منطقه 14 به میزان 14.4 درصد، منطقه 12 بالغ بر 14.1 درصد، منطقه 3 به میزان 13.3 درصد، منطقه 5 بالغ بر 13.2 درصد، منطقه 21 به میزان 12.7 درصد، منطقه 17 بالغ بر 12.6 درصد و منطقه 11 به میزان 12.5 درصد رقم خورده است.

  • روایت بانک مرکزی از افزایش قیمت ها

در این میان، در جدیدترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در اردیبهشت ماه امسال، تعداد معاملات، 11 هزار و 310 واحد مسکونی اعلام شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته 6.7 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در این گزارش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 16 میلیون و 972 هزار و 700 تومان برآورد شده است که نسبت به اردیبهشت سال قبل 33.9 درصد افزایش نشان می دهد.

بنا به این گزارش، مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در دو ماهه نخست امسال به 12 هزار و 553 فقره رسید که نسبت به دو ماهه سال گذشته 19.3 درصد کاهش داشته است.

متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در مجموع دو ماهه فروردین و اردیبهشت امسال 16 میلیون و 134 هزار و 300 تومان بوده که نسبت به دو ماهه ابتدایی 98 معادل 34.8 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در دو ماهه ابتدایی سال 97 پنج میلیون و 753 هزار و 400 تومان بود که رشد بیش از سه برابری (300 درصدی) قیمت طی دو سال در بازار مسکن تهران رقم خورده است.

  • افزایش قیمت مسکن به اندازه تورم

تحلیلگران بازار مسکن، دلیل افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر را تغییر شاخص های مالی از جمله افزایش قیمت دلار، طلا، مصالح ساختمانی و نرخ دستمزد می دانند.

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره شرایط مسکن در امسال می گوید: پیش بینی من این است که حداقل تا شهریور ماه قیمت ها به فرایند افزایشی خود ادامه دهند و این افزایش قیمت در شهرهای عظیم حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود.

به اعتقاد وی، سونامی قیمتی نخواهیم داشت. در شهرهای کوچک تر احتمالا افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

  • افزایش طول دوره انتظار مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: هم اکنون طول دوره انتظار مسکن به بیشترین حد تاریخی خود رسیده است و هیچ گاه به این اندازه نبوده است.

به گفته بهروز ملکی، هرچند نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار در کشورمان طی 3 دهه گذشته با نوساناتی روبرو بوده، اما در مجموع می توان فرایند کلی آن را صعودی دانست. در چنین شرایطی بدیهی است که طول دوره انتظار مسکن نیز افزایش یافته است.

وی عنوان می نماید: اطلاعات موجود نیز موید آن است که هم اکنون طول دوره انتظار مسکن به بیشترین حد تاریخی خود رسیده است و هیچ گاه به این اندازه نبوده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح می نماید: این به معنای آن است که خانوارهای ایرانی فاقد مسکن می بایست برای خرید مسکن، مدت بیشتری (نسبت به پیشینیان) در انتظار بمانند. این موضوع، یکی از دلمشغولی های عظیم من است.

  • جزئیات پیش فروش و خرید متری مسکن در بورس | مردم خانه دار می شوند؟
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1146

به "اتفاقات عجیب در بازار مسکن پایتخت؛ روایت های گوناگون از شرایط آینده ، چرا فروشنده ها از فروش ملک صرف نظر می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاقات عجیب در بازار مسکن پایتخت؛ روایت های گوناگون از شرایط آینده ، چرا فروشنده ها از فروش ملک صرف نظر می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید