تربیت و نگهداری سگ خانگی (2)

به گزارش تور ایران، تربیت و نگهداری سگ خانگی یکی از جالب ترین سرگرمی های انسان ها است. سلامت سگ خانگی بسیار حائز اهمیت بوده و به همین جهت مطالب زیر می تواند شما را در جهت مراقبت از سگ خانگی خود کمک نماید.

تربیت و نگهداری سگ خانگی (2)

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - در مطلب قبلی به 10 سوال در مورد تربیت و نگهداری از سگ های خانگی پاسخ دادیم؛ در این مطلب قصد داریم به سوالات رایج دیگر که ممکن است برای شما نیز پیش آمده پاسخ دهیم؛ سوالاتی در مورد بیماری های عفونی، تنها گذاشتن سگ در خانه، واکسیناسیون سگ های خانگی، دنبال کردن و دریافت دُم و... با ما همراه باشید.

11. بیماری های عفونی سگ ها

سوال: دختر هسمایه ما به بیماری عفونی MRSA مبتلا شده و مدام در حال بازی با سگ تریر من است. آیا ممکن است این بیماری به سگ من سرایت کند؟

جواب: بله این بیماری از حیوان به انسان و بالعکس قابل انتقال است. خوشبخانه برای مقابله با این بیماری داروهای آنتی بیوتیک مخصوصی با عوارض جانبی کم وجود دارد. بیماری MRSA انسان و حیوانات را به یک شکل تحت تاثیر قرار می دهد با این حال، سگ ها بیشتر ناقل بیماری هستند. از آنجا که سگ شما در معرض این بیماری قرار داشته حتما او را نزد یک دام پزشک ببرید.اگر جواب آزمایشات مثبت باشد، دام پزشک تعدادی آنتی بیوتیک برای سگ شما تجویز خواهد نمود و دیگر احتیاجی نیست شما و سایر اعضای خانواده برای انجام آزمایش به پزشک مراجعه کنید. اگر جواب آزمایش منفی بود و سگ شما به این بیماری مبتلا نشده بود باز هم جانب احتیاط را رعایت کنید و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مرتب دستان خود را بشوئید.

12. پرورش سگ بولداگ

سوال: به تازگی سگ بولداگ عزیزمان را از دست دادیم. من به شخصه ترجیح می دهم به جای خریدن یک توله سگ جدید، سرپرستی یک سگ بولداگ بی پناه را بر عهده بگیرم. چه باید بکنم؟

جواب: بسیار عالی. فقط باید این نکته را به یاد داشته باشید که سرپرستی یک حیوان بی پناه، تنها به داشتن یک حیوان بانک و بامزه خلاصه نمی شود. بسیاری از سگ ها به این دلیل بی سرپرست مانده اند که با مسائلی از قبیل: بیماری، کهولت سن، بارداری و یا مسائل رفتاری روبرو بوده اند. نگهداری از این حیوانات بسیار کار پسندیده ای است اما در عین حال سخت و سخت است. این حیوانات به آموزش، غذا و تربیت احتیاج دارند. پس اول از خودتان بپرسید آیا زمان کافی برای یک توله سگ غیراهلی و مضطرب را دارم یا نه؟ آیا درمورد بیماری ها و روش نگهداری از یک حیوان تعلیم ندیده چیزی می دانم؟ اگر گرفتار شدم آیا می توانم یک فرد قابل اطمینان و تمام وقت برای نگهداری از او پیدا کنم؟ اگر پاسخ همه این سوالات را می دانید به یکی از مراکز نگهداری از حیوانات بی سرپرست مراجعه نموده و یا به سایت اینترنتی این مراکز سری بزنید.

13. تنها گذاشتن سگ خانگی

سوال: لطفا یک اختلاف خانوادگی را حل کنید، یک سگ چه مدت می تواند تنها بماند؟

جواب: این مورد کاملا به سن و سال حیوان، خلق و خو و سطح فعالیت او بستگی دارد. برای مثال: یک سگ لابرادور کم سن و سال ترجیح می دهد تمام روز را روی یک مبل لم داده و برای خوش آمد گویی به صاحب خود فقط دم تکان دهد. از طرفی، سگ های پرانرژی مثل توله سگ تریر که بسیار فعال و پرجنب و جوش هستند خیلی زود از تنهایی خسته شده و آغاز به جویدن وسایل می نمایند و یا اینکه با پارس کردن زیاد همسایه ها را عذاب می دهند.

در نتیجه جواب این است: سگ های جوان و با انرژی تا 3 ساعت و سگ های بالغ تا6 ساعت می توانند تنهایی را تحمل نمایند. اگر قرار است برای مدت بیشتری خارج از منزل باشید، حتما از یک دوست یا همسایه بخواهید برای نگهداری از حیوان به شما یاری کند و او را برای قدم زدن بیرون ببرد. اگر مجبور شدید سگ تان را در خانه تنها بگذارید سعی کنید با دادن یک اسباب بازی سرگرم نماینده مانند همان استخوان های پلاستیکی او را برای چند ساعتی مشغول کنید.

نکته دیگری که باید توجه کنید این است که یک حیوان تا چه مدت می تواند ادرار خود را کنترل کند؟ نباید انتظار داشته باشید که چندین ساعت منتظر آمدن شما بماند و به یاد داشته باشید که نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی ممکن است باعث عفونت مجاری ادراری حیوان بشود. اگر انتظار دارید بگویم در مدتی که منزل نیستید حیوان را بیرون از خانه بگذارید، هرگز چنین چیزی از من نخواهید شنید. هرچند منزل شما حصارکشی خوبی داشته باشد، باز هم نمی توان مطمئن بود که حیوان از آب و هوای بد و گرمازدگی و شکار توسط شکارچیان در امان بماند.

14. واکسیناسیون سگ های مسن

سوال: سگ شکاری من بسیار پیر شده و من فکر می کنم واکسیناسیون او لزومی نداشته باشد. درست است؟

جواب: خیر این تصور کاملا غلط است. سگ ها همواره به مراقبت احتیاج دارند و شما برای آن که بدانید این حیوان در این سن به چه واکسنی احتیاج دارد حتما باید با دام پزشک او مشورت کنید و برای این کار 3 فاکتور را در نظر داشته باشید: قانون، محل زندگی، و سبک زندگی.

مقررات محلی مشخص می نمایند که چند وقت یک بار باید حیوان خود را بدون درنظردریافت سن و سال او واکسینه کنید. برای برخی مناطق این مدت، سالانه و برای مناطق دیگر سه سال یک بار خواهد بود.

مساله بعدی محل زندگی و شرایط جوی است. مثلا در برخی مناطق احتمال ابتلا به بیماری های خاصی وجود دارد در این صورت صاحب سگ با توجه به شرایط محل زندگی باید برای واکسیناسیون حیوان، به خصوص اگر سن بالایی داشته باشد، اقدام کند.

در نهایت باید به سبک زندگی خود توجه کنید. اگر عادت دارید سگ خانگی خود را برای نظافت و پیرایش به کلینیک ببرید و یا اینکه دوست پشمالوی شما به بازی با سگ های دیگر در پارک عادت دارد، توصیه می کنم برای پیش گیری از بیماری های مسری، سالانه یک بار او را واکسینه کنید. به علاوه پیشنهاد می کنم در برابر بیماری هایی نظیر هپاتیت نیز او را واکسینه کنید.

15. میکروچیپ

سوال: فکر می کنم بهتر است برای سگ خانگی ام یک کارت شناسایی از نوع میکروچیپ تهیه کنم. آیا این کار انسانی است؟

جواب: قطعا. یکی از این کارت های شناسایی که به اندازه یک دانه برنج است، تهیه کنید و به دام پزشک بدهید تا آن را زیر پوست حیوان و بین شانه های او قرار دهد. این کار کمتر از واکسیناسیون درد دارد و به اندازه واکسن زدن زمان می برد. این کار هزینه زیادی هم ندارد و دام پزشک با دریافت 50 دلار، کارت شناسایی را زیر پوست سگ شما می کارد و در صورت گم شدن حیوان به راحتی می توانید او را پیدا کنید. بر اساس آمار به دست آمده روزانه 1400 حیوان با همین روش شناسایی و به صاحبان خود بازگردانده می شوند. من به شدت توصیه می کنم به جای نصب پوستر با این روش سگ خود را در برابر ربوده شدن و گم شدن بیمه کنید.

16. دیسپلازی مفصل ران ( Hip Displaysia)

سوال: سگ ژرمن شپرد من به تازگی با مشکل دیسپلازی مفصل ران روبرو شده است. آیا می توانم برای راحتی او کاری انجام دهم؟

جواب: متاسفانه سگ شما با شایع ترین بیماری استخوانی که ممکن است برای سگ های عظیمی مثل ژرمن شپرد، سگ های شکاری و لابرادور اتفاق بیفتد، روبرو شده است. به عبارتی در این بیماری، استخوان ران به درستی در سوکت ران قرار نمی گیرد و به مرور باعث فرسایش غضروف می شود. در بسیاری از موارد این بیماری باعث بروز آرتروز در حیوانات بزگ تر از 4 ماه می شود. در این صورت استفاده از کیسه یخ، کیسه آب گرم، ماساژدادن و طب سوزنی تا حدودی درد حیوان را تسکین خواهد داد. اما این ها همگی موقت هستند و قطعا سگ شما به یک درمان همیشگی احتیاج دارد بنابراین توصیه می کنم، از داروهای ضدالتهابی استروئیدی بهره ببرید. در صورت احتیاج ممکن است سگ شما حتی به عمل جراحی نیز احتیاج داشته باشد.

17. دنبال کردن و دریافت دُم

سوال: چرا سگ ها کوشش می نمایند دُم خود را بگیرند؟!

جواب: بسیاری از سگ ها عاشق دنبال کردن همه چیز حتی دُم خود هستند. بیشتر سگ ها با افزایش سن این عادت را ترک می نمایند ولی اگر سگ شما در سنین بالا، هنوز این عادت را ترک ننموده به احتمال زیاد به دنبال جلب توجه است. متاسفانه این کار که در ابتدا خنده دار به نظر می رسد، ممکن است باعث آسیب دیدن پشت حیوان بشود. برای ترک کردن این عادت باید سعی کنید در این مورد کاملا به او بی توجهی کنید و یا سعی کنید با یک کار دیگر مثل توپ بازی حواس او را پرت کنید و بعد از بازی به او جایزه بدهید. اگر متوجه شدید که حیوان علاوه بر دنبال کردن دم خود، نیم تنه خود را می جود و یا می خاراند، احتمالا به یک بیماری پوستی مبتلا شده و باید به دام پزشک مراجعه کنید.

18. بوی بد دهان سگ ها

سوال: برای رفع کردن بوی بد دهان سگم چکار کنم؟

جواب: تنفس بد بو به احتمال زیاد به دلیل جرم دریافت دندان ها ایجاد می شود. ضروری است برای تمیزکردن دندان های حیوان خود او را نزد دام پزشک ببرید. وقتی پلاک یا جرم دندان تمیز شود، بوی بد دهان نیز رفع خواهد شد. خودتان نیز در منزل می توانید با مسواک و خمیردندان، دندان های او را تمیز کنید.

19. استخوان خوردن سگ خانگی

سوال: آیا پس مانده های استخوان غذا برای سگ ها ضرر دارد؟

جواب: استخوان چه خام و چه پخته چیزی جز دردسر نیست. به چند دلیل: اول این که چربی و روغن موجود در استخوان باعث اسهال و در موارد حاد باعث التهاب پانکراس می شود.

دوم، خود استخوان یک خطر محسوب می شود. من تا به حال چندین بار مجبور به جراحی سگ هایی شده ام که با بلعیدن خرده های استخوان و واردشدن آن ها به مری نزدیک بوده خفه شوند. و گفتنی است که خوردن استخوان باعث ایجاد یبوست حاد در سگ ها می شود.

20. زوزه کشیدن سگ ها

سوال: چه کار کنم که سگم موقع خارج شدن من از منزل زوزه نکشد؟

جواب: وقتی کلید های تان را داخل جیب تان می گذارید، سگ احساس می نماید که قصد ترک کردن او را دارید. برای این که به او ثابت کنید بیرون رفتن شما به معنای ترک کردن او نسیت، سعی کنید چند بار در روز از خانه خارج شوید و چند دقیقه بعد بدون هیاهو و سلام کردن بسیار گرم و صمیمی وارد خانه شوید.

21. بویی شبیه بوی راسو!

سوال: متاسفانه یک راسو وارد ایوان خانه من شده و از آنجا که راه خروج را بلد نبوده، بوی وحشتناک خود را در همه جا پخش نموده و سگ من نیز بو گرفته. آیا برای خلاص شدن از این بو راهی هست؟

جواب: هیچ چیز قابل مقایسه با بوی یک راسوی وحشت زده نیست. هرچه زودتر برای تمیزکردن فضولات راسو اقدام کنید، شانس بیشتری دارید که از شر بوی وحشتناک آن راحت شوید. برای تمیزکردن ایوان خانه، یک پیمانه مایع سفید نماینده را داخل یک گالن آب گرم بریزید و محل آلوده را با این ترکیب پاک کنید. برای تمیزکردن فرش و روبالشی و بالش نیز باید یکی دوبار آن ها را داخل لباسشویی بیندازید.

برای ازبین بردن بوی این سگ بیچاره می توانید 100 گرم هیدروژن پروکسید را با یک چهارم پیمانه جوش شیرین و دو قاشق چای خوری مایع ظرف شویی ترکیب نموده و روی موهای خیس سگ بمالید. بعد از 5 تا 10 دقیقه موهای سگ را آبکشی کنید و اگر هنوز بوی بد حس می کنید این کار را تکرار کنید. این محلول معجزه می نماید و اگر می پرسید چرا حرفی از آب گوجه فرنگی نزدم باید بگویم چون تاثیری ندارد.

22. کابوس شبانه

سوال: سگ من در طول شب عوعو می نماید و لگد می زند. آیا شب ها کابوس می بیند؟

جواب: بسیاری از متخصصان معتقدند که سگ ها در طی شب خواب می بینند اما هیچ کس نمی داند این خواب ها درباره چیست، بنابراین این صداها در طول شب طبیعی است و جای نگرانی نیست. احتمالا او در خواب در حال تعقیب گربه همسایه است.

23. ناله کردن سگ خانگی

سوال: چطور می توانم جلوی ناله کردن های صبحگاهی سگم را بگیرم؟

جواب: احتمال سگ شما با این کار اعلام می نماید که باید به دستشویی برود. اگر اینطور باشد باید بیدار شوید و او را برای اجابت مزاج بیرون ببرید.

24. افسردگی در سگ ها

سوال: بعد از فوت سگ شکاری 10 ساله من، سگ دیگرم که از نژاد ویتن تریر است دچار افسردگی شده. برای او چه کاری می توانم انجام دهم؟

جواب: زمان تنها دوای این مشکل است. ممکن است چند هفته و حتی چند ماه طول بکشد اما خوشبختانه بلخره سگ تریر شما به حال قبل خود باز می شود. با توجه به این که هم شما و هم سگ تریرتان یکی از بهترین دوستان تان را از دست داده اید، بهتر است به او توجه بیشتری نشان دهید و به او زمان دهید تا بهتر شود.

25. جاروبرقی

سوال: با روشن شدن جاروبرقی، سگ من شدیدا هیجان زده می شود. برای این که در برابر این وسیله آرام برخورد کند چه می توانم بکنم؟

جواب: می توانید یک دستگاه ضبط صدا تهیه کنید و صداهایی مثل صدای همین جاروبرقی، رعدوبرق و صداهای بلند دیگری که ممکن است باعث ترس او بشود را روی این دستگاه ضبط کنید و هر از گاهی برای او پخش کنید تا کم کم نسبت به صدا بی تفاوت شود. یا این که موقع نظافت منزل او را بیرون ببرید تا صدا را نشنود!

26. حمام و نظافت سگ ها

سوال: آیا این جمله درست است که سگ ها را فقط ماهی یک بار باید حمام کرد؟

جواب: گفته می شود که شست وشوی بیش از حد، پوست بدن سگ را خشک می نماید اما به شخصه و به عنوان یک دام پزشک تابه حال ندیده ام که سگی در اثر تمیزی مشکل پیدا نموده باشد. این که چند وقت یک بار باید سگ ها را حمام کرد بستگی به خود سگ دارد و این که صاحب او چه مدت بتواند کثیفی و بوی بد او را تحمل کند.

27. مریض شدن در اتومبیل

سوال: هر وقت که سگم را سوار اتومبیل می کنم، حالش بد می شود. چه پیشنهادی دارید؟

جواب: تنها راه برای رهایی از این احساس ناآرامی فقط صبر و تکرار است. سگ تان را سوار اتومبیل کنید و حرکت کنید. بعد از چند دقیقه اتومبیل را نگه دارید و پیاده شوید و کمی بازی کنید و بعد به منزل بازگردید. بعد از چند هفته وقتی به ماندن در اتومبیل عادت کرد می توانید برای مسیرهای طولانی تر با خیال راحت او را همراه خود ببرید.

28. دویدن سگ ها

سوال: چطور می توانم جلوی سگ تریرم را که مرتب به سمت جنگل پشت منزل می دود بگیرم؟

جواب: این سگ ها علاقه زیادی به دویدن و دنبال کردن دارند. آن ها عاشق این هستند که به دنبال خرگوش، سنجاب، گوزن و حتی پروانه ها بدوند. بنابراین تنها راه جلوگیری از بیرون رفتن این حیوان حصارکشی منزل است. منظور حصارکشی الکتریکی زیرزمینی است که ارزان و زیبا نیز هست.

29. سرفه کردن سگ خانگی

سوال: چرا سگ ها سرفه می نمایند و چطور می توانم جلوی سرفه کردن سگم را بگیرم؟

جواب: سرفه کردن سگ نشانه ای از بیماری برونشیت است که در میان سگ هایی که در یک محیط با یکدیگر بازی می نمایند بروز می نماید. این بیماری به خاطر باکتری به نام bacterium Bordetella bronchiseptica و ویروس پارا آنفولانزا ( parainfluenza) اتفاق می افتد. واکسینه کردن سگ می تواند جلوی ابتلا به این بیماری و سرفه های آزاردهنده او را بگیرد.

30. جلیقه نجات

سوال: آیا ضروری است موقع قایق سواری به سگم جلیقه نجات بپوشانم؟

جواب: در صورتی که سگ شما از نژاد شکاری یا شپرد و دیگر نژاد های قوی هیکل و عظیم است که توانایی شناکردن دارند، توصیه می کنم به او جلیقه نجات نپوشانید و اجازه دهید از این قایق سواری لذت ببرد. اما اگر از نژادی است که دست و پای کوتاهی دارد و وزن او کم تر از 15 پوند است، حتما به فکر جلیقه نجات باشید زیرا این حیوانات نمی توانند به مدت طولانی شنا نمایند.

31. غذای سگ و توله سگ

سوال: آیا مصرف غذای توله سگ ها برای حیوانات بالغ ضرر دارد؟

جواب: دیر یا زود سگ شما باید عادت کند که غذای حیوانات بالغ را مصرف کند. نه به این دلیل که غذای توله سگ ها به اندازه کافی مقوی نیست و به درد عظیم سالان نمی خورد؛ اتفاقا برعکس. غذای توله سگ ها دارای کالری زیادی است که برای سگ های بالغ مناسب نیست.

32. همدمی برای افراد مسن

سوال: کدام نوع سگ ها بهترین یار و همدم برای افراد مسن هستند؟

جواب: بهترین گزینه برای همراهی یک انسان مسن، سگی باهوش، قوی و کم صدا مثل پامرانین است. این سگ های دوست داشتنی کوچک، معمولا کم تر از 7 پوند وزن دارند و خیلی زود با صاحب خود اخت می گیرند و احتیاجی به مراقبت زیاد ندارند. دیگر گزینه های مناسب برای این افراد، سگ پاپیلون و پودل مینیاتوری هستند.

منبع: setare.com
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1637

به "تربیت و نگهداری سگ خانگی (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تربیت و نگهداری سگ خانگی (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید