توانایی ایران در ساخت و توسعه تسلیحات چقدر است؟

به گزارش تور ایران، اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک به حدس درباره خریدهای نظامی ایران با توجه به انتها تحریم های تسلیحاتی پرداخت.

توانایی ایران در ساخت و توسعه تسلیحات چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک به حدس درباره خریدهای نظامی ایران با توجه به سرانجام تحریمهای تسلیحاتی پرداخت.

با استناد به گفته نویسنده و تحلیل منتشرشده در اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، ایران توانایی های خود برای توسعه سامانه های نظامی و کاستن از خریدهای تجهیزاتی را نشان داده و به همین دلیل خریدهای ایران احتمالا محدود خواهد بود.

جنگنده جی 17 در اختیار نیروی هوایی پاکستان

ایران در پی تغییر کامل ساختار تسلیحاتی نیروهای مسلح خود نیست، بلکه در پی خرید فناوری هدایت شونده و پیشرانه برای بهبود پهپادهای بومی و برنامه های موشکی بالستیک و کروز است.

در زمینه خرید جنگنده هم در این تحلیل آمده است، با توجه به ارزان تر بودن جنگنده جی-17 ساخت چین و سوخو-30 اس ام احتمالا گزینه ایران این جنگنده چینی خواهد بود. از سویی نگهداری این جنگنده هم برای ایران راحت تر است. این هواپیما مجهز به موتور Klimov RD-33 توربوفن است که این کشور تجربه کار بر روی آن را به دلیل مستقر بودن بر جنگنده های میگ-29 دارد.

جنگنده سوخو 22 ایرانی

اندیشکده شورای آتلانتیک همچنین پیش بینی کرد ایران احتمالا موشک های هدایت شونده هوا به هوا همچون R-77-1 ساخت روسیه و PL-15 ساخت چین را خریداری کند. این اندیشکده در آخر به توانمندی نیروهای مسلح ایران در ارتقاء جنگنده های سوخو-22 و تجهیز آنها به موشک هایی با برد 1500 کیلومتر اشاره می کند.

شایان ذکر است که چندی قبل اندیشکده آمریکایی واشنگتن با اشاره به موفقیت های ایران در باز آماد جنگنده سوخو-22 و ساخت موشک های فاتح مبین نوشت: بازآماد سوخو-22 فیتر موهبتی برای ایران است.

این اندیشکده در ادامه با اشاره به سخنان مقام های ایرانی درباره توسعه موشک های کروز هوا پایه با برد نزدیک به 1500 کیلومتر برای استفاده آینده در جنگنده های فیتر نوشت: در صورت تحقق این امر، جنگنده های ایرانی می توانند از پایگاه هوایی بندر عباس اهداف دور دست در سینا، باب المندب و حتی دیگر نقاط را زیر حملات دقیق خود قرار دهند.

البته در برهه کنونی هیچ کدام از موشک های کروز هوا پایه ایران برد 1500 کیلومتر ندارند، هرچند که وزارت دفاع ایران در سال 2015 اعلام کرده که در حال راه اندازی خط تولید موشک سومار نسخه روسی کا اچ 55 است. این سامانه به طور بالقوه به اهداف بیش از 2500 کیلومتر حمله می کند، اما برای حمل بر روی جنگنده های سوخو 22 فیتر بسیار بزرگ است.

موشک کروز سومار

جنگنده های ایرانی می توانند با موشک ضد کشتی قادر تطبیق یابند که برد آن ها بین 200 تا 250 کیلومتر است. این موشک ضد کشتی بر روی جنگنده های فانتوم ایی مستقر در پایگاه هوایی بندر عباس نصب شده است.

اندیشکده واشنگتن در سرانجام می نویسد: فیترهای نو ایران تا رسیدن موشک های کروز هوا پایه برد بلند تغییر شرایط نخواهند داشت، اما در این برهه، ساخت فراوان بالقوه موشک های بالستیک دقیق و هدایت شونده چون فاتح مبین که قادر است از زمین و دریا به اهداف حمله کند باعث نگرانی بیشتری نسبت به سوخو فیترهای نو ایران می شود.

همچنین، اعلام نوترین دستاورد نظامی ایران نشان می دهد که این کشور می تواند در این برهه هم برنامه موشکی پیشرفته خود را پیش ببرد. اینک دانشمندان ایرانی در حال کار بر روی فناوری های نوی هستند که می توانند با آن ها تمام موجودیت موشکی این کشور را ارتقاء دهند و در هرگونه مذاکره آینده احتمالی با این کشور این نکات باید در نظر گرفته شود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1907

به "توانایی ایران در ساخت و توسعه تسلیحات چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانایی ایران در ساخت و توسعه تسلیحات چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید