خبرنگاران روز جهانی سندروم دان فرصتی برای احترام به این عزیزان است

به گزارش تور ایران، تهران - خبرنگاران - وزیر آموزش و پرورش در پیغام توییتری خود نوشت: روز جهانی سندروم دان فرصت مغتنمی است تا با ارتقاء افکار عمومی و درنگ در تفاوت ها، به حقوق و توانایی این عزیزان احترام بگذاریم و رفتار محبت آمیز آنها را ارج نهیم.

خبرنگاران روز جهانی سندروم دان فرصتی برای احترام به این عزیزان است

محسن حاجی میرزاییدر این پیغام توییتری تاکید نمود که با گرامی داشت این روز خود را در قبال ایشان و خانواده های محترم متعهد می دانیم.

بیست و یکم ماه مارس مصادف با اول فروردین ماه، روز جهانی سندرم داون نام گرفته است. سندرم داون که در گذشته مونگولیسم نیز نامیده می شد، یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل حضور تمام یا بخشی از یک کروموزم اضافی در جفت کروموزم بیست و یک به وجود می آید.

نام این سندرم از نام یک پزشک انگلیسی به نام جان لانگدان داون گرفته شده است که برای اولین بار این سندرم را توصیف کرد و این بیماری دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان ها می باشد.

از جمله علایم عمده و زودرس که در تقریباً همه بیماران مشاهده می گردد وجود مسائل یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو می باشد. افراد مبتلا به سندرم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند. تعداد کمی از مبتلایان به سندرم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.

متوسط میزان بروز این سندرم بین یک در ششصد تا یک در هزار مورد از تولد نوزادان زنده گزارش شده است که این میزان در مادران جوان کمتر و با افزایش سن مادر بیشتر میگردد. با این وجود در حدود دو سوم مبتلایان به سندرم داون از مادران زیر 35 سال متولد می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1683

به "خبرنگاران روز جهانی سندروم دان فرصتی برای احترام به این عزیزان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روز جهانی سندروم دان فرصتی برای احترام به این عزیزان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید