درمان تازه دیابت با بازسازی سلول های تولیدکننده انسولین

به گزارش تور ایران، محققان سوئدی کشف نموده اند که چگونه یک مولکول می تواند به بازسازی سلول های تولیدکننده انسولین در بدن به عنوان یک درمان بالقوه تازه برای بیماری دیابت یاری کند.

درمان تازه دیابت با بازسازی سلول های تولیدکننده انسولین

به گزارش خبرنگاران ، یک راه نوظهور برای درمان دیابت، ترمیم یا جایگزینی سلول هایی در بدن است که به طور طبیعی هورمون انسولین فراوری می نمایند. محققان سوئدی اکنون مولکولی را شناسایی نموده اند که به تحریک رشد سلول های نو فراورینماینده انسولین یاری می نماید و نحوه عملکرد آن را کشف نموده اند که درمان های بالقوه نوی را به روی دیابت باز می نماید.

دیابت با مسائل مربوط به انسولین مرتبط است؛ هورمونی که سطح گلوکز خون را تنظیم می نماید و به سلول های بدن اجازه می دهد برای دریافت انرژی به آن دسترسی پیدا نمایند. در دیابت نوع 1، سلول های بتا در لوزالمعده(پانکراس) که به طور معمول انسولین فراوری می نمایند، اغلب به این علت که این سلول ها به وسیله سیستم ایمنی از بین رفته اند، نمی توانند به میزان کافی برای پاسخگویی به احتیاج بدن انسلوین فراوری نمایند.

این درمان در حال حاضر به تزریق انسولین متکی است، اما شاخه های نوظهوری از مطالعات بر روی یافتن راه هایی برای بازسازی مجدد فراوری انسولین به وسیله سلول های بتا متمرکز هستند. پیشرفت های قبلی شامل ایجاد سلول های بتای مصنوعی که می توانند این کمبود را جبران نمایند یا استفاده از سلول های بنیادی برای رشد سلول های نو بوده است.

نوترین مطالب

ترمیم قلب با یاری عامل درمانی کووید-19

شناسایی بیماری هایی که به آلزایمر ربط دارند

مصرف الکل به قلب آسیب می زند

دارویی که اسیدهای چرب خون را کاهش می دهد

ایسنا به نقل از نیو اطلس گزارش داده، اکنون در یک مطالعه نو، محققان مؤسسه کارولینسکا در سوئد مولکول کوچکی را آنالیز کردند که می تواند به بازسازی سلول های بتا یاری کند. این مولکول که با نام CID661578 شناخته می گردد، در مطالعات قبلی شناسایی شده بود، اما اینکه دقیقاً چگونه و تا چه میزان کار می نماید، ناشناخته مانده بود.

این تیم برای کشف این موضوع، برهمکنش های مولکولی این مولکول را در سلول های مخمر آنالیز کردند و دریافتند که به پروتئینی به نام MNK2 متصل می گردد و با انجام این کار، به دو پروتئین دیگر اجازه می دهد تا در سطوح بالاتر با هم تعامل داشته باشند که در نهایت منجر به بازسازی بیشتر سلول های بتا می گردد.

این تیم مولکول خود را در گورخرماهی آزمایش کرد و دریافت که سطح گلوکز خون را در آنها در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد. بعلاوه در سلول های پانکراس خوک که در آزمایشگاه رشد نموده بودند، نشان داده شد که این مولکول موجب تشکیل سلول های بتای نو می گردد، در حالی که ارگانوئیدهای پانکراس انسانی در مواجهه با این مولکول، انسولین بیشتری فراوری کردند.

دکتر اولوف اندرسون نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: یافته های ما نشان دهنده یک هدف بالقوه و نو برای درمان دیابت است، به این صورت که ما یک راه ممکن برای تحریک تشکیل سلول های نو فراورینماینده انسولین را نشان می دهیم.

وی می افزاید: ما اکنون تأثیر این مولکول و مولکول های مشابه را در بافت انسانی مطالعه می کنیم و پروتئین هدف مولکول یعنی MNK2 را در بافت اهدانمایندگان سالم و اهدانمایندگان مبتلا به دیابت تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

این تحقیق در مجله Nature Chemical Biology منتشر شده است.

منبع: خبرکانادا
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2244

به "درمان تازه دیابت با بازسازی سلول های تولیدکننده انسولین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان تازه دیابت با بازسازی سلول های تولیدکننده انسولین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید