زمین در 500 سال آینده چگونه خواهد شد؟

به گزارش تور ایران، میلیون ها سال است که انسان ها روی زمین حضور دارند و با توسعه روز افزون انواع فناوری به تغییر شرایط زندگی خود و محیط اطرافشان پرداخته اند.

زمین در 500 سال آینده چگونه خواهد شد؟

به گزارش خبرنگاران، تصور کنید از حافظ شیرازی می خواستند شرایط امروزی قاره آسیا را پیش بینی کند! اگرچه لسان الغیب حال و احوال مردم را خوب و درست حدس می زند، اما اینکه تصور کنیم پنج قرن بعد از ما، کره زمین چه شکلی خواهد بود؛ حتی برای خلاق ترین مغز ها هم سخت است.

دانشمندان می توانند پیش بینی های بسیار دقیقی در خصوص آینده ماه داشته باشند، اما پیش بینی شرایط زمین در 500 سال آینده کار سختی است چرا که عوامل زیادی در این زمینه نقش دارند.

تا جایی که می دانیم دو نوع فرآیند اصلی سیاره ما را تغییر می دهد: یکی شامل چرخه های طبیعی است: مانند نحوه چرخش و حرکت سیاره به دور خورشید و دیگری: ناشی از اشکال حیات و انواع جانداران، به ویژه انسان ها.

زمین در حال تغییر است

زمین دائماً در حال تغییر است؛ می لرزد، زاویه شیب آن تغییر می نماید و حتی مدار آن تغییر می نماید تا زمین را به خورشید نزدیک تر یا دورتر کند. این تغییرات طی ده ها هزار سال رخ می دهند و همین تغییرات، مسئول عصر های یخبندان بوده اند. پانصد سال در علم زمین شناسی چندان زمان طولانی حساب نمی گردد. پس از این نظرگاه، تغییرات چشمگیری رخ نخواهد داد.

انسان ها در حال تغییر دادن سیاره هستند

دومین تأثیرگذار بزرگ روی این سیاره موجودات زنده هستند. پیش بینی اثر حیات در این سیاره سختتر است. برهم زدن بخشی از یک زیست بوم می تواند بسیاری از چیز های دیگر را نیز از بین ببرد. انسان ها به طور خاص در حال تغییر زمین از راه های مختلف هستند.

ما جنگل ها را نابود نموده و زیستگاه های مهم حیات وحش را برای ساختن شهر ها و پرورش محصولات کشاورزی از بین برده ایم. گونه های مهاجم را در سراسر سیاره جابه جا نموده ایم و زیست بوم ها را از کار انداخته و همچنان به گرمایش جهانی دامن می زنیم.

در کل انسان ها بیشتر با سوزاندن سوخت های فسیلی، گاز های گلخانه ای زیادی نسبت به ظرفیت این سیاره در اتمسفر آزاد می نمایند و باعث تغییرات آب وهوا می شوند.

به طورمعمول گاز های گلخانه ای گرمای خورشید را مانند شیشه های گلخانه ها به دام می اندازند و زمین را گرم تر از آنچه در حالت عادی می بود، نگه می دارند.

نتیجه دی اکسیدکربن بیش از حد این است که دما افزایش می یابد و می تواند منجر به روز های بسیار گرم و مرگبار تابستانی و ذوب شدن یخ ها در گرینلند و قطب جنوب گردد. ذوب شدن تخته های یخ موجب بالا رفتن آب اقیانوس ها شده و منجر به جاری شدن سیل در منطقه ها ساحلی می گردد.

این همان چیزی است که زمین در حال حاضر با آن دست وپنجه نرم می نماید. بسته به تمایل انسان ها برای تغییر این رویه، این تغییرات می تواند طی 500 سال آینده زمین را به یک سیاره بسیار متفاوت تبدیل کند. یک سیاره در حال گرم شدن بعلاوه می تواند آب وهوای شدید و بحرانی مانند امواج گرما، طوفان و خشک سالی را تجربه کند که خود این ها می توانند چهره زمین را تغییر دهند. به این ترتیب همه گونه های زنده زمین در معرض خطر هستند.

عبرت گرفتن از 500 سال گذشته

با نگاهی به 500 سال گذشته در می یابیم که بخش زنده زمین که بیوسفر (زیست کره) نامیده می گردد، به طرز چشمگیری تغییر نموده است.

تعداد انسان ها از حدود پانصد میلیون نفر به بیش از 7.5 میلیارد نفر در حال حاضر افزایش یافته است. بیش از 800 گونه گیاهی و جانوری به علت فعالیت های انسانی در این دوره منقرض شده اند. با افزایش جمعیت انسانی، سایر گونه ها فضای کمتری برای پرسه زدن و زندگی دارند. بالا آمدن سطح آب دریا ها به معنای کمتر شدن خشکی ها است و افزایش دما باعث مهاجرت بسیاری از گونه ها به سرزمین هایی با آب وهوای بهتر می گردد.

البته همه تغییرات زمین به وسیله انسان ایجاد نمی گردد، اما انسان بعضی از آن ها را بدتر از پیش نموده است.

با این اوصاف زمین ظرف 500 سال آینده ممکن است کاملاً غیرقابل سکونت باشد. یا اینکه نسل بشر و زاد و ولد انسان ها بر اثر همه گیری های پی درپی و رواج عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک، طوفان، سیل و خشک سالی به اندازه جمعیت قرون وسطی برگردد!

یک احتمال خوش بینانه هم وجود دارد که سیاره زمین همچنان با جنگل ها، اقیانوس ها، مزارع و شهر های پر جنب وجوش خود، برای قرن های بیشتری پذیرای بشر باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2078

به "زمین در 500 سال آینده چگونه خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین در 500 سال آینده چگونه خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید