طرز تهیه پنیر خانگی

به گزارش تور ایران، با انتشار اخبار مربوط به اثرات منفی محصولات کارخانه ای، افراد بیشتری به تهیه اقلام غذایی در خانه روی آورده اند. در این بین، تهیه پنیر خانگی یکی از محبوب ترین کارهایی است که افراد در منزل خود انجام می دهند. پنیر خانگی نه تنها خوشمزه است بلکه تهیه آن نیز بسیار ساده می باشد. بعلاوه، یادگیری نحوه درست کردن پنیر خانگی نیز یک تفریح هیجان انگیز است که می توانید در کنار خانواده و دوستان از آن لذت ببرید.

طرز تهیه پنیر خانگی

دستور تهیه پنیر خانگی

تهیه پنیر یک فرآیند مرحله ای است که با تمرین و تسلط بر آن می توانید پنیرهای مختلفی تهیه کنید. بهتر است با یک دستور العمل اساسی آغاز کنید و به تدریج نحوه درست کردن پنیرهای دشوارتر را تمرین کنید.

مواد لازم:

  • 2 فنجان شیر (هر نوع شیر مناسب خواهد بود)
  • 4 قاشق چایخوری آبلیمو یا سرکه
  • پارچه پنیر

طرز تهیه پنیر خانگی

آماده کردن شیر

شیر را به یک قابلمه بزرگی اضافه کنید و حرارت دهید تا بجوشد (75 درجه سانتی گراد). مدام شیر را هم بزنید. سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

افزودن آبلیمو یا سرکه

آب لیمو یا سرکه را به قابلمه اضافه کنید. مواد جامد باید از مایع (آب پنیر) جدا شوند. اجازه دهید مخلوط به مدت 10 دقیقه به حالت خود باقی بماند.

فیلتر کردن پنیر اولیه

مخلوط را روی پارچه پنیر بریزید و فیلتر کنید. پارچه را فشار دهید و آبکش کنید تا جایی که ممکن است مایع (آب پنیر) از بین برود.

افزودن نمک و فلفل

پارچه پنیر را باز کنید و اگر دوست دارید کمی نمک و فلفل روی آن بپاشید. با یک قاشق پنیر را مخلوط نموده و آب به جای مانده را با فشار خارج کنید.

نگهداری و سرو

پنیر را به دلخواه قالب بریزید و در یخچال بگذارید تا آماده سرو گردد.

طرز تهیه پنیر تبریز

  • برای درست کردن پنیر تبریز یا پنیر لیقوان باید از شیر پرچرب و مایه پنیر قارچی استفاده کنید.
  • بعد از جوشاندن شیر باید مایه پنیر قارچی را با آب ترکیب کنید.
  • سپس با مشاهده کف می توانید بفهمید که مایه آماده شده است.
  • بعد مایه را شیر اضافه کنید و هم بزنید.
  • بعد از یک ساعت مشاهده خواهید کرد که مخلوط شما دلمه دلمه شده است.
  • اکنون از پارچه پنیر به عنوان صافی استفاده کنید.
  • پنیر را به مدت پنج تا شش ساعت در پارچه قرار دهید تا آب آن کشیده گردد.
  • سپس پنیر برای مصرف آماده است.
  • بعلاوه، مهم است پنیر تبریز را در آب نمک نگهداری کنید.

نکات و ترفندهای مهم در تهیه پنیر خانگی

  • دستورالعمل فوق یکی از ساده ترین روش ها برای یادگیری طرز تهیه پنیر است. به ویژه دستور بالا برای مبتدیان ایده آل است. وقتی این روش را یاد گرفتید، می توانید به روش های فنی تر و ترکیبات پیچیده تری روی آورید. طعم پنیر شما به نوع شیری که استفاده می کنید بستگی دارد. برای مثال شیر بز در مقایسه با شیر گاو متفاوت خواهد بود.
  • تهیه پنیر آسان، ارزان و سریع است. چه مبتدی باشید چه پنیر ساز با تجربه، می توانید پنیرهای سالم تری را به راحتی در آشپزخانه منزل خود تهیه کنید. با نمونه گیری از پنیرهای تهیه شده از شیرهای مختلف، طعم مورد نظر خود را پیدا کنید. تهیه پنیر خانگی را به طور منظم تمرین کنید تا در این کار مهارت بالایی داشته باشید. پنیر را با سالاد و نان سرو کنید.

دلایل درست کردن پنیر در خانه

وقتی صحبت از غذاهای سالم به میان می آید، معمولاً به غذایی که در خانه تهیه می گردد، فکر می کنیم. دانستن اینکه بدانید غذای شما در کجا و چگونه درست شده است، بسیار لذت بخش می باشد. اما همین احساس را می توان نه تنها در وعده های گهگاهی بلکه در وعده ای از روز که مدام آن را تکرار می کنیم نیز مشاهده کنیم. وعده صبحانه بسیار مهم است و ما اغلب در این وعده از پنیر استفاده می کنیم. پس چه بهتر که از پنیر خانگی مصرف کنیم.

پنیرسازی یکی از فعالیت های محبوب خانگی است که بسیاری از بانوان و آقایان آن را دوست دارند. اما چه چیزی پنیرسازی در خانه را به گزینه ای ارزشمند نسبت به خرید آن در فروشگاه تبدیل نموده است؟ برای پاسخ به دلایل زیر توجه کنید:

پنیر خانگی یک غذای سالم است

تهیه پنیر در خانه سالم تر است. پنیر خانگی هیچ نوع مواد مضر نگهدارنده، صمغ و تثبیت نماینده ندارد. از آنجا که می توانید هر ماده ای که در پنیر شما قرار گرفته است را کنترل کنید، می توانید از مواد طبیعی و ارگانیکی استفاده کنید. پنیرسازی با مواد ارگانیک، شما را از آفت کش های احتمالی، هورمون ها یا آثار آنتی بیوتیک ها رهایی می بخشد.

علاوه بر این، پنیر خانگی پروتئین، کلسیم و ویتامین بیشتری نسبت به پنیر کارخانه ای دارد. با کنترل ترکیبات خود از قلم نیاندازید که می توانید پنیر خانگی خود را به محصولی متناسب با رژیمی غذایی خود تبدیل کنید.

طرز تهیه پنیر خانگی آسان است

تهیه پنیر خانگی آسان و با ارزش است. بسیاری از پنیرها مانند موزارلا، ریکوتا، ماسکارپونه، فتا، حتی کامبرت و بری در خانه به سادگی درست می شوند. به طور کلی چند مرحله اساسی برای تهیه پنیر وجود دارد و فقط کمی اصلاح برای به دست آوردن انواع مختلف آن وجود دارند.

بیشتر فرآیند تهیه پنیر شامل منتظر ماندن برای جوشیدن شیر است و احتیاجی نیست که از قابلمه به طور دائم مراقبت کنید، همانطور که فکرش را می کنید. بعلاوه مانند هر مهارتی، هرچه بیشتر در خانه پنیر درست کنید، این کار را سریع و با کیفیت بالاتر انجام خواهید داد.

در هزینه ها صرفه جویی می گردد

تهیه پنیر یک تفریح جالب است که انجام آن نسبتاً ارزان می باشد. بیشتر لوازم مورد احتیاج برای تهیه پنیر اغلب در منزل بیشتر افراد دید می گردد. این وسایل شامل قابلمه، قاشق، همزن و آبکش است. بعلاوه، به شیر، آب لیمو، سرکه و پارچه پنیر احتیاج است. بنابراین به وسایل یا مواد غذایی خاصی احتیاج ندارید و می توانید با حداقل مواد لازم تعداد زیادی پنیر خانگی خوشمزه تهیه کنید.

کلام آخر

با اینکه خرید پنیر همواره یک گزینه است، یادگیری طرز تهیه پنیر در خانه هم بسیار سرگرم نماینده بوده و هم برای سلامتی بدن نیز مفید می باشد. یکی از بزرگ ترین مزایای درست کردن پنیر خانگی این است که مواد مصنوعی مضری ندارد. بعضی از پنیرهای کارخانه ای اما نه همۀ آنها، دارای مواد نگهدارنده، افزودنی ها و قندهایی هستند که عمر مفیدشان را افزایش می دهد. متأسفانه، این مواد شیمیایی می توانند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهند. پنیرهای کارخانه ای نه تنها ارزش غذایی پایینی دارند بلکه نمی توانند مواد مورد احتیاج بدن را تأمین نمایند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2194

به "طرز تهیه پنیر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پنیر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید