عامل تشدیدکننده خطر پارکینسون را بشناسید

به گزارش تور ایران، مدت هاست که ارتباط بیماری پارکینسون و بوکس تعیین شده است. بعلاوه متخصصان می گویند که ضربه های وارده به سر در فوتبال نیز می تواند عوارض عصبی طولانی مدتی مانند آنسفالوپاتی مزمن جراحتی (CTE) داشته باشد. با این حال پیش تر مطالعات اجرا شده در رابطه با ارتباط فوتبال بازی کردن با خطر ابتلا به این عارضه عصبی، محدود بوده است.

عامل تشدیدکننده خطر پارکینسون را بشناسید

این بار در بزرگترین مطالعه برای توصیف ارتباط بین فوتبال بازی کردن و احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون، متخصصان دریافتند که بعضی حرکات آسیب زا در فوتبال، 61 درصد خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

متخصصان در این مطالعه 1875 نفر را مورد آنالیز قرار دادند. در عین حال داده ها نشان داد بازیکنانی که در فوتبال حرفه ای هستند و در سطوح بالاتری از مسابقات بازی می نمایند، احتمال بیشتری برای تشخیص پارکینسون داشتند.

در واقع بازی فوتبال می تواند یک عامل خطرزا باشد به ویژه در میان افرادی که به علت داشتن سایر فاکتور ها مانند سابقه خانوادگی بیشتر در معرض ابتلا هستند. با این حال، دلایل این رابطه هنوز تعیین نیست و بعلاوه می دانیم همه کسانی که فوتبال بازی می نمایند لزوما در آینده دچار بیماری های عصبی نخواهند شد به این معنی که بسیاری از عوامل خطرزای دیگر نیز در این زمینه نقش دارند.

پارکینسون، نوعی اختلال ناتوان نماینده است که بر سیستم عصبی فرد تأثیر می گذارد و از نشانه های اولیه آن، لرزش قابل توجه دست است.

هرچند لرزش، یکی از علائم شایع این بیماری است، اما پارکینسون بعلاوه می تواند باعث اختلالات عضلانی و سفتی یا کندی حرکت در اندام ها گردد.

به گفته متخصصان، دارو ها می توانند به طور قابل توجهی علائم این بیماری را در فرد بهبود بخشند. در حالی که این بیماری قابل درمان نیست، اما جراحی ممکن است به تنظیم عملکرد منطقه ها خاصی از مغز و بهبود علائم این اختلال یاری کند.

لرزش یا لرزش ریتمیک معمولا از دست یا انگشتان آغاز می گردد. بعلاوه هنگام استراحت ممکن است دست بلرزد، اما زمانی که فرد در حال اجرا کاری است، ممکن است این لرزش کاهش یابد.

یکی دیگر از علائم رایج پارکینسون، کندی حرکت است. این امر زمانی دیده می گردد که کار های ساده سخت تر می شوند مثلا ممکن است قدم ها کوتاه تر شوند، بلند شدن از صندلی سخت باشد، یا هنگام راه رفتن پا های فرد کشیده شده و به هم بخورد.

سفتی عضلانی نیز می تواند در هر بخشی از بدن رخ دهد و ممکن است دامنه حرکت را محدود کند و دردناک هم باشد. بعلاوه فرد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است زمین بخورد یا مسائل تعادلی داشته باشد. ممکن است پلک زدن، لبخند زدن یا تکان دادن دست ها نیز برای بیمار سختتر گردد.

توصیه می گردد هر فردی که علائم مشابه را دارد باید با مراجعه به پزشک از ابتلا یا عدم ابتلای خود به این بیماری مطمئن گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2426

به "عامل تشدیدکننده خطر پارکینسون را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل تشدیدکننده خطر پارکینسون را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید