فروش نفت ایران به رغم تحریم ها ادامه دارد

به گزارش تور ایران، طبق ارزیابی دو منبع غربی، صادرات نفت ایران از ابتدای آوریل تا به امروز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در سطح بالایی مانده است.

فروش نفت ایران به رغم تحریم ها ادامه دارد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، صادرات نفت ایران از اواخر سال 2020 با وجود ادامه تحریم های آمریکا که از سوی دولت ترامپ وضع شده اند، رشد نموده است. دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا که در ژانویه بر سر کار آمد، بازگشت به جهت دیپلماسی را پیشنهاد کرد که ترامپ رها نموده بود.

صنعت نفت به دقت به سطح صادرات نفت ایران چشم دوخته که در صورت رشد سریع ممکن است توازن بازار جهانی را دستخوش تغییر کند. در گذشته، سایر صادرنمایندگان نفت اوپک برای تعدیل تاثیر بازگشت صادرات نفت ایران روی قیمتها، تولیدشان را کاهش داده بودند.

شرکت پترولجستیک به رویترز بیان کرد صادرات نفت ایران از ابتدای ماه میلادی جاری تا به امروز 500 هزار بشکه در روز بوده که کاهش ماهانه داشته، اما نسبت به مدت مشابه سال 2020 بالاتر است. این شرکت در ابتدا صادرات مارس را کمتر از 600 هزار بشکه در روز برآورد نموده بود.

دانیل گربر، مدیرعامل پترولجستیک به رویترز گفت: صادرات در این سطح طولانی تر از انتظار ما ادامه پیدا نموده و با مذاکرات سازنده ای که در وین در جریان است، ممکن است هرگز شاهد بازگشت به رکورد پایین سال 2020 نباشیم.

مذاکرات میان ایران و قدرت های جهانی درباره توافق برجام از اوایل آوریل در جریان است و هفته آینده بر اساس پیشرفتی که تا به امروز حاصل شده است، ادامه پیدا می نماید.

یک منبع مطلع در یک شرکت دیگر اظهار کرد صادرات نفت ایران در دو هفته اول آوریل پایین 500 هزار بشکه در روز بوده که کمتر از 600 هزار بشکه در روز در مارس است، اما این آمار می تواند بازبینی گردد.

هیچ آمار دقیقی درباره صادرات نفت ایران وجود ندارد. پترولجستیک و سایر شرکت ها میزان صادرات نفت ایران را با ردگیری نفتکش ها برآورد می نمایند. اما نفتکش ها می توانند دستگاه ردیاب ماهواره ای خود را خاموش نموده و برنامه سفرش را تغییر دهند یا از تاکتیک های دیگری استفاده نمایند که ردگیری آن ها را دشوارتر می نماید.

برطرف تحریم های آمریکا به ایران امکان خواهد داد صادرات نفت خود را به 2.5 میلیون بشکه در روز برگرداند که آخرین بار در سال 2018 هنگامی که ترامپ از توافق هسته ای خارج شد، مشاهده شد.

بر اساس گزارش رویتر، بازرگانان، تحلیلگران و شرکت های اطلاعات انرژی اعلام نموده اند چین در ماه های اخیر نفت بیشتری از ایران خریداری نموده است. یک بازرگان چینی با اشاره به نفت ایران، به رویترز گفته بود این بشکه های حساس مانع عرضه از نقاط دیگر شده اند، زیرا بسیار ارزان هستند.

شرکت مشاوره ریستاد انرژی اواخر مارس اعلام نموده بود افزایش اخیر صادرات نفت ایران به چین و برداشت نفت از ذخایر، در ضعف بازار نفت سهیم بوده و کوشش های اوپک پلاس برای محدودیت عرضه و تقویت قیمت ها را تحلیل برده است. بنا بر برآورد تحلیلگران و معامله گران نفت، چین بزرگترین خریدار نفت ایران بوده و وارداتش از ایران در مارس به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1779

به "فروش نفت ایران به رغم تحریم ها ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش نفت ایران به رغم تحریم ها ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید