مراحل پیشرفت سرطان

به گزارش تور ایران، از سیستم TNM به طور گسترده ای برای مراحل پیشرفت سرطان استفاده می گردد. سرطان به گروهی از بیماری ها گفته می گردد که با تقسیم غیر عادی و کنترل نشده سلول ها همراه است. در این مقاله اطلاعاتی راجع به مراحل پیشرفت

مراحل پیشرفت سرطان

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

از سیستم TNM به طور گسترده ای برای مراحل پیشرفت سرطان استفاده می گردد. سرطان به گروهی از بیماری ها گفته می گردد که با تقسیم غیر عادی و کنترل نشده سلول ها همراه است. در این مقاله اطلاعاتی راجع به مراحل پیشرفت سرطان ارائه شده است.

سرطان در مراحل مختلف پیشرفت می نماید که این مراحل به وسیله متخصصان پزشکی برای حفظ یکپارچگی در تشخیص تعریف شده اند. برای معین روش درمان مناسب، اول مرحله ای که سرطان در آن قرار گرفته است باید شناسایی گردد. تقسیم کنترل نشده سلو ل های بدن منجر به تشکیل تومورهای بدخیم می گردد که اگر از میان برداشته نشوند می توانند به قسمت های دیگر بدن توسعه یافته و اندام ها را مورد حمله قرار دهند. این در نهایت منجر به مرگ می گردد.

مراحل پیشرفت سرطان

پیشرفت سرطان ممکن است سال ها طول بکشد. سرطان معمولاً به 3-4 مرحله تقسیم می گردد. مرحله ای که سرطان در آن قرار گرفته است با توجه به محل اصلی تومور ، اندازه تومور ، تعداد تومورها و متاستاز آن به گره های لنفی ، اندام های نزدیک اندام های متمایز ، نوع سلول و درجه تومور معین می گردد. مراحل اصلی بعضی اوقات به مراحل فرعی مانند 2A ، 2B یا 3A و 3B و غیره تقسیم می شوند. در اینجا ما به آنالیز 4 مرحله پیشرفت سرطان می پردازیم.

کارسینوم درجا: اگر این قاز ابتدایی را در نظر نگیریم، پیشرفت سرطان در 3 مرحله توصیف می گردد. این مرحله با اسم مرحله ی صفر هم شناخته می گردد. سلول های غیر هادی که ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شوند در بدن شناسایی می شوند ولی، آن ها تنها در لایه ای از سلول ها که در آن رشد نموده اند وجود دارند. آزمایش خون و تصویر برداری می تواند به شناسایی پیشرفت سرطان یاری کند.

مرحله 1: در این مرحله تومور در مرحله شکل گیری قرار گرفته است. رشد تومور به اندامی که در آن تشکیل شده است محدود است. این بدین معناست که سرطان از محل ابتدایی خود توسعه نیافته است. در این مرحله امکان برداشتن تومور با عمل جراحی ممکن است; البته در همه موارد این امکان وجود ندارد.

مرحله 2: در مرحله 2 سرطان از محل ابتدایی خود توسعه یافته است. اندازه تومور افزایش پیدا می نماید و تعداد تومورها هم ممکن است افزایش پیدا کند. هنگامی که بیماری به گره های لنفی ، بافت ها یا اندام های نزدیک توسعه پیدا می نماید، به اسم سرطان مرحله 2 توصیه می گردد. در این مرحله هنوز هم امکان درمان وجود دارد.

مرحله 3: هنگامی که اندازه تومور به طور قابل توجهی بزرگ می گردد یا تعداد تومورها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می نماید، به اسم سرطان مرحله 3 توصیف می گردد. در این مرحله کنار آمدن با احتمال مرگ کاملاً سخت است. به بیماران دارو داده می گردد تا درد آن ها کاهش پیدا کند. پیش بینی مرحله 4 مشکل است و امکان زنده ماندن در این مرحله بسیار پایین است.

انجام چک آپ های منظم به شناسایی سرطان در مراحل اولیه یاری می نماید. بعد از انجام معاینات لازم بیمار تحت عمل جراحی ، پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار می گیرد.

سیستم TNM

توصیف مرحله ای که سرطان در آن قرار گرفته است به برآورد شدت بیماری یاری نمی نماید. با طبقه بندی TNM پزشکان از اندازه و اندازه توسعه تومور مطلع می شوند.

T اندازه تومور را تعیین می نماید. TX نشان می دهد که تومور را نمی توان ارزیابی کرد. T0 نشان می دهد که تومور مشاهده نمی گردد و از Tis برای کارسینوم درجا استفاده می گردد. از T1 ، T2 ، T3 و T4 بسته به اندازه تومور برای توصیف تومور استفاده می گردد.

N گره های لنفی را نشان می دهد و از NX ، N0 ، N1 ، N2 و N3 برای توصیف گره های لنفی تحت تأثیر قرار گرفته و یا اندازه توسعه تومور بدخیم به گره های لنفی استفاده می گردد.

M متاستاز را نشان می دهد. از MX ، M0 و M1 برای توصیف متاستاز استفاده می گردد. برای مثال سرطان سینه T3N2M0 نشان می دهد که تومور بزرگ (T3) به گره های لنفی نزدیک (N2) توسعه یافته است ولی، به قسمت های دیگر بدن (M0) هنوز توسعه نیافته است.

بنابراین، سیستم مرحله بدنی به پیش بینی و انجام درمان های مناسب یاری می نماید. اگر چه سرطان بیماری جدی است ولی، افراد مبتلا به سرطان نباید امید خود را از دست بدهند. هر مورد سرطان منحصر به فرد است و نمونه هایی از افرادی که زنده مانده اند وجود دارد.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1988

به "مراحل پیشرفت سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل پیشرفت سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید