مواد غذایی منع شده به هنگام ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر

به گزارش تور ایران، سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس (IBS) موجب بروز دل درد، نفخ، یبوست یا اسهال می شود. مواد غذایی که نبایستی به هنگام ابتلا به آی بی اس مصرف کنید، محصولات لبنی

مواد غذایی منع شده به هنگام ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر

مترجم: رزیتا ملکی زاده

سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس (IBS) موجب بروز دل درد، نفخ، یبوست یا اسهال می شود. مواد غذایی که نبایستی به هنگام ابتلا به آی بی اس مصرف کنید، محصولات لبنی، غذاهای چرب، کافئین، سودا، گوشت قرمز، شیرین کننده های غیر طبیعی و سبزیجات و میوه های مختلف را شامل می شود. بهترین گزینه درمانی طولانی مدت برای آی بی اس، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و خودداری از مصرف مواد غذایی است که موجب شروع علائم این عارضه می شوند. سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به گروهی از اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ، دل درد و اجابت مزاج نامنظم اشاره دارد. برخلاف سایر اختلالات شدید روده ای، این سندرم موجب بروز مسائل دراز مدت در سلامت نشده و یا به دستگاه گوارش آسیب نمی رساند. افراد بسکمک وجود دارند که در مقطعی از زندگی خود به این عارضه آزار دهنده مبتلا شده اند. طبق آمار ارائه شده، از هر پنج فرد بزرگسال آمریکایی یک نفر از آی بی اس رنج می برد.

علل خاصی برای آی بی اس وجود ندارد. بنابر مطالعات پزشکی اجرا شده، مشخص شده است که بیشتر بیماران مبتلا به این اختلال روده ای دارای دستگاه روده ای حساس و بیش فعالی هستند. تشخیص آی بی اس بر مبنای معاینه جسمی و سابقه پزشکی بیمار صورت می گیرد. به منظور رد سایر عوارض، پزشک ممکن است انجام آزمایشات خون و مدفوع را بر روی بیمار تجویز نماید. با کنترل استرس، رژیم غذایی و ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، علائم آی بی اس می توانند تحت کنترل درآیند.

محصولات غذایی دارای منع مصرف در صورت ابتلا به آی بی اس

بهترین گزینه درمانی طولانی مدت برای آی بی اس، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و خودداری از مصرف مواد غذایی است که موجب شروع علائم این عارضه می شوند. از آنجا که افراد مختلف واکنش متفاوتی به رژیم های مختلف از خود نشان می دهند، مواد غذایی خاصی را نمی توان برای این سندرم تجویز نمود. برعکس، برخی مواد غذایی وجود دارند که علائم این بیماری را تشدید و یا بدتر می سازند. مواد غذایی که در زیر اشاره شده است، چند مورد را شامل می شود که برای افراد مبتلا به آی بی اس مصرف آنها توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب در مبتلایان به سندروم روده بزرگ تحریک پذیر

محصولات لبنی

آی بی اس در میان افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، شایع ترین دلیل به تعداد میرود. در چنین شرایطی، فرد بایستی از مصرف شیر و سایر محصولات لبنی خودداری نماید. چنین مواد غذایی را می توان با ماست و سایر نوشیدنی های پروبیوتیک جایگزین ساخت.

غذاهای چرب

غذاهای چرب برای افراد مبتلا به آی بی اس به شدت منع مصرف دارند. چربی به سختی هضم شده و در نتیجه موجب اسپاسم روده ای شده و علائم آزار دهنده را تشدید می سازد. با توجه به این موضوع، بایستی از مصرف غذاهایی که در روغن سرخ شده اند به شدت خودداری نمود.

گوشت قرمز و ماکیان

در بیشتر افراد مبتلا به آی بی اس، گوشت قرمز و مرغ، مواد غذایی اصلی شروع کننده علائم این بیماری به حساب می آیند. از اینرو، فرد بایستی مصرف این مواد غذایی را به منظور جلوگیری از شروع علائم، محدود سازد. بجای آن، بیمار می تواند گوشت سفید بدون پوست و غذاهای دریایی را وارد رژیم غذایی خود نماید.

سبزیجات

چنانچه مشکل اصلی نفخ باشد، آنگاه فرد بایستی از مصرف سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، پیاز، سیر و لوبیا که تولید گاز می کنند، خودداری کند. محدود ساختن مصرف این سبزیجات به کنترل علائم کمک می کند.

میوه

علائم آی بی اس در افرادی که نسبت به فروکتوز دچار عدم تحمل می باشند، می تواند با خودداری از مصرف میوه هایی مانند سیب و انگور تا حدودی کاهش یابد. بجای آن میوه هایی مانند موز و کشمش را می توان برگزید.

کافئین

بایستی از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه و سایر نوشیدنی های از این دست، خودداری کرد به این دلیل که کافئین این عارضه را بدتر می سازد. علاوه بر آن، فرد بایستی مصرف نوشابه و نوشیدنی های گازدار را به جهت جلوگیری از بروز نفخ محدود سازد.

شیرین کننده های غیر طبیعی

شیرین کننده های مصنوعی به ویژه سوربیتول معمولاً در شیرینی یا آب نبات و آدامسهای بدون قند مورد استفاده قرار می گیرند. این شیرین کننده موجب بروز اسهال و سایر مسائل روده ای می شود. از اینرو، فرد مبتلا به آی بی اس بایستی از مصرف شیرین کننده های مصنوعی خودداری نماید.

نتیجه آنکه بخاطر داشته باشید که رژیم غذایی بایستی مقادیر کافی از غذاهای سرشار از فیبر را دربرداشته باشد. هردو نوع فیبر یعنی محلول و نامحلول به بهبود اجابت مزاج با حفظ سلامت روده کمک می کنند. در حالی که مواد غذایی سرشار از فیبر را وارد رژیم غذایی خود می کنید، اطمینان حاصل کنید که مقدار آن به تدریج افزایش یابد، در غیر این صورت فیبر مصرف شده در مقادیر زیاد در یک وعده، می تواند به سایر مسائل روده ای بیانجامد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع مقاله :

برگرفته از سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1983

به "مواد غذایی منع شده به هنگام ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی منع شده به هنگام ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید