پرخشونت ترین دوره زندگی بچه ها چه زمانی است؟

به گزارش تور ایران، شیرمحمدی گفت: دوره ای از زندگی کودک پرخشونت ترین دوره زندگی او نامیده می گردد که والدین باید در این دوران صبورانه برخورد نمایند.

پرخشونت ترین دوره زندگی بچه ها چه زمانی است؟

سمیرا شیرمحمدی دکترای تخصصی روانشناسی گفت وگو با خبرنگار درباره سخت ترین و دشوارترین مرحله زندگی بچه ها، اظهار کرد: سه تا چهار سالگی پرخشونت ترین دوره زندگی در مراحل رشدی کودک است که خانواده ها باید در این دوران صبورانه عمل نمایند.

او با اشاره به اینکه سه تا چهار سالگی پرخشونت ترین مرحله زندگی انسان است، اضافه کرد: اگر خانواده کودکی در سنین سه تا چهار سالگی داشته باشد مشاهد می نماید که فرزندش برای کسب هر چیزی ممکن است سر و صدا و قشقرق به راه بیندازد، گاز بگیرد، دعوا کند، قهر و لجبازی یا هر رفتار خشن دیگری را نشان دهد. توصیه می گردد خانواده با دیدن این رفتارها دستپاچه نگردد و با عصبانیت و پرخاشگری جواب کودک را ندهد؛ زیرا رفتاری کودک مشاهده می نماید اقتضای سن او بوده و یک رفتار طبیعی است.

دلایل شایع کج خلقی در بچه ها چیست و چه آسیبی به آنها می زند؟

شیرمحمدی گفت: لجبازی های بچه ها در این سن با قصد و غرض نیست، بلکه شخصیت من و مستقل کودک در حال شکل گیری است. بچه ها در این سن دوست دارند فعالیت های مختلف را خودشان تجربه نمایند. به همین دلیل راه های گوناگونی را برای بدست آوردن خواسته هایشان امتحان خواهند کرد. زمانی که والدین در نقطه مقابل کودک قرار گرفته و کوشش می نمایند با دستور دادن های مستقیم او را کنترل نمایند، موجب تشدید لجبازی و پرخاشگری کودک خواهند شد. بهتر است در چنین مواقعی سعی نمایند بجای اثبات اقتدار خود، با ایجاد فضای مناسب و همکاری فرصت تجربه کردن را به کودک بدهند.

او بیان نمود: در مقابل کودک سه تا چهار ساله باید صبورتر و منعطف تر عمل کرد و از تنبیه کردن آن تا حد امکان خودداری کرد، تا کودک بتواند راستا عادی تحول خود را طی کند. با انجام دادن تمام این کارها خانواده ها باعث می شوند که کودک بدون تبدیل شدن به یک فرد همواره لجباز، عصبی، ضعیف و ترسو به راحتی از این سن حساس عبور نموده و شخصیتی با اعتماد به نفس، توانمند و شجاع بسازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 934

به "پرخشونت ترین دوره زندگی بچه ها چه زمانی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرخشونت ترین دوره زندگی بچه ها چه زمانی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید