پورشه تایکان به جنگ تسلا اس می رود

به گزارش تور ایران، دو دهه قبل پورشه خودروسازی کوچک با چند محصول کم تیراژ بود که فقط به درد برطرف هیجان و سریع رفتن می خوردند. شروع قرن 21 اما موعد تحول ساختاری پورشه بود، جایی که به فاصله یک دهه با عرضه دو شاسی بلند و یک سدان، فروش شرکت از مرز 250 هزار دستگاه گذشت و سودهای هنگفتی نصیب مالک مشهورش فولکس واگن کرد.

پورشه تایکان به جنگ تسلا اس می رود

از وبلاگ سلماس رایانه دیدن فرمایید.

پورشه از زمانی که با مدل پانامرا به بازار سدان های لوکس و کشیده پا گذاشت، مفاهیم تازه ای را به این رده تزریق کرد که این عامل زمینه تحول سبک و سیاق طراحی و مهندسی را فراهم ساخت اما اگر پورشه رویه های کلی حاکم بر بازار سدان های لوکس و کشیده را متناسب با احتیاج روز اصلاح کرد، تسلا با سدان بزرگ و الکتریکی مدل s انقلابی در بازار خودروهای لوکس ایجاد کرد. انقلابی که بخش مهمی از هویت سدان های اندازه کامل را متحول ساخت و استانداردهای تازه ای نظیر موتورهای الکتریکی و پاک، فضای بیشتر بار و مسافر، حذف آلایندگی و شتاب خیره کننده را به مشخصات لوکس و رفاهی اضافه نمود. تایکان آخرین محصول شرکت پورشه، پاسخی است از یک خودروساز کلاسیک به خودروسازی پیشرو اما آیا یک سازنده مشهور خودروهای بنزینی قادر است محصولی انقلابی شبیه خودروهای تسلا بسازد؟ این گزارش را بخوانید:

1. تایکان هیچ انقلابی در شیوه طراحی تجربه ننموده و طرح کلی بدنه اصلاح کلی خطوط بدنه پانامرا با همان رویه و سبک همیشگی پورشه است. سبکی که اصالت و ظرافتی مخصوص را عاید تایکان ساخته و راحتی و رفاه را با حسی از جنس سرعت و آینده در بدنه و اتاق ترکیب نموده است.

2. پورشه تا توانسته تایکان را قدرتمند و سریع ساخته که البته این موضوع تحت الشعاع برد پایین باتری های لیتیومی خودرو قرار گرفته است. البته رسیدن به زمان 22 دقیقه ای برای شارژ 80 درصدی در این خودرو جلوه باشکوهی دارد اما هنوز هم برد 375 تا 450 کیلومتری تایکان در قیاس با برد 1035 کیلومتری تسلا مدل اس در نسخه P100D یک نقطه ضعف بزرگ است. گفته می گردد ترس اصلی پورشه از همین ناحیه بوده چرا که با افزایش حجم و تعداد باتری ها، وزن تایکان افزایش یافته و شتاب و سرعت خودرو تحت الشعاع قرار می گیرد. راستی این خودرو به نسل تازه باتری های لیتیوم یونی 93.4 کیلووات ساعتی مجهز شده است. به لطف یک سیستم شارژ ابداعی جدید، پورشه ادعا می نماید با صرف تنها پنج دقیقه زمان جهت شارژ آن هم با شارژر مخصوص 270 کیلوواتی، تایکان قادر است مسافتی معادل 96 کیلومتر را پشت سر بگذارد. اما در نهایت این دو خودرو قادر خواهند بود به ترتیب مسافتی معادل 240 و 280 مایل را با هر بار شارژ کامل بپیمایند.

3. گفتیم که تایکان خودرو به غایت سریعی است و در زمینه شتاب و سرعت دست کمی از تسلا مدل اس ندارد. قدرت موتور نسخه توربوی پورشه تایکان 671 اسب بخار و توان فراوری 850 نیوتون متر گشتاور است که قادر است در ظرف مدت تنها سه ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. قدرت موتور نسخه توربو اس این خودرو 750 اسب بخار و توان فراوری 1050 نیوتون متر گشتاور است که قادر است در ظرف مدت کمتری (2.6 ثانیه) از سرعت سفر به 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.همین امر می تواند به راحتی این خودرو را از بسیاری دیگر از سوپراسپورت های معروف دنیا جلو انداخته و آنها را به چالش بکشاند اما خب هنوز هم تایکان تا فتح رکوردهای تسلا مدل اس راه درازی دارد.

4. شاید ما خیلی تایکان را جدی گرفته ایم. شاید اصلا هدف از فراوری تایکان، پیروزی بر تسلا نیست. شاید این حرف کلاوس زیلمر مدیر اجرایی پورشه را باید آویزه گوش مان کنیم که می گوید: قصد ما به چالش کشاندن و رقابت با تسلا نیست، بلکه کوشش و موفقیت این خودروساز آمریکایی را همیشه مورد ستایش قرار داده ایم و تنها با طراحی، توسعه و فراوری خودروهای جدید، جذاب و پاک قصد داریم راه موفقیت خود را باز و پیدا کنیم.

منبع: دیوار
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 755

به "پورشه تایکان به جنگ تسلا اس می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورشه تایکان به جنگ تسلا اس می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید