پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین برای حل مناقشه قره باغ، باکو و ایروان به توافق آتش بس رسیدند

به گزارش تور ایران، خبرگزاری خبرنگاران-خبرگزاری تاس روز دوشنبه اعلام نمود: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گوی تلفنی اخیر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، به وی تشکیل گروه کاری قره باغ را پیشنهاد کرد.

پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین برای حل مناقشه قره باغ، باکو و ایروان به توافق آتش بس رسیدند

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

خبرگزاری تاس روز به نقل از منابع دیپلماتیک ترکیه نوشت: اردوغان در مذاکره تلفنی با پوتین، به رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد که گروه کاری مشترک برای حل و فصل اوضاع قره باغ تشکیل شود

گفت و گوی تلفنی پوتین و اردوغان، روز شنبه برگزار گردید و دو طرف در مورد اوضاع قره باغ مذاکره کردند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، در گفت وگوی تلفنی پوتین و اردوغان به تفصیل درباره اوضاع منطقه مناقشه قره باغ گفت و گو و گفتگو شد و رئیس جمهوری روسیه، همتای ترکیه ای خود را از تماس های تلفنی اش با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان آگاه کرد.

دو طرف بر آمادگی برای همکاری به منظور دستیابی به راهکار صلح آمیز برای حل مناقشه قره باغ تاکید کردند.

روسیه از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مناقشه قره باغ است که از سال 1994 به همراه آمریکا و فرانسه برای حل این مساله کوشش می نماید که تا به امروز نتیجه ای نداده است.

ترکیه که از سران گروه مینسک نیست سعی دارد در حل مناقشه قره باغ نقش فعال برعهده بگیرد و در مذاکرات در این مساله شرکت کند.

درگیری های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 6 مهرماه گذشته شروع شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواهان انتها اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل حق معین سرنوشت خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

آذربایجان: نیروهای ارمنستان در قره باغ عقب نشینی کردند

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع آذربایجان گفت که نیروهای مسلح ارمنستان با متحمل شدن خسارات های زیاد وادار به عقب نشینی در بعضی از مناطق در قره باغ شدند.

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است؛ نیروهای ارمنستان بعد از ظهر هشتم نوامبر و شب نهم نوامبر، تیراندازی های را به سمت مواضع و شهرک های آذربایجان انجام دادند.

براساس این گزارش، درگیری های نظامی در آقدره، آقدام، خوجاوند و قبادلی ادامه داشته و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام نموده است که نیروهای ارمنستان در این محورها متحمل تلفات شده و در برابر حملات نیروهای جمهوری آذربایجان عقب نشینی کردند.

به گفته وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای ارمنستان در این درگیری های تلفات زیاد انسانی را متحمل شده و مقدار زیاد سلاح و مهمات را از دست داده است.

شایان ذکر است، روز 27 سپتامبر 2020 درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، پس از اتهاماتی که طرفین نسبت به یکدیگر مطرح کردند شدت گرفت. در سال 1991 میلادی قره باغ که بیشتر ساکنان آن را ارامنه تشکیل می دهند از آذربایجان اعلام استقلال کرد. باکو سعی کرد قره باغ را به زور برگرداند که منجر به جنگ شد. در سال 1994 آذربایجان، ارمنستان و جمهوری برسمیت شناخته نشده قره باغ با میانجی گیری روسیه پروتکل آشتی را به امضا رساندند. هر از گاهی، درگیری های نظامی موقت و کوچکی در آنجا رخ می دهد

رییس جمهوری آذربایجان: شهر راهبردی شوشا در قره باغ را آزاد کردیم

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان از آزادسازی شهر راهبردی شوشا واقع در قره باغ اطلاع داد. شوشا که به کنسرواتوار آذربایجان مشهور بوده موطن بسیاری از آهنگسازان، هنرمندان موسیقی، شاعران و نویسندگان ارمنی و آذربایجانی است.

رییس جمهوری آذربایجان در پیامی به مردم کشورش که به وسیله شبکه های تلویزیونی این کشور بطور زنده پخش شد ، گفت که جمهوری آذربایجان پس از فاصله 28 سال دو باره به شوشا بر می شود.

وی با اشاره به نافرجام بودن کوشش های حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ گفت که جمهوری آذربایجان توانست سرزمینهای خود را از روش های نظامی آزاد کند.

شوشا شهری در منطقه مورد مناقشه ناگورنو - قره باغ در قفقاز جنوبی است. تا پیش از جنگ قره باغ، این شهر یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان بوده است. این شهر که به کنسرواتوار آذربایجان مشهور بوده موطن بسیاری از آهنگسازان، هنرمندان موسیقی، شاعران و نویسندگان ارمنی و آذربایجانی است. این شهر همچنین پس از جنگ جهانی اول برای ارمنی ها به جهت مالی و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. وجود کلیسای جامع شوشی این شهر را از نظر مذهبی نیز برای ارامنه دارای اهمیت ویژه ای ساخته است. در حال حاضر این شهر در بخش شوشا در جمهوری آرتساخ واقع شده است.

ارتفاع این شهر 1400 تا 1800 متر از سطح آب های آزاد است و دارای مناظر بسیار بدیع کوهستانی است که پوشیده از جنگل های انبوه است.

همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی، علی اف در اظهارات خود گفت: پس از 28 سال صدای اذان در شهر شوشا طنین انداز خواهد شد.

او ادامه داد: در جهت پیروزی پیش می رویم. اگر ارمنستان به درخواست هایمان پاسخ ندهد تا آخر خواهیم رفت.

او اضافه کرد: خون قربانیان خوجالی بر زمین نماند. انتقام شهدایمان را گرفتیم. انتقاممان را در میدان نبرد گرفتیم.

انتقاد علی اف از مذاکرات بی نتیجه حل مناقشه قره باغ

رئیس جمهور آذربایجان در سخنانی گفت: در 30 سال گذشته گفت وگو های بی معنی ما را به هیچ نتیجه ای نرساند.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان که به شکل مستقیم از شبکه های تلویزیونی با مردم این کشور سخن می گفت، ضمن اعلام خبر آزادسازی شهر راهبردی شوشا از اشغال ارمنستان اضافه کرد: این پیروزی را ما در میدان جنگ به دست آوردیم نه در پشت میز مذاکره و من بار ها اعلام نموده بودم که برخلاف بیانات، حل مناقشه قره باغ راهکار نظامی هم دارد و امروز ما در میدان جنگ این را ثابت می کنیم.

او گفت: نزدیک به 30 سال است اراضی ما تحت اشغال است و در فرایند گفت وگو ها، ارمنستان فقط به دنبال تلف کردن وقت و طولانی کردن فرایند مذاکرت بوده و می خواست شرایط اشغال همچنان ادامه یابد و قدرت های مختلف هم در طول این سال ها ما را به صلح در این شرایط دعوت می کردند، اما قاطعیت، جسارت و اراده سیاسی مردم موجب شد ما به این دعوت ها رضایت ندهیم.

رئیس جمهور آذربایجان با اعلام اینکه در کرسی های بین المللی من بار ها گفته ام که آزاد سازی اراضی اشغالی وظیفه ماست، اضافه کرد: اکنون ما به این وظیفه عمل کردیم و مذاکرات هیچگاه نتیجه ای نداشت.

او با اشاره به اهمیت تاریخی و راهبردی شوشا اضافه کرد: بیش از 28 سال شوشا در اشغال بود. این شهر در تاریخ آذربایجان صندلی خاصی دارد و این مکان ارزشمند نه تنها در آذربایجان بلکه قفقاز است و دشمن با اشغال این شهر مهم، آثار تاریخی و مساجد ما را تخریب و تحقیر کرد و حالا ما آن ها را احیا و آباد خواهیم کرد و صدای اذان در شوشا طنین انداز خواهد شد.

علی اف گفت ما هم اکنون با همه کشور های همسایه روابط صمیمی، محبت آمیز، احترام و اعتماد متقابل داریم و در منطقه، نقشه انرژی و حمل و نقل را احیا نموده ایم؛ طرح های دو جانبه و سه جانبه با همسایگان اجرا می کنیم که این طرح ها به نفع نه فقط جمهوری آذربایجان بلکه کل منطقه است.

اکو و ایروان به توافق آتش بس رسیدند

وبگاه انگلیسی میدل ایست آی در خبری اختصاصی ادعا کرد، با نقش آفرینی روسیه و ترکیه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به حصول یک توافق آتش بس بر سر منطقه قره باغ نزدیک شده اند.

منابع خبری ترکیه ای به این وبگاه اطلاع دادند که طبق پیش نویس توافق آتش بس، در ازای استقرار نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه، ارمنستان از بعضی مناطق قره باغ کوهستانی خارج می شود.

میدل ایست آی گزارش داد: منابع ترکیه ای به میدل ایست آی اطلاع دادند که (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان به انعقاد یک توافق آتش بس معنادار بر سر اراضی مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) و مناطق اطرافش که از سال 1992 توسط ایروان اشغال شده است، نزدیک شده اند.

بنا بر ادعای این رسانه، توافق آتش بس مذکور از ارمنستان خواهد خواست که بخش های عظیمی از اراضی تحت کنترلش در قره باغ کوهستانی را رها کند و بناست که در این مناطق نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه مستقر شوند.

میدل ایست آی نوشت: (جمهوری) آذربایجان روز یکشنبه گفت که شوشا دومین شهر عظیم ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) را تحت تسلط خود در آورد ادعایی که ارمنستان تکذیب کرد.

این وبگاه انگلیسی اضافه کرد: منابع آگاه که خواهان عدم افشای نام و هویتشان شدند، به میدل ایست آی گفتند که پیشروی سریع نیروهای آذربایجانی در تحولات میدانی ارمنستان را به آنالیز طرح میانجیگرانه روسیه برای متوقف کردن درگیری ها سوق داده است؛ طرحی که مورد حمایت ترکیه هم واقع شده است.

به روایت این رسانه، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه در تماس تلفنی روز شنبه خود درباره مولفه های پیش نویس طرح آتش بس بین باکو و ایروان به یک درک مشترک رسیدند و مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ترکیه و روسیه هم در تماسی تلفنی در این اره صحبتهای تکمیلی را انجام دادند.

میدل ایست آی در ادامه به جزئیاتی از توافق قریب الوقوع ادعایی آتش بس در قره باغ کوهستانی اشاره نمود.

طبق این گزارش، بنا بر توافق مذکور قرار است به محض آنکه باکو و ایروان بر سر شرایط آتش بس توافق کردند، ارمنستان فورا از پنج منطقه از هفت منطقه اشغالی خودش در مناطق اطراف قره باغ کوهستانی خارج شود. همچنین قرار است ارمنستان طی 15 روز از آن دو منطقه دیگر هم خارج شود

میدل ایست آی در شرح محتویات توافق می نویسد: طبق پیش نویس توافق، از باکو خواسته نمی شود که از اراضی که اخیرا در درگیری ها به دست آورده است، خارج شود اما حملات آذربایجان در ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) را متوقف خواهد نمود.

صلح با نخست وزیر فعلی ارمنستان امکانپذیر نیست

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه با بی بی سی گفت که صلح با نیکول پاشینیان، نخست وزیر فعلی ارمنستان را امکان پذیر نمی بیند.

شش هفته پس از شروع درگیری های دوباره بر سر قره باغ، الهام علی اف گفت اگر ارمنستان از مناطق اشغالی و مورد اختلاف عقب بنشیند، فورا جنگ را متوقف می نماید.

طبق قوانین بین المللی، منطقه قره باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، اما ارمنی ها بر آن تسلط دارند.

الهام علی اف مصرانه گفت که غیرنظامیان ارمنی می توانند در قره باغ باقی بمانند و گفت نگرانی ها در مورد پاکسازی قومی بی اساس است.

تا کنون در درگیری های اخیر هر دو طرف به گلوله باران بی هدف و حمله به غیرنظامیان متهم شده اند.

تا به امروز اعلام سه آتش بس هم نتوانسته درگیری ها در قره باغ را متوقف کند.

روز یکشنبه علی اف از تصرف شوشا، دومین شهر عظیم این منطقه اطلاع داد. مقامات ارمنستان اما می گویند درگیری ها در این منطقه ادامه دارد.

گزارش شده در پی اعلام این خبر مردم باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به خیابان ها آمده و به جشن و شادی پرداختند.

شهر شوشا، که ارمنستان آن را شوشی می نامد برای هر دو کشور از نظر فرهنگی و استراتژیک حایز اهمیت است. این شهر در 15 کیلومتری استپاناکرت (خان کندی)، مرکز قره باغ واقع است.

از زمان بروز درگیری ها در قره باغ دست کم یک هزار نفر کشته و دهها هزار نفر هم بی خانمان شده اند.

از سال 1988 و زمانی که قره باغ کوهستانی، با جمعیت ارمنی و به عنوان بخشی خودمختار از جمهوری آذربایجان در اتحاد جماهیر شوروی گفت از جمهوری آذربایجان خارج می شود، میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر این منطقه تنش وجود دارد.

درگیری های سه دهه اخیر در این منطقه دهها هزار کشته بر جای گذاشت و تعداد زیادی را آواره کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال 1994 توافقنامه آتش بس امضا کردند، اما این توافقنامه هر از چند گاهی نقض شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1394

به "پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین برای حل مناقشه قره باغ، باکو و ایروان به توافق آتش بس رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین برای حل مناقشه قره باغ، باکو و ایروان به توافق آتش بس رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید