چرا باید گنجنامه همدان را ببینیم؟

به گزارش تور ایران، چه به جاهای تاریخی علاقه داشته باشید، چه دلتان بخواهد در جایی خوش آب و هوا دو ساعتی را خوش بگذرانید، گنجنامه همدان می تواند مقصدتان باشد. به خصوص که این منطقه، آبشار و دهکده تفریحی هم دارد.

چرا باید گنجنامه همدان را ببینیم؟

گنجنامه کجاست؟

گنجنامه نزدیک همدان یعنی در فاصله 11 کیلومتری شهر است. قدیم ها این منطقه یکی از جاهای دیدنی دور از شهر محسوب می شد، اما آنقدر ساختمان در طی سال ها ساخته شد که دوری گنجنامه دیگر زیاد به چشم نمی آمد.

این جاذبه در جایی قرار گرفته که به اصطلاح بالاشهر همدان محسوب می گردد، در منطقه عباس آباد که باغ زیاد است و جاده خیلی قشنگی هم دارد. در همان قدیم، این جاذبه جهانگردی به قول معروف چیز زیادی نداشت، یک آبشار بود و رودخانه و کتیبه ولی به مرور زمان دارای ملحقات بسیاری شد.

چرا به گنجنامه برویم؟

اعتبار این منطقه بیشتر به کتیبه هایی ست که از دوره هخامنشی تا امروز به جا مانده اند. این محل در دوره هخامنشی راه شاهی بوده و هگمتانه را به بابل وصل می نموده و به علت پر رفت و آمد بودن، برای نصب کتیبه ها انتخاب شده. چند سال پیش یک دهکده تفریحی-جهانگردی در این ناحیه ساخته شد که از آن زمان کتیبه ها در دل آن قرار گرفته اند. این دهکده امکاناتی مثل رستوران و اقامتگاه هم دارد.

دو لوح در این محل می بینید. لوح سمت چپ به نام داریوش کبیر است که کمی بالاتر قرار گرفته. لوح سمت راستی به خشایارشاه تعلق دارد. سوراخ های منظمی که کنار لوح ها وجود دارد، نشان می دهد که احتمالا در گذشته درپوشی برای محافظت از آنها وجود داشته.

هر کدام از کتیبه ها 3 ستون بیست خطی نوشته دارند. ستون سمت چپ به زبان پارسی باستان نوشته شده، ستون وسط به زبان ایلامی و ستون سمت راستی به زبان بابلی نو. همه به خط میخی نوشته شده اند.

آبشار گنج نامه

به این منطقه که برسید و از چند پله که بالا بروید به آبشار می رسید. کنار آبشار کبابی و جگرکی های زیادی هست به اضافه دست فروش هایی که آدم را جذب می نمایند. از پایین آبشار هم رودخانه می گذرد وبا وجود رستوران هایی که تخت هایشان را روی رودخانه برپا نموده اند مثل درکه و دربند تهران شده.

این آبشار با کتیبه ها فاصله ای ندارد. ارتفاع آن 12 متر است و دبی آن حدود 200 لیتر در ثانیه. اگر در فصل گرما به آن جا بروید، حسابی خنک است. اگر زمستان باشد، می بینید که قندیل های یخ بسته چقدر قشنگ و جذابند. تابستان ها صخره نوردها به آبشار می فرایند و زمستان ها یخ نوردها.

دشت میشان

پشت آبشار گنجنامه همدان، دشت خیلی زیبایی در دامنه کوه الوند پیدا می کنید که بهار برای خودش بهشتی می گردد. آنقدر طبیعت این دشت در بهار دیدنی ست که گذشته از کوهنورد ها، جهانگرد های زیادی برای دیدنش می فرایند. در بین صخره های آن آبشارهای فصلی وجود دارند که جذابیتش را بیشتر نموده اند. وسعت آن حدود یک هکتار است.

تله کابین

دهکده تفریحی گنجنامه قسمت های مختلفی دارد از شهربازی و آکواریوم و بازارچه تا تله کابین. طول تله کابین این منطقه 1680 متر است و 800 متر بالا می رود. شما از گنج نامه سوار می شوید و در دشت میشان پیاده خواهید شد. بعد از گشت و گذار در دشت، با همین تله کابین به گنج نامه برمی گشت. زمان رفت و برگشت باتوجه به جهت وزش باد بین هفت تا 15 دقیقه است.

روزهای هفته تله کابین از ساعت 10 آغاز به کار می نماید، ولی آدینه ها از 6 و نیم صبح باز است. آخرین زمان برگشت هم 8 شب است.

سورتمه ریلی

پیشنهاد ما برای کسانی که اهل هیجان هستند، سورتمه ریلی است. سرعت آن 45 کیلومتر بر ساعت و جهت آن 1150 متر است. چشم انداز ای که پیش روی شما قرار می گیرد دره های عباس آباد است. این سورتمه از 10 صبح کارش را آغاز می نماید.

غار آکواریوم

شاید بد نباشد دقایقی را هم به تماشای ماهی ها اختصاص بدهید و از نگاه خیره شان ذوق کنید. در غار، 21 آکواریوم وجود دارد که در آنها انواع ماهی و خزندگان زندگی می نمایند. در راهروهای غار مه و باران مصنوعی یکدفعه غافلگیرتان می نماید تا احتمالا این حس را به شما بدهد که جلوی یک دریای طوفانی ایستاده اید.

شهربازی

این جا هم برای بچه دارها مناسب است و هم برای آنهایی که بازی دوست دارند. از ماشین کوبنده و ترامپولین تا فوتبال دستی می تواند سرگمتان کند.

کجا اقامت کنیم؟

شاید بخواهید در ویلاهای کوهستانی که در مجموعه گنجنامه قرار دارند، اقامت کنید. ما پیشنهاد می کنیم هتل های همدان را هم آنالیز کنید.

بین هتل های همدان گزینه های 3 و 4 ستاره زیادی هست. گران ترین آنها هتل باباطاهر است که برای اتاق دو تخته 342 هزار تومان دریافت می نماید. اما اگر بودجه کمتری برای اقامت دارید، نگران نباشید. قیمت رزرو از 135 هزار تومان برای اتاق دوتخته دابل آغاز شده و بالا می رود.

جاذبه های نزدیک

از مرکز شهر تا گنج نامه همدان 11 کیلومتر فاصله است، یعنی کمتر از نیم ساعت در راه خواهید بود. جاهای دیدنی زیادی در شهر وجود دارد که کافی است این نیم ساعت راه رفته را برگشت و به آنها برسید.

یکی از جاهای دیدنی همدان آرامگاه بوعلی سینا واقع در میدان ابوعلی سیناست که تا گنجنامه یک ربع فاصله دارد. آرامگاه باباطاهر در میدان باباطاهر قرار گرفته و تا گنجنامه حدود 20 دقیقه فاصله دارد.

جهت دسترسی

جاده همدان به عباس آباد را ادامه دهید تا به میدان قائم برسید. در بلوار کولاب برانید تا میدان عباس آباد را ببنید. این جا ابتدای جاده گنج نامه است. جاده انقدر باصفاست که خستگی را احساس نمی کنید. اگر تابلوهای مجموعهی تفریحی- جهانگردی را دنبال کنید، اول به محوطه رستوران و بازارچه می رسید.

راه دیگری هم هست. همدان شهری ست پر از بلوار و میدان. بروید میدان بوعلی سینا، اینجا خودش چندتا بلوار دارد که یکی از بلوارها می رود سمت بلوار ارم و عباس آباد. این جهت را که ادامه بدهید می رسید گنجنامه

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2069

به "چرا باید گنجنامه همدان را ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید گنجنامه همدان را ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید