کرونا و بازار داغ شایعات مجازی؛ اما و اگر های انتقال کووید 19 به وسیله آب شرب

به گزارش تور ایران، یکی از تازه ترین شایعات این روزهای فضای مجازی احتمال آلوده بودن آب شرب پایتخت و به دنبال آن امکان انتشار ویروس کرونا و ابتلای افراد به آن در اثر استفاده از این آب است.

کرونا و بازار داغ شایعات مجازی؛ اما و اگر های انتقال کووید 19 به وسیله آب شرب

به گزارش خبرنگارویروس کرونا بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا را درگیر خود نموده است. ویروسی نوپدید که تا به امروز هیچ درمان قطعی برای آن ارائه نشده است. در گذشته نمونه های مشابه از این ویروس وجود داشت که تنها حیوانات را آلوده می کرد این در حالی است که کرونا علاوه بر حیوانات توانایی آلوده کردن انسان ها را نیز دارد.

همزمان با شیوع کرونا در دنیا، فصل جدیدی از زندگی برای تمام افراد آغاز شد و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی که شاید تاپیش از این برای بعضی افراد چندان مهم نبود ، اهمیت دوچندان پیدا کرد.

علی رغم توصیه اکید مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر دریافت اطلاعات صحیح و واقعی از کانال های خبری رسمی کشور اما هستند افرادی که همچنان در فضای مجازی اخبار مربوط به این ویروس منحوس را پیگیری می نمایند. یکی از تازه ترین شایعاتی که طی چند روز اخیر در فضای مجازی داغ شده بود احتمال آلوده بودن آب شرب پایتخت و به دنبال آن امکان انتشار ویروس کرونا و ابتلای افراد به آن در اثر استفاده از این آب بود. شایعه ای که از پایه و اساس رد شده است و هیچ دلیل علمی و حتی مدرک معتبر برای چنین ادعایی ارائه نشده است.

محمدرضا بختیاری مدیر عامل آب و فاضلاب تهران در گفت وگو با خبرنگار، درخصوص آلودگی آب به ویروس کرونا گفت: انتشار خبری مبنی بر آلوده بودن آب شرب تهران به ویروس کرونا بی اساس بوده و امکان پذیر نیست.

او با بیان اینکه شرکت آبفای استان تهران به صورت مداوم شبکه آبی پایتخت را با درصد بالایی از کلر تست می نماید، ادامه داد: این کار به صورت مداوم انجام می گردد تا مانع از ورود ویروس به داخل آب شرب کشور شویم. شرکت آب و فاضلاب تهران به عنوان دستگاه نظارتی میزان کلر باقی مانده استاندارد شبکه را با توجه به زمان، مکان و شرایط اعلام و تا میزان صد درصدی اطمینان سلامت و کیفیت آب را تضمین می نماید.

او ادامه داد: در فرآیند تصفیه با اضافه کردن کلر به آب های زیرزمینی و شرب، تمام باکتری ها و ویروس ها از بین می رود و احتمال آلودگی آب به ویروس صفر است، بنابراین احتیاج است تا مسئولان در مورد سلامت آب شرب دقت و نظارت کافی را داشته باشند و پیشگیری های لازم را در این خصوص انجام دهند. همچنین شهروندان باید از صحت اخبار های منتشر شده در فضای مجازی اطمینان حاصل نمایند و به شایعات فضای مجازی اعتماد ننمایند.

ویروس کرونا؛ چگونه سبزیجات را ضد عفونی کنیم؟

بیژن صدری زاده متخصص عفونی در گفت و گو با خبرنگار درباره انتقال کرونا از آب شرب اظهار کرد: بعضی مسائل درباره کرونا وجود دارد که هنوز تعیین نشده است؛ در واقع بیماری که اپیدمی و همه گیر شده، یک بیماری نوپدید است.

او با بیان اینکه تا به امروز اطلاعاتی که درباره کرونا به دست آمده است، عمدتا حاکی از انتقال آن به وسیله تماس مستقیم بوده است، اضافه کرد: افراد باید فاصله خود را با یکدیگر را حفظ نمایند؛ زیرا فرد بیمار یا آلوده به راحتی می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

صدری زاده ادامه داد: راه غیر مستقیمی که موجب انتقال بیماری خواهد شد، لمس وسایل مختلف مانند تلفن همراه و موارد دیگر است و انتقال ویروس کرونا به وسیله خوراکی ثبت نشده است. البته این ویروس ابتدا به وسیله حیوانات به افراد منتقل می شد، اما با گذشت زمان کرونا بر انسان تمرکز کرد.

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار در این خصوص گفت: تا کنون سوالاتی درباره راه انتقال فیکال اورال یا مدفوعی، دهانی برای انتقال بیماری کرونا شناخته نشده است. به نظر می رسد که آب آشامیدنی که پاک، منزه و بدون آلودگی باشد، هیچ عارضه ای برای ابتلا به کرونا ایجاد نخواهد کرد و این موضوع صحت ندارد.

او اضافه کرد: راه انتقال ویروس کرونا از آب آشامیدنی اصلا صحت ندارد. تا به حال راه انتقال بیماری کرونا وجود ندارد حتی پارتیکل های ویروس را با مدفوع بیماران کرونایی توانسته اند با غشا مولکولی لیتیک نمایند. لیتیک در واقع نوعی چرخه ویروسی است که در آن ویروس پس از وارد کردن مواد ژنتیکی خود به داخل سلول میزبان، با استفاده از امکانات سلول میزبان (نظیر آنزیم ها و اندامک ها و ساختار های مورد احتیاج) آغاز به فراوری ویروس های جدید (همانندسازی) می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1149

به "کرونا و بازار داغ شایعات مجازی؛ اما و اگر های انتقال کووید 19 به وسیله آب شرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و بازار داغ شایعات مجازی؛ اما و اگر های انتقال کووید 19 به وسیله آب شرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید