گزارش، ترکیه در سال 2019 و جهت 2020

به گزارش تور ایران، اگر اقتصاد ترکیه و شرایط سیاسی این کشور بر مدار رویدادها و رفتار حکومت در سال 2019 پیش برود و تغییرات اساسی صورت نگیرد٬ رسیدن به هدف سند توسعه 2023 سخت خواهد بود.

گزارش، ترکیه در سال 2019 و جهت 2020

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تور بهاری آنتالیا همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ ترکیه در شرایطی سال 2019 میلادی را به سرانجام می برد که تنها سه سال تا زمان انتخابات بعدی و سرانجام فرصت تحقق اهداف و آرمان های سند توسعه2023 میلادی٬ باقی مانده است.

سال 2023 میلادی برای ترکیه٬ یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه و سالی است که حزب عدالت و توسعه وعده داده تا آن زمان٬ ترکیه را به یکی از 10 اقتصاد قدرتمند دنیا تبدیل کند. اما شواهد نشان داده که اگر اقتصاد ترکیه و شرایط سیاسی این کشور بر مدار رویدادها و رفتار حکومت در سال 2019 پیش برود و تغییرات اساسی صورت نگیرد٬ رسیدن به هدف سند توسعه 2023 سخت خواهد بود.

سال بیکاری و گرانی

اقتصاد ترکیه شرایط سختی را سپری کرد و سال 2019 میلادی برای قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه٬ سال سختی بود. در این سال٬ قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و مواد غذایی و همچنین حامل های انرژی و هزینه برق و گاز در چندین نوبت بالا رفت.

بر اساس آمارهای رسمی٬ یک چهارم جمعیت جوان ترکیه بیکارند و نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها نمی توانند صاحب شغل و درآمد شوند و هزینه امرار معاش برای خانواده ها به شکل جدی افزایش یافته است.

منتقدین و مخالفین اردوغان بر این باورند که دولت و حزب حاکم٬ با وجود تنگناهای مالی٬ به دنبال اسراف و ریخت و پاش هستند و پروژ ه های دولتی٬ بیشتر با هدف سیاسی و جلب توجه مردم پیش می فرایند و نه بر اساس ضرورت های توسعه مالی.

همچنین انتقاد دیگری که مطرح شده این است که دولت٬ در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه تعداد دانشگاه های ترکیه را دو برابر نموده و با کاهش میزان کیفیت تحصیل در بخش آموزش عالی و عدم انطباق خروجی دانشگاه با نیازهای بازار کار٬ مسائل بزرگی به وجود آمده است.

تداوم انتقاد از نظام ریاستی

در سال 2019 میلادی٬ مخالفین اردوغان همچنان متفق القول بودند که نظام ریاستی٬ برای ترکیه مناسب نیست و یک قبضه شدن قدرت در دست شخص رئیس جمهور٬ دردسرهای فراوانی ایجاد نموده است. آنان بر این باورند که در ترکیه٬ عملاً سیستم چِک بالانس یا نظارت و تعادل از میان رفته و قدرتی برای نظارت بر اعمال شخص رئیس جمهور وجود ندارد و مجلس نیز قدرت و اعتبار خود را از دست داده است.

در سال 2019 میلادی همچنین انتقاداتی جدی علیه دستگاه قضا مطرح شده و استقلال آن تا حد زیادی به چالش کشیده شد.

وزارت دادگستری و مجلس ترکیه دو بسته اصلاحات برای اعمال تغییرات در دستگاه قضا ارائه داده اند و دولت دنبال اعلام عفو گسترده برای خلوت کردن فضای زندان ها است اما رویکرد سیاسی قضات٬ بیش از دیگر مسائل مورد انتقاد نهاده شده و در چند نوبت٬ احکام دادگاه حقوق بشر اروپا نیز با بی اعتنایی قضات دادگاه های ترکیه روبرو شده است.

همچنین موضوع اجتماعی و فقهی پرداخت نفقه به شکل مادام العمر به زوجه های طلاق گرفته٬ به یک چالش تبدیل شده که دستگاه قضا هنوز نتوانسته تکلیف آن را روشن کند.

آب و هوا و محیط زیست

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی ترکیه٬ سال 2019 میلادی برای اقلیم و آب و هوای این کشور سال خوبی نبود. چرا که به طور میانگین٬ میزان بارش برف و باران در این سال٬ دست کم 40 درصد کاهش پیدا نموده و ترکیه خشک ترین دوران 39 سال اخیر را سپری کرد.

گرما و بعضی تغییرات اقلیمی و آب و هوا موجب آن شد که علاوه بر بخش کشاورزی ترکیه٬ حوزه شیلات و صید ماهی نیز با مسائلی روبرو گردد. در همین حال ترکیه در حوزه سدسازی به فعالیت های خود ادامه می دهد و با وجود انتقاداتی که از سوی همسایگان مطرح شده٬ بعضی از پروژه های آبی ترکیه همچنان در دو حوزه مهم دجله و فرات٬ منجر به ایجاد مسائلی در عراق و سوریه شده است.

در حوزه محیط زیست٬ ترکیه سال پررونقی را سپری کرد. چرا که دو پروژه مهم در حوزه حفظ محیط زیست در دستور کار نهاده شد:

1.پروژه ملی پسماند صفر به مدیریت امینه اردوغان همسر رئیس جمهور ترکیه و اجرای دقیق و هدفمند طرح تفکیک زباله و مدیریت پسماند.

2.طرح افزایش قیمت و مالیات خرید و استفاده از کیسه های نایلونی و حذف تدریجی این کیسه ها از چرخه مصرف.

همچنین در بخش جنگل داری و حراست از جنگل ها نیز٬ دولت ترکیه با غرص بیش از 12 میلیون نهال در سراسر این کشور٬ گام مهمی برداشت.

با این حال هنوز هم در حوزه استفاده مفرط از زغال سنگ و آلودگی های زیست محیطی در بعضی مناطق دریایی٬ نگرانی هایی نزد فعالان محیط زیست ترکیه وجود دارد.

احتمال لشکرکشی به لیبی

موضوع اعزام نیروی نظامی ترکیه به کشور عربی آفریقایی لیبی به منظور حمایت از دولت وفاق ملی٬ توجه رسانه ها و افکار عمومی ترکیه را به سوی خود جلب نموده است و حالا اردوغان به دنبال آن است تا این موضوع را به یک دغدغه حماسی و ملی تبدیل کند.

قرار است مولود چاووش اوغلو در ملاقات با سران احزاب مخالف٬ توضیحاتی به منظور تامین رضایت آنان ارائه دهد.

مجلس ترکیه به زودی با تشکیل یک نشست اضطراری٬ موضوع صدور مجوز برای اعزام نیرو به لیبی را آنالیز می نماید و این در حالی است که این هدف٬ علاوه بر مخالفین داخلی٬ در سطح منطقه ای و بین المللی نیز مخالفن فراوانی دارد. در صورت اعزام سربازان ترکیه به لیبی و تداوم تنش با مصر٬ یونان٬ قبرس جنوبی و امارات متحده عربی٬ احتمال تاثیرگذاری منفی این اقدام بر روابط آنکارا - مسکو نیز دور از ذهن نیست.

در سرانجام باید گفت: ترکیه در حالی سال 2019 را پشت سر می گذارد که در حوزه سیاست خارجی٬ تنش هایی را رقم زده و می توان چنین پیش بینی کرد که در سال 2020 نیز دستگاه دیپلماسی این کشور٬ در حوزه روابط خارجی دغدغه های مهمی خواهد داشت و در مناطقی همچون سوریه و به ویژه شرق فرات٬ شرق مدیترانه و موضوع قبرس و استخراج نفت و گاز٬ موضوع لیبی و رابطه با آمریکا و اتحادیه اروپا٬ با مسائل و فشارهایی روبرو خواهد شد.

در حوزه داخلی نیز٬ دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه در سال 2020 میلادی٬ از سویی با مطالبات مالی و کوشش برای ارتقای سطح رفاه شهفرایندان و توجه به اقشار کم درآمد و از دیگر سو مفاهیمی همچون عدالت خواهی٬ مبارزه با تبعیض٬ توجه بیشتر به حقوق شهفرایندی وآزادی بیان٬ بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 809

به "گزارش، ترکیه در سال 2019 و جهت 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه در سال 2019 و جهت 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید