3 لایحه مهم دولت برای دختران

به گزارش تور ایران، تهران (پانا) - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تشریح اقدامات دولت دوازدهم درباره دختران گفت مهم ترین اقدامات با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا شده است.

3 لایحه مهم دولت برای دختران

معصومه ابتکار در گفت وگو با پانا در آستانه روز دختر با بیان اینکه دختران جوان و بچه ها یکی از موضوعات مورد توجه دولت در این دوره بوده است، اظهار کرد: دولت دوازدهم به موضوع دختران و بچه ها به طور خاص پرداخته است. مهم ترین اقدام های حمایت دولت هم در حوزه قانون گذاری رخ داده است و لایحه حمایت از حقوق بچه ها و نوجوانان بوده است. لایحه ای که 10 سال متوقف مانده بود و با تقاضای دولت دوازدهم در مجلس قبل آنالیز و بالاخره تصویب شد و اکنون دولت آیین نامه اجرایی آن را نهایی نموده است و به زودی به تصویب خواهد رسید که این اتفاق مهمی در حمایت از دختران و همینطور بچه ها است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه نمود: در حوزه قانون گذاری لایحه تشدید مجازات پدر در قتل فرزند که به لایحه رومینا معروف است به پیشنهاد معاونت زنان در دولت به طور کامل آنالیز و با آن موافقت شد و اکنون به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

وی اضافه نمود: بعلاوه لایحه بسیار مهم پلیس اطفال که برای دختران هم اهمیت دارد زیرا به موضوع دختران توجه دارد و ضرورت دارد در پلیس اطفال، پلیس زن هم برای دختران داشته باشیم.

لایحه کودک همسری در دست آنالیز است

ابتکار به لایحه افزایش سن ازدواج دختران زیر 13 سال هم اشاره نمود و گفت: لایحه کودک همسری هم از سوی دولت در حال پیگیری است و کماکان در کمیسیون مربوطه در دولت در دستور کار واقع شده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه با بیان اینکه دختران یکی از گروه های هدف در شاخص عدالت جنسیتی هستند، گفت: یکی از محورهای معاونت زنان در برنامه ریزی برای مشخص شاخص عدالت جنسیتی در 31 سندی که در استان ها به تصویب شورای برنامه ریزی رسید، دختران هستند و هر استان ها برای این گروه هدف برنامه ریزی هایی را در دستور کار دارد.

بازگرداندن دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش

وی ادامه داد: به اسم مثال دختران بازمانده از تحصیل یکی از محورهای مهم همکاری با وزارت آموزش و پرورش است و در این زمینه با نهضت سوادآموزی بسته مربوط به سیاست های کاهش تعداد دختران بازمانده از تحصیل را تدوین کردیم و توافق نامه داریم که طبق آن بتوانیم سالانه، دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل را به چرخه آموزش بازگردانیم که این هم در حال انجام است.

بازگشت درس تربیت بدنی به دوران ابتدایی ویژه دختران

ابتکار توضیح داد: یکی از مهم ترین برنامه هایی که با همکاری دستگاه های مربوطه در دست انجام است، ارتقاء تندرستی و نشاط دختران است که مهم ترین اقدام با وزارت آموزش و پرورش انجام شده است و درباره ورود و بازگشت آموزش تربیت بدنی به دوران ابتدایی بود. متوجه شدیم در سال 92 به هر دلیلی در دولت نهم و دهم ورزش ابتدایی از دروس ابتدایی دختران حذف شده بود که مجددا در تابستان های 96 و 97، حدود 70 هزار معلم برای این موضوع آموزش دیدند و باعث شد درس تربیت بدنی برای دختران بازگردد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: بعلاوه برنامه ای با وزارت ورزش و جوانان تحت اسم سنجش ساختار قامتی و آموزش حرکتی زنان و دختران روستایی اجرا شد که بخش دختران آن بسیار اهمیت داشت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده درباره ازدواج هم گفت: در خصوص ازدواج اقداماتی انجام شد و مصوبه ستاد ملی زن و خاناده در خصوص تقویت آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج اجرا شد و کارگاه های آموزشی در این زمینه برگزار می گردد که تقسیم کار بین معاونت، وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان هم انجام شده است. برای مرحله ازدواج، آموزش هایی که مربوط به مهارت گفت وگو است هم اضافه نموده شد.

تدوین 12 محور خوب زیستن برای مربیان

ابتکار اعلام کرد: یکی از کارهای مهمی که با وزارت آموزش و پرورش انجام شده است، تقویت مهارت خوب زیستن است که در این زمینه 12 محور خوب زیستن به شکل کتاب تدوین شد یعنی طرح درس برای مربیان آماده شد و اکنون از محتوای آن استفاده می گردد. علاوه بر این درباره مهارت حقوقی دختران و مهارت های گفت وگوی بین نسلی هم اقداماتی انجام شده که بسیار اهمیت دارد و مخاطب ما بیش از دو میلیون نفر هستند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره خشونت خانگی علیه دختران در ایام کرونا و اقدامات معاونت زنان برای کاهش خشونت گفت: قوانینی که در بالا به آن اشاره شد همگی به مساله مقابله با خشونت هم تاکید دارد. از طرفی مقابله با ترک تحصیل دختران که یکی از دلایل خشونت است به طور ویژه در دست انجام است. بعلاوه به طور ویژه با اورژانس اجتماعی در دولت اقداماتی در زمینه تقویت کارشناسان اورژانس اجتماعی انجام شد و در ابتدای شیوع کرونا در فروردین و اردیبهشت ماه 99 دو پیامک به صورت سراسری برای معرفی اورژانس اجتماعی به پیشنهاد معاونت زنان منتشر شد.

ضرورت توجه دختران به مهارت های زندگی

ابتکار با اشاره به نگرانی خود از مسایل دختران گفت: توجه به موضوع مهارت های زندگی، مهارت های حقوقی، مهارت های خوب زیستن بسیار مهم و کلیدی است و دختران باید بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. توان افزایی درونی، خودشکوفایی، خودباوری و آموزش مشارکت های اجتماعی از مسایلی است که می تواند دختران را از آسیب های ناشی از فضای مجازی، جرم و جنایات سازمان یافته و خشونت های خانگی محافظت کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1887

به "3 لایحه مهم دولت برای دختران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 لایحه مهم دولت برای دختران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید